Η επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο: Η πρότυπη δίκη της ΑΔΕΔΥ και οι προεκτάσεις της - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

19.1.25

Η επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο: Η πρότυπη δίκη της ΑΔΕΔΥ και οι προεκτάσεις της


 Η πρόταση επαναφοράς του 13ου και 14ου μισθού στους δημοσίους υπαλλήλους επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς η Ανώτατη Διοίκηση Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΑΔΕΔΥ) κατέθεσε αίτημα πρότυπης δίκης στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Το ζήτημα αφορά όχι μόνο τους εργαζόμενους στο Δημόσιο αλλά συνολικά την οικονομική και κοινωνική πολιτική της χώρας, ιδιαίτερα μετά τη μνημονιακή περίοδο.


Το αίτημα της ΑΔΕΔΥ

Στις 27 Δεκεμβρίου 2024, η ΑΔΕΔΥ κατέθεσε αίτημα στο ΣτΕ για τη διεξαγωγή πρότυπης δίκης. Στο αίτημα υποστηρίζεται ότι η κατάργηση των επιδομάτων αντίκειται σε θεμελιώδεις συνταγματικές διατάξεις, στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2041/ΕΕ, η οποία επιτάσσει την ίση μεταχείριση εργαζομένων σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.


Η ΑΔΕΔΥ τονίζει ότι, πλέον, οι δημοιοσιονομικές συνθήκες έχουν βελτιωθεί σημαντικά και η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε μεταμνημονιακή τροχιά. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της, η επαναφορά των επιδομάτων δεν είναι μόνο εφικτή αλλά και αναγκαία για την αποκατάσταση της δικαιοσύνης και την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας.


Στις 16 Ιανουαρίου, η Τριμελής Επιτροπή του άρθρου 1 του νόμου 3900/2010 του ΣτΕ έκανε δεκτό το αίτημα της ΑΔΕΔΥ για πρότυπη δίκη στις 16 Ιανουαρίου 2025. Η εξέλιξη αυτή ανοίγει τον δρόμο για δικαστική κρίση επί της συνταγματικότητας των περικοπών.


Η απόφαση που θα λάβει το ΣτΕ αναμένεται να έχει καθοριστική σημασία για την πορεία της υπόθεσης. Εάν το Ανώτατο Δικαστήριο αποφανθεί υπέρ της επαναφοράς των επιδομάτων, η κυβέρνηση θα κληθεί να προσαρμόσει τον προϋπολογισμό της, ενώ θα δημιουργηθεί προηγούμενο για αντίστοιχες διεκδικήσεις στο μέλλον.


Η πρότυπη δίκη για την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού αναδεικνύει την ανάγκη για επανεξέταση της οικονομικής πολιτικής της χώρας, με γνώμονα την κοινωνική δικαιοσύνη και τη στήριξη των εργαζομένων. Η τελική απόφαση του ΣτΕ θα καθορίσει τη μελλοντική πορεία του ζητήματος, αλλά και την κατεύθυνση της πολιτικής διαχείρισης της μεταμνημονιακής Ελλάδας.


Η δαπάνη για να επανέλθει ο 13ος και ο 14ος μισθός στο δημόσιο τομέα, υπολογίζεται στα επίπεδα του 1,6 – 1,7 δισ. ευρώ

Επόμενα βήματα

Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αναμένεται με ενδιαφέρον, καθώς μπορεί να αποτελέσει δεδικασμένο για χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους που βρίσκονται σε αντίστοιχη θέση. Παράλληλα, η υπόθεση αυτή θα μπορούσε να επηρεάσει ευρύτερα τη συζήτηση για την αποκατάσταση μισθολογικών δικαιωμάτων στο Δημόσιο.


Τι είναι η πρότυπη δίκη

Η πρότυπη δίκη είναι μια νομική διαδικασία που εφαρμόζεται για την ταχύτερη και πιο αποτελεσματική επίλυση ζητημάτων που αφορούν μεγάλο αριθμό παρόμοιων υποθέσεων. Στην Ελλάδα, η διαδικασία αυτή προβλέπεται από το άρθρο 1 του Νόμου 3900/2010 και εφαρμόζεται κυρίως σε διοικητικά δικαστήρια, όπως το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).


Βασικά χαρακτηριστικά της πρότυπης δίκης

Ενοποίηση υποθέσεων: Όταν πολλά άτομα ή ομάδες εμπλέκονται σε υποθέσεις που αφορούν το ίδιο νομικό ζήτημα (π.χ. η κατάργηση επιδομάτων), μία από αυτές επιλέγεται ως «πρότυπη».

Ταχεία εκδίκαση: Η υπόθεση προωθείται απευθείας στο Ανώτατο Δικαστήριο, παρακάμπτοντας τα ενδιάμεσα επίπεδα δικαιοσύνης (π.χ. Εφετείο).

Δεσμευτική απόφαση: Η απόφαση που εκδίδεται από το Ανώτατο Δικαστήριο (π.χ. ΣτΕ) έχει δεσμευτική ισχύ για όλες τις παρόμοιες υποθέσεις, αποφεύγοντας έτσι την πολυδιάσπαση σε διαφορετικές αποφάσεις.

Πότε εφαρμόζεται;

Η πρότυπη δίκη μπορεί να ζητηθεί όταν:


Υπάρχει μεγάλη κοινωνική ή οικονομική σημασία.

Το ζήτημα επηρεάζει πολλούς πολίτες ή εργαζόμενους.

Υπάρχει ανάγκη για ερμηνεία της νομοθεσίας ή επίλυση συνταγματικών ζητημάτων.

Παράδειγμα της υπόθεσης της ΑΔΕΔΥ

Στην περίπτωση της ΑΔΕΔΥ, η πρότυπη δίκη ζητήθηκε επειδή το ζήτημα των επιδομάτων εορτών και αδείας αφορά χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους. Το Συμβούλιο της Επικρατείας θα αποφασίσει αν η κατάργησή τους είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την ευρωπαϊκή νομοθεσία, και η απόφαση αυτή θα εφαρμοστεί σε όλες τις παρόμοιες υποθέσεις.


Οικονομικές και Κοινωνικές Επιπτώσεις

Η επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού θα είχε άμεσο θετικό αντίκτυπο στους δημοσίους υπαλλήλους, αυξάνοντας το εισόδημά τους και ενισχύοντας την αγοραστική τους δύναμη. Επιπλέον, θα μπορούσε να τονώσει την κατανάλωση και να ενισχύσει την ανάπτυξη της οικονομίας. Ωστόσο, η υλοποίηση ενός τέτοιου μέτρου θα απαιτούσε αναδιάρθρωση του προϋπολογισμού και πιθανή αύξηση της φορολογίας ή περιορισμό άλλων δαπανών.


Η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων έχει ταχθεί επίσης υπέρ της επαναφοράς, τονίζοντας ότι η οικονομική ανάκαμψη της χώρας επιτρέπει την άρση των περιοριστικών μέτρων. Οι συνδικαλιστικοί φορείς, από την άλλη, επισημαίνουν ότι οι περικοπές έχουν δημιουργήσει κοινωνικές ανισότητες και έχουν υπονομεύσει το επίπεδο διαβίωσης των δημοσίων υπαλλήλων.


Το ζήτημα έχει προκαλέσει έντονες πολιτικές αντιπαραθέσεις. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, έχουν υποστηρίξει την επαναφορά των επιδομάτων, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι αδιαφορεί για τις ανάγκες των εργαζομένων. Από την άλλη, η Νέα Δημοκρατία επιμένει ότι οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις δεν επιτρέπουν τέτοιες αλλαγές.


Ιστορικό των περικοπών

Η κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, γνωστά ως 13ος και 14ος μισθός, θεσπίστηκε με τον νόμο 4093/2012, στο πλαίσιο των μέτρων λιτότητας που επιβλήθηκαν κατά την οικονομική κρίση. Ο συγκεκριμένος νόμος εφαρμόστηκε επί της κυβέρνησης Σαμαρά, με στόχο τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος και την ικανοποίηση των απαιτήσεων των δανειστών. Ο τότε υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, είχε επισημάνει ότι τα μέτρα ήταν «αναγκαία για την εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών».


Ωστόσο, οι περικοπές είχαν άμεσο αντίκτυπο στη ζωή των δημοσίων υπαλλήλων, ενώ συνέβαλαν στη μείωση της αγοραστικής δύναμης και στην ύφεση της οικονομίας. Η κατάργηση των επιδομάτων αποτέλεσε αντικείμενο έντονων αντιδράσεων, κυρίως από τα συνδικάτα και τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

ΠΗΓΗ

No comments:

Post a Comment

Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.