Συνέντευξη Στ. Γκίκα: «Κοινός τόπος» η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των προβλημάτων - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

7.7.24

Συνέντευξη Στ. Γκίκα: «Κοινός τόπος» η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των προβλημάτων



«Oι πολιτικές μας δεν έρχονται σε αντιπαράθεση με τις απαρέγκλιτες αρχές της παράταξής μας», δηλώνει ο νέος υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, απαντώντας στα περί «μετάλλαξης» της ΝΔ. Παράλληλα, σχολιάζει τις δηλώσεις των δύο πρώην πρωθυπουργών, Κώστα Καραμανλή και Αντώνη Σαμαρά, τονίζοντας πως είναι σεβαστές οι απόψεις τους, αλλά και τις εξελίξεις στον χώρο της Κεντροαριστεράς.
Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών και ο πρόσφατος ανασχηματισμός προκάλεσαν «αναταράξεις» στη ΝΔ. Πώς κρίνετε τις δηλώσεις των δύο πρώην πρωθυπουργών; Πώς είναι το κλίμα μέσα στην Κοινοβουλευτική Ομάδα;

Οι κ.κ. Καραμανλής και Σαμαράς, δύο σημαντικοί πολιτικοί ηγέτες που διετέλεσαν πρωθυπουργοί της Ελλάδας και πρόεδροι της ΝΔ, έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν την άποψή τους, η οποία είναι σεβαστή. Όσον αφορά την Κοινοβουλευτική μας Ομάδα, έγινε ένας δημιουργικός διάλογος, σε ενωτικό θεωρώ κλίμα. Ακούστηκαν όλες οι απόψεις όπως αρμόζει σε ένα δημοκρατικό, σύγχρονο κόμμα. Επισημάνθηκαν από αρκετούς συναδέλφους κάποια ζητήματα που χρήζουν διαφορετικής αντιμετώπισης και είμαι σίγουρος ότι ο πρωθυπουργός θα τα λάβει υπόψη. Κοινός τόπος είναι η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη προώθηση του κυβερνητικού έργου και η αντιμετώπιση των προβλημάτων που ταλανίζουν τους πολίτες.

Είναι βάσιμη η κριτική που ασκούν ορισμένοι βουλευτές περί ιδεολογικής μετάλλαξης της ΝΔ;

Η Ελλάδα του 2024 είναι μια πολύ καλύτερη χώρα από αυτήν του 2019. Η χώρα μας πρωτοστατεί στο διεθνές περιβάλλον, έχοντας παράλληλα ανακτήσει την αξιοπιστία και τον σεβασμό φίλων και εταίρων. Στο εσωτερικό, η κυβέρνησή μας έχει εφαρμόσει πολιτικές και έχει υλοποιήσει μεταρρυθμίσεις προς όφελος των πολλών και αυτό δεν αποτυπώνεται μόνο στους οικονομικούς δείκτες, αλλά έχει και αποτύπωμα στην καθημερινότητα των πολιτών. Βεβαίως δεν έχουμε λύσει όλα τα προβλήματα, π.χ. η ακρίβεια εξακολουθεί να προβληματίζει, όμως η πολιτική οφείλει να προσαρμόζεται στις ανάγκες της κοινωνίας και πιστεύω ότι αυτό κάνουμε.

Για να απαντήσω όμως στην ερώτησή σας , φρονώ ότι οι πολιτικές μας δεν έρχονται σε αντιπαράθεση με τις απαρέγκλιτες αρχές της παράταξής μας, όπως αυτές αποτυπώνονται στην Ιδρυτική Διακήρυξη του Εθνάρχη Κωνσταντίνου Καραμανλή το 1974. Τότε και τώρα, κυρίαρχος στόχος ήταν και είναι η εμπέδωση της Δημοκρατίας, ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της χώρας και η συστράτευση δυνάμεων με απώτερο σκοπό την εξυπηρέτηση του εθνικού συμφέροντος.

Υπάρχει αλαζονεία σε κάποια κυβερνητικά στελέχη;

Ακόμα και αν υπάρχουν κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις, θα σας έλεγα πως η εσωστρέφεια δεν βοηθάει στην εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής. Ασφαλώς, είναι ωφέλιμο να γίνεται αυτοκριτική, να αποτυπώνονται λάθη και να αναλαμβάνονται διορθωτικές ενέργειες. Όπως είπε σε όλους τους τόνους ο πρωθυπουργός, οι αληθινοί μας αντίπαλοι είναι τα προβλήματα της καθημερινότητας, τα οποία οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε ακόμα πιο δυναμικά.

Πώς κρίνετε τις εξελίξεις στην Κεντροαριστερά;

Οι δημοκρατικές εσωκομματικές διαδικασίες είναι γόνιμες, αρκεί να φέρνουν αποτέλεσμα. Στην περίπτωση του ΣΥΡΙΖΑ, φοβάμαι ότι δύσκολα θα βγει «λευκός καπνός ». Σε κάθε περίπτωση, είναι υγιές για τη Δημοκρατία να υπάρχει μια ισχυρή αξιωματική αντιπολίτευση με προτάσεις, κριτική, αλλά όχι τοξικότητα.

Θεωρείτε πιθανό το σενάριο να δημιουργηθεί ένα αντι-δεξιό μέτωπο στα αριστερά της ΝΔ;

Στην παρούσα φάση δεν διαφαίνεται κάτι τέτοιο. Άλλωστε, τόσο το δεύτερο όσο και το τρίτο κόμμα βρίσκονται σε εσωτερική αναταραχή. Στη μεν αξιωματική αντιπολίτευση αμφισβητείται ο πρόεδρος, στο δε ΠΑΣΟΚ αναζητείται πρόεδρος.

Επομένως δεν βλέπω δημιουργία αντιδεξιού συνασπισμού, τουλάχιστον προς το παρόν.

Πιστεύετε ότι το ΠΑΣΟΚ υπό μια νέα ηγεσία μπορεί να ανακάμψει;

Δεν θα είναι ένα εύκολο εγχείρημα. Βεβαίως το πρόσωπο και οι ικανότητες του ηγέτη διαδραματίζουν σημαίνοντα ρόλο σε μια κομματική παράταξη, εντούτοις πιστεύω ότι τελικά οι σοβαρές προτάσεις και οι πολιτικές κάνουν τη διαφορά.

Ας περάσουμε και στα ζητήματα του χαρτοφυλακίου σας. Ποιο είναι το πλάνο σας για τη βιώσιμη ανάπτυξη της νησιωτικότητας;

Θα ήθελα καταρχάς να επισημάνω ότι η νησιωτικότητα έχει για πρώτη φορά αποκτήσει ουσιαστικό νόημα ως πεδίο δημόσιας πολιτικής από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Στόχος μας είναι η εξειδίκευση της στρατηγικής μας για τον νησιωτικό χώρο με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο.

Η νησιωτικότητα δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως πρόβλημα, αλλά ως μοναδικότητα με τις ιδιαιτερότητές της. Προτεραιότητα του υπουργείου είναι η διαρκής βελτίωση και σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η υλοποίηση ενός μεγάλου προγράμματος που αφορά στη διασυνδεσιμότητα των νησιών, με έμφαση στις νησιωτικές λιμενικές υποδομές με πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027 και του Ταμείου Ανάκαμψης.

Επιπλέον, θέματα όπως η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η έμφαση στη χρηματοδότηση έργων για τη διαχείριση του νερού και η ωρίμανση κρίσιμων έργων υποδομής αποτελούν μείζονα ζητήματα για το υπουργείο. Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για διεκδικήσεις που δεν αφορούν μόνο τις χρηματοδοτήσεις, αλλά συσχετίζονται με τις δράσεις μας για την ανάπτυξη, την εθνική οικονομία, αλλά και την εθνική ασφάλεια και κυριαρχία.

Ποιο είναι το θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση που σχεδιάζετε;

Η ναυτιλία αποτελεί για τη χώρα μας ένα πολύτιμο εθνικό κεφάλαιο και έναν από τους βασικότερους πυλώνες για την οικονομική ανάπτυξη και την ποιοτική απασχόληση. Η ελληνική ναυτιλία είναι ηγέτιδα δύναμη παγκοσμίως.

Στόχος μας είναι να δώσουμε στους Έλληνες ναυτικούς τις γνώσεις και τις δεξιότητες που τους καθιστούν ανταγωνιστικούς σε διεθνές επίπεδο, προκειμένου να ενισχυθεί η περίφημη και ξακουστή ναυτοσύνη των Ελλήνων. Η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, η ψηφιοποίηση των σχετικών διαδικασιών και η ανάπτυξη-βελτίωση των υποδομών αποτελούν νέες προκλήσεις.

Για τον λόγο αυτόν, ο υπουργός μας Χρήστος Στυλιανίδης έχει ανακηρύξει τα έτη 2024 και 2025 ως «Έτη Ναυτικής Εκπαίδευσης».

Ήδη έχουμε σχεδιάσει και υλοποιήσει σημαντικές πρωτοβουλίες υποστήριξης και ψηφιοποίησης για τη ναυτική εκπαίδευση που παρέχεται από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και τα Κέντρα Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης. Παράλληλα, προωθούμε την αναβάθμιση των υποδομών τους, τόσο του κτιριακού όσο και του εκπαιδευτικού εξοπλισμού.

Προτεραιότητα του υπουργείου δεν είναι άλλη, από τη δημιουργία μιας σύγχρονης και αποτελεσματικής δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης.

Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αρκετοί πολίτες είναι οι συνεχόμενες αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Τι θα κάνετε για αυτό;

Αν και οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων καθορίζονται ελεύθερα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και μέσα στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς και των αρχών του ανταγωνισμού, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παρακολουθεί στενά την τιμολόγηση των ναύλων και λαμβάνει τα προσήκοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της αθέμιτης κερδοσκοπίας.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα των υψηλών τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις.

Σε γενικές γραμμές, οι τιμές κατά τη φετινή σεζόν είναι σταθερές, έως και μειούμενες στα συμβατικά πλοία. Εκτός από τις σταθερές τιμές, είναι ακόμα περισσότερες οι προσφορές και οι εκπτώσεις. Σε δυο-τρεις μεμονωμένες περιπτώσεις όπου παρατηρήθηκε απότομη αύξηση τιμών, εξετάζεται με τη συνδρομή της Επιτροπής Ανταγωνισμού η μη τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού και η μη τήρηση της νομοθεσίας.

Έχει επίσης δημιουργηθεί Παρατηρητήριο Τιμών που ελέγχει σε χρόνους (σχεδόν) real time όλα τα εκδιδόμενα εισιτήρια της ακτοπλοΐας και διαθέτει ταυτόχρονα ιστορικό αρχείο. Η λειτουργία του Παρατηρητήριου είναι ακόμα πιλοτική, ωστόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και κυρίως η Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Λιμένων, εργάζονται με ταχύτητα για την ολοκλήρωσή του.

Προσφάτως, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής απέστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού ζητώντας στενότερη συνεργασία, ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων. Ήδη έχει αποσταλεί στην Αρχή μία σχετική περίπτωση προς εξέταση.

Επιπλέον, εξακολουθούν να υφίστανται οι εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, αλλά και η δωρεάν μετακίνηση των μόνιμων κατοίκων μικρών και ακριτικών νησιών της χώρας μας με τα πλησιέστερα διοικητικά κέντρα.

Είναι γεγονός ότι αρκετοί πολίτες, εξαιτίας της ακρίβειας των ναύλων, επιλέγουν να κάνουν τις διακοπές τους σε κάποιον χερσαίο προορισμό. Από τα στοιχεία που έχετε στη διάθεσή σας, πόσο έχει μειωθεί η κίνηση προς τα απομακρυσμένα νησιά;

Από τα συγκριτικά στοιχεία που έχω στη διάθεσή μου, επισημαίνω πως όχι μόνο δεν έχει μειωθεί η κίνηση, αλλά τουναντίον έχει αυξηθεί.

Το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι επιβάτες που διακινήθηκαν διά θαλάσσης αυξήθηκαν κατά 9,5%, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2023. Ανάλογη αύξηση 8,5% υπήρξε και στη μεταφορά των οχημάτων.

Ως προς τα απομακρυσμένα νησιά, την περίοδο 01/05/2024 έως 15/06/2024, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, η Μυτιλήνη καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση κατά 42,26% και η Κάρπαθος τη μικρότερη κατά 14,98%. Ενδιάμεσα βρίσκονται και άλλα απομακρυσμένα από την ηπειρωτική Ελλάδα νησιά όπως η Κάλυμνος, η Λέρος, η Πάτμος, η Κως, η Ρόδος και η Χίος, που παρουσίασαν αύξηση στην επιβατική τους κίνηση .

Εκλέγεστε στην Κέρκυρα. Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που σας μεταφέρουν οι πολίτες του νησιού;

Οι συμπολίτες μου στην Κέρκυρα εκφράζουν εύλογες ανησυχίες κυρίως για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην εκτέλεση έργων υποδομής, με έμφαση στους τομείς της οδοποιίας, της διαχείρισης των απορριμμάτων και της ύδρευσης.

Εργαζόμαστε βεβαίως προς την κατεύθυνση της εξεύρεσης λύσεων και σύντομα θα έχουμε ανακοινώσεις, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την ύδρευση.

Στο επίπεδο των λιμενικών υποδομών υπάρχει σημαντική πρόοδος. Αναφέρω ενδεικτικά το παράδειγμα του λιμένα των Οθωνών, που, όπως είπα κατά την πρόσφατη υπηρεσιακή μου επίσκεψη εκεί, θα υποβληθεί εντός του επόμενου διαστήματος η αίτηση χρηματοδότησης του έργου, ύψους €10 εκατ. περίπου, ώστε να ακολουθήσει η προκήρυξη της κατασκευής του.

 

No comments:

Post a Comment

Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.