Καθώς η ναυτιλία δεξαμενοπλοίων πορεύεται προς το 2029, το φαινόμενο της ταχείας γήρανσης του στόλου αναδεικνύεται σε ένα από τα σοβαρότερα διαρθρωτικά προβλήματα του κλάδου. Παρά το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών, που αποσκοπεί στην ανανέωση και την επέκταση του παγκόσμιου στόλου, η αύξηση του αριθμού των υπερήλικων πλοίων μεταβάλλει σημαντικά τη σύνθεση της αγοράς, προκαλώντας ανησυχίες στους παράγοντες του χώρου.
Αυτό επισημαίνει σε πρόσφατη ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers, καταγράφοντας τις δημογραφικές μεταβολές στον παγκόσμιο στόλο δεξαμενοπλοίων και τις επιπτώσεις που αναμένεται να επιφέρουν στην προσφορά χωρητικότητας, τη βιωσιμότητα και τη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Το 2025, ο ενεργός στόλος δεξαμενοπλοίων αριθμεί 7.735 πλοία, εκ των οποίων 1.366 είναι άνω των 21 ετών, δηλαδή περίπου 17,6% του συνόλου. Ωστόσο, το βάρος της γήρανσης δεν κατανέμεται ομοιόμορφα:
Handy/MR1: Το πιο γερασμένο τμήμα του στόλου, με 279 από τα 829 πλοία (34%) άνω των 21 ετών.
Small tankers: Ακολουθούν με 19% γερασμένα πλοία επί συνόλου 1.878.
MR2: Διατηρεί νεότερο προφίλ, με μόλις 11% των 2.200 πλοίων σε προχωρημένη ηλικία.
Οι κατηγορίες Panamax/LR1, Aframax/LR2, Suezmax και VLCC/ULCC παρουσιάζουν παρόμοια επίπεδα γήρανσης μεταξύ 16%–17%.
Το 2029: Σχεδόν διπλασιασμός των υπερήλικων πλοίων
Μέχρι το 2029, ο παγκόσμιος στόλος αναμένεται να αυξηθεί σε 8.948 πλοία, όμως ο αριθμός των πλοίων άνω των 21 ετών διπλασιάζεται και πλέον σε 3.023, αγγίζοντας το 34% του συνολικού στόλου. Η τάση αυτή είναι εμφανής σε όλα τα μεγέθη:
Handy/MR1: Το 56% του στόλου θα είναι άνω των 21 ετών, σημειώνοντας αύξηση 22 ποσοστιαίων μονάδων από το 2025.
Small tankers: Γήρανση στο 37%, επιβεβαιώνοντας αργούς ρυθμούς ανανέωσης.
MR2: Η γήρανση διπλασιάζεται στο 27%.
Panamax/LR1: Απότομη αύξηση στο 46%, καθιστώντας το δεύτερο πιο γερασμένο τμήμα.
Aframax/LR2, Suezmax, VLCC/ULCC: Αύξηση στο 31%, 25% και 26% αντίστοιχα.
Η ραγδαία γήρανση των μικρών και μεσαίων τμημάτων του στόλου, και ειδικά των Handy/MR1 και Panamax/LR1, αποτελεί καμπανάκι για την αγορά. Τα γερασμένα πλοία ενδέχεται να αντιμετωπίσουν:
Πίεση για επιταχυνόμενη απόσυρση (scrapping),
Δυσκολία εύρεσης ναυλώσεων, καθώς οι ναυλωτές θα στρέφονται σε νεότερα πλοία με καλύτερες περιβαλλοντικές επιδόσεις και χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου,
Μειωμένη συμμόρφωση με τις αυξανόμενες απαιτήσεις περιβαλλοντικών και ασφαλιστικών κανονισμών.
Παρά το γεγονός ότι έχουν παραγγελθεί 1.213 νέα δεξαμενόπλοια για παράδοση έως το 2029, ο αριθμός αυτός δεν επαρκεί για να καλύψει τη διπλή πρόκληση της φυσιολογικής επέκτασης του στόλου και της αντικατάστασης των υπερήλικων πλοίων. Εάν δεν επιτευχθεί ισορροπία μεταξύ νέων παραδόσεων και διαλύσεων, η αγορά κινδυνεύει από:
Πιέσεις στην προσφορά χωρητικότητας,
Απώλεια ανταγωνιστικότητας,
Επιβάρυνση από μη αποδοτικά και μη βιώσιμα
Η γήρανση του στόλου αναδεικνύει την ανάγκη για στοχευμένες επενδύσεις σε νέα πλοία και καθαρές τεχνολογίες. Ο παγκόσμιος ναυτιλιακός κλάδος καλείται να κινητοποιηθεί γρήγορα, ώστε να προσαρμοστεί στις εξελισσόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και στις αυξανόμενες πιέσεις των ναυλωτών, των ρυθμιστικών αρχών και των αγορών κεφαλαίου.
Η ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers λειτουργεί ως καίρια υπενθύμιση ότι η αναβάθμιση του στόλου δεν είναι πλέον επιλογή, αλλά αναγκαιότητα. Το 2029 δεν είναι μακριά – και οι αποφάσεις του σήμερα θα καθορίσουν την ανθεκτικότητα της ναυτιλίας του αύριο.
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.