Μεγάλες αναταράξεις προκαλούν στις θαλάσσιες μεταφορές οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, με τα κόστη μεταφοράς να εκτοξεύονται έως και 250% και το παγκόσμιο εμπόριο να δέχεται ισχυρό πλήγμα.
Οι αντάρτες της Υεμένης, με σαφείς συνδέσεις με το Ιράν, έχουν περάσει στη λεγόμενη «τέταρτη φάση» των επιχειρήσεών τους, στοχοποιώντας πλέον όχι μόνο ισραηλινά πλοία, αλλά και όσα ανήκουν ή διαχειρίζονται από εταιρείες που συνδέονται με κράτη που υποστηρίζουν το Ισραήλ.
Η κατάσταση περιγράφεται από διεθνείς αναλυτές ως άνευ προηγουμένου. Οι επιθέσεις των Χούθι προκαλούν σημαντική αύξηση στα ασφάλιστρα μεταφοράς, ενώ πλήθος ναυτιλιακών επιχειρήσεων αποφεύγουν πλέον την κρίσιμη θαλάσσια οδό μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Η εναλλακτική διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική, αν και πιο ασφαλής, αυξάνει τον χρόνο και το κόστος μεταφοράς, πιέζοντας ολόκληρες αλυσίδες εφοδιασμού.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους έχουν ξοδέψει πάνω από 7 δισεκατομμύρια δολάρια για επιχειρήσεις στρατιωτικής αποτροπής, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η απειλή. Ωστόσο, όπως καταγγέλλεται, η στρατηγική αυτή αποδίδει περιορισμένα αποτελέσματα. Παρά τις επιθέσεις με πυραύλους τύπου cruise και τα χτυπήματα σε βάσεις των Χούθι, οι επιθέσεις συνεχίζονται σχεδόν καθημερινά, χωρίς ουσιαστική υποχώρηση της δράσης των ανταρτών.
Ηγετικά στελέχη των Χούθι δηλώνουν ανοιχτά ότι οι επιθέσεις θα συνεχιστούν έως ότου σταματήσει η υποστήριξη προς το Ισραήλ και τον αποκλεισμό της Γάζας. Παρότι ξεκίνησαν ως στοχευμένες κινήσεις ενάντια σε «ισραηλινά συμφέροντα», πλέον οι επιχειρήσεις τους έχουν επεκταθεί σε πλοία από τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και άλλες δυτικές χώρες. Στο στόχαστρο βρίσκονται ακόμη και πλοία που απλώς ανήκουν σε εταιρείες οι οποίες διατηρούν έστω και μετοχική σχέση με εβραϊκά ή αμερικανικά κεφάλαια.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, πλοία υπό κατάληψη έχουν μεταφερθεί σε λιμάνια της Υεμένης, με τα πληρώματα να κρατούνται υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες. Ο εκπρόσωπος των Χούθι έχει δηλώσει ότι οι ναυτικοί δεν αντιμετωπίζονται ως εχθροί, αλλά ως «μάρτυρες» του ναυτικού αποκλεισμού στη Γάζα. Παρόλα αυτά, η διεθνής κοινότητα εκφράζει σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια τους.
Η διπλωματική προσέγγιση δεν έχει αποφέρει καρπούς. Παρά τις προσπάθειες του ΟΗΕ και της Σαουδικής Αραβίας για διαμεσολάβηση, οι Χούθι εμφανίζονται ανυποχώρητοι, κλιμακώνοντας αντί να περιορίζουν τις επιθέσεις. Η κατάσταση χαρακτηρίζεται από διπλωμάτες ως «σκοτεινό αδιέξοδο» που συντηρείται από τον πόλεμο στη Γάζα και τις γεωπολιτικές εντάσεις ΗΠΑ-Ιράν.
Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, πλοία ελληνικών συμφερόντων έχουν βρεθεί στο στόχαστρο των Χούθι, ιδίως εφόσον φέρουν σημαία τρίτων χωρών. Οι εφοπλιστές εκφράζουν φόβους για κλιμάκωση των επιθέσεων και δηλώνουν πως η ελληνική ναυτιλία –με πάνω από 20% του παγκόσμιου στόλου– κινδυνεύει να υποστεί σημαντικές απώλειες αν συνεχιστεί η αστάθεια στην Ερυθρά Θάλασσα.
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.