Ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει να αναδεικνύεται ως δυναμικός μοχλός παγκόσμιας και εθνικής οικονομικής ανάπτυξης. Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση για την Κατάσταση της Κρουαζιέρας της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η παγκόσμια οικονομική συνεισφορά του κλάδου ανήλθε στα 168 δισ. δολάρια το 2023, υποστηρίζοντας 1,6 εκατ. θέσεις εργασίας. Στην Ευρώπη, η αντίστοιχη συνεισφορά άγγιξε τα 55 δισ. ευρώ και 440.000 θέσεις εργασίας.
Η Ελλάδα κατέγραψε σημαντική άνοδο, φτάνοντας τα 2 δισ. ευρώ σε οικονομική συνεισφορά το 2023 – από 1,4 δισ. ευρώ το 2022 – ενώ οι θέσεις εργασίας που υποστηρίχθηκαν αυξήθηκαν στις 22.600, από 14.300 την προηγούμενη χρονιά. Η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, όπου η Ελλάδα πρωταγωνιστεί, προσέλκυσε 1,86 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας το 2024, ενισχύοντας περαιτέρω την τουριστική της ισχύ.
Η νέα έκθεση της CLIA αναδεικνύει μια βιομηχανία που όχι μόνο επέστρεψε δυναμικά μετά την πανδημία, αλλά διαγράφει σταθερή ανοδική πορεία, προσελκύοντας ένα διευρυμένο κοινό επιβατών. Το 2024, 34,6 εκατ. ταξιδιώτες επέλεξαν την κρουαζιέρα ως τρόπο διακοπών, ενώ το 2025 αναμένονται 37,7 εκατ. επιβάτες.
Εντυπωσιακό στοιχείο είναι πως το 31% των επιβατών τα τελευταία δύο χρόνια ταξίδεψαν για πρώτη φορά με κρουαζιέρα, γεγονός που αποδεικνύει την ελκυστικότητα του είδους – ειδικά για τις γενιές Gen-X και Millennials, που δείχνουν έντονο ενδιαφέρον λόγω της ποικιλίας εμπειριών και του εξαιρετικού λόγου κόστους-αξίας.
Η κρουαζιέρα λειτουργεί όλο και περισσότερο ως επιλογή για πολυγενεακές διακοπές, με ένα μεγάλο ποσοστό επιβατών να ταξιδεύει σε ομάδες διαφορετικών ηλικιών. Παράλληλα, οι κρουαζιέρες εξερεύνησης γνωρίζουν σημαντική άνοδο, με αύξηση 22% το 2024 σε σύγκριση με το 2023.
Η CLIA τονίζει τη στρατηγική επένδυση των εταιρειών του κλάδου σε τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον. Έως το 2028:
Το 50% των νέων πλοίων θα λειτουργεί με LNG/μεθανόλη, με δυνατότητα χρήσης βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων.
Το 72% του στόλου θα έχει δυνατότητα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης.
Η παραγγελία 56 νέων πλοίων μέχρι το 2036 αποδεικνύει τη μακροπρόθεσμη εμπιστοσύνη στον κλάδο, με συνολικές επενδύσεις 56,8 δισ. δολαρίων.
Οι εταιρείες δίνουν επίσης έμφαση στον προγραμματισμό δρομολογίων πολύ νωρίτερα, ενισχύοντας τις τοπικές κοινωνίες και κάνοντας τον τουρισμό πιο διαχειρίσιμο.
Ελλάδα: Κόμβος
Η Ελλάδα ισχυροποιεί τη θέση της ως κόμβος κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, με τον Πειραιά να ξεχωρίζει στο homeporting. Η δυναμική αυτή υποστηρίζεται από:
Αύξηση επιβατών στην περιοχή Ανατολικής Μεσογείου από 1,54 εκατ. (2023) σε 1,86 εκατ. (2024).
Το 1,1 εκατ. αυτών προέρχεται από την Ευρώπη, με σημαντική συμμετοχή από χώρες όπως Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία και Γαλλία.
Η κρουαζιέρα δεν σταματά να ενισχύει την ελληνική οικονομία και μέσω παράπλευρων δαπανών: 69% των επιβατών παραμένουν τουλάχιστον μία νύχτα σε ξενοδοχεία πριν ή μετά το ταξίδι τους, ενώ 6 στους 10 επιστρέφουν σε έναν προορισμό που επισκέφθηκαν αρχικά μέσω κρουαζιέρας.
Ο τουρισμός κρουαζιέρας επιβεβαιώνει τη θέση του ως ένας από τους πλέον ευέλικτους και καινοτόμους τομείς του τουρισμού, με εξαιρετικά οικονομικά οφέλη τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Ελλάδα ειδικότερα, φαίνεται έτοιμη να αξιοποιήσει ακόμη περισσότερο τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται, ενισχύοντας τη θέση της στον διεθνή τουριστικό χάρτη και ενσωματώνοντας τον βιώσιμο σχεδιασμό σε έναν κλάδο με συνεχώς αυξανόμενες προοπτικές.
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.