Στους αγρότες και τους ελεύθερους επαγγελματίες φαίνεται να επικεντρώνει την προσοχή της η ΝΔ προκειμένου να ανακάμψει δημοσκοπικά, αλλά την περιμένει στη γωνία η πολυπληθέστερη κατηγορία ψηφοφόρων.
Τα 2,5 εκατ. των συνταξιούχων οι οποίοι έχουν την τάση να πηγαίνουν να ψηφίσουν (εκτός προβλημάτων υγείας…)
Η κυβέρνηση ανακοινώνει επιστροφή του Ειδικού Φόρου στο πετρέλαιο γι τους αγρότες ή τον χαμηλό ΦΠΑ (6%) στις ζωοτροφές. Ωστόσο, τόσο το σκάνδαλο με τις κοινοτικές ενισχύσεις (ΟΠΕΚΕΠΕ), όσο και οι «τιμές στο χωράφι» ανατρέπουν αυτή την ρητορική…
Στη Θεσσαλονίκη το πρωθυπουργός εξήγγειλε μέτρα για την «μεσαία τάξη», αλλά οι ελεύθεροι επαγγελματίες φορολογούνται με αντικειμενικά κριτήρια (12.500-15.000 ευρώ ελάχιστο ετήσιο κέρδος ανεξαρτήτως τζίρου), αλλά η πελατεία κατευθύνεται στα πολυκαταστήματα ή προχωρεί σε ηλεκτρονικές παραγγελίες.
Έτσι, μάλλον μοιάζει να έχει χαθεί η… επαφή με τους συνταξιούχους οι οποίοι, εάν η συμμετοχή στις εθνικές εκλογές κινηθεί στα επίπεδα των ευρωεκλογών του 2024 (41%), ήτοι στα 3,95 εκ. ψηφοφόρους, μπορεί να αποτελέσουν τον κύριο όγκου του εκλογικού σώματος (με πάνω από 40% «απόμαχους» στη σύνθεση). Το πιο μεγάλο τμήμα των ψηφοφόρων, καθώς μπορεί να κινητοποιηθούν προς την κάλπη πάνω από 1,6 συνταξιούχων (εκ των 2,5 εκ.).
Υπολογίζοντας τη σύνθεση του εκλογικού σόματος βλέπουμε ότι από τα μέτρα της ΔΕΘ (Σεπτέμβριος Θεσσαλονίκη):
1.Οι μισοί συνταξιούχου δεν έχουν κανένα όφελος, καμία φοροελάφρυνση καθώς το 1,3 εκ. έχει ετήσιο εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ.
2.Συνήθως σε αυτό το εισοδηματικό επίπεδο (έως 850 ευρώ το μήνα) οι συνταξιούχοι δεν έχουν προσωπική διαφορά, προκειμένου να ωφεληθούν το 2026-27 (σταδιακή κατάργηση), ενώ οι αναπροσαρμογές και για το νέο έτος (2,4%) θα είναι κατώτερες του επίσημου πληθωρισμού (3%).
Ταυτόχρονα ως προς τους συνταξιούχους:
3.Δεν προβλέπεται κατώτατο όριο αποδοχών. Απ όταν καταργήθηκε το «κατώφλι» το 2015 (Υπουργική Απόφαση Χαϊκάλη 8/2015), δεν υπάρχει κανένας μηχανισμός αποτροπής της φτώχειας στους ηλικιωμένους.
4.Καταργήθηκε την περίοδο 2016-18 το ΕΚΑΣ, το οποίο ελάμβαναν μέχρι τότε σχεδόν 360.000 χαμηλοσυνταξιούχοι με εισοδηματικά κριτήρια. Έκτοτε δεν υπάρχει σταθερός και νομοθετημένος τρόπος ενίσχυσης των χαμηλοσυνταξιούχων.
5.Η Ελλάδα αναμένεται να «κατακτήσει» τα υψηλότερα στην Ευρώπη όρια ηλικίας για συνταξιοδότηση (άνω των 67 ετών για λιγότερα από 40 έτη ασφάλισης) μετά την επικείμενη (μετά τις… εκλογές) αύξησή τους με βάση το προσδόκιμο ζωής.
6.Οι ασφαλισμένοι πληρώνουν εισφορές υγείας από κάθε πηγή (κύρια, επικουρική, σύνταξη χηρείας κ.α.) ακόμη και από την εργασία ενός συνταξιούχου. Μάλιστα το ποσοστό εισφοράς αυξήθηκε στο 6%, από 4% και μόνο για τις κύριες συντάξεις, μέχρι το 2015.
7.Οι μισθωτοί πληρώνουν εισφορές Υγείας ανάλογα με την αμοιβή τους, ενώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες σταθερό ανά μήνα ποσό. Κατ αυτόν τον τρόπο οι υπάλληλοι πληρώνουν υψηλότερες εισφορές έναντι των… αφεντικών (ο σοφέρ του ιδιοκτήτη επιβαρύνεται με υψηλότερες εισφορές…)
8.Οι μισθωτοί ναι μεν λαμβάνουν υψηλότερες συντάξεις (ανάλογα με τις εισφορές), αλλά οι φορολογούμενοι επιδοτούν… υψηλότερα τους συνταξιούχους ελεύθερους επαγγελματίες.
Διπλός φόρος
9.Οι συνταξιούχοι με μεικτές αποδοχές από κύριες συντάξεις άνω των 1.434 ευρώ και επικουρικές άνω των 300 ευρώ πληρώνουν διπλή φορολογία. Εκτός από την φορολογική κλίμακα πληρώνουν και Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕΑΣ). Έτσι αυτή η κατηγορία συνταξιούχων επιβαρύνεται με ποσά φόρου άνω του 50% από το πρώτο ευρώ (μαζί με την εισφορά Υγείας).
10.Δεν εφαρμόζονται οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για την απόδοση των αναδρομικών της περιόδου Ιούνιος 2015-Μάιος 2016 (Δώρα) και δεν διορθώθηκαν τα ποσοστά των επικουρικών συντάξεων.
11.Οι συντάξεις χηρείας ξευτελίζονται σε ποσοστό 35% επί των αποδοχών του άμεσα ασφαλισμένου (θανόντος). Μάλιστα ο νόμος προβλέπει την αποκοπή και της εθνικής σύνταξης σε περίπτωση συνταξιοδότησης εξ ιδίου δικαιώματος (μη καταβολή διπλής εθνικής σύναξης). Κάτι που όταν εφαρμοστεί, θα μετατρέψει τη σύνταξη χηρείας σε απλό επίδομα
12.Σε ορισμένες περιπτώσεις η σύνταξη χηρείας περικόπτεται στο 35% μετά την 3ετία (σε περίπτωση εργασίας ή λήψης σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος), όπως στον ΟΓΑ ή το Δημόσιο, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο στα άλλα επιμέρους ταμεία. Με αποτέλεσμα οι εν λόγω δικαιούχοι (κυρίως χήρες), να χρεώνονται με αχρεωστήτως καταβληθείσες συντάξεις και να επιβαρύνονται με επιπλέον εισφορές Υγείας, φόρο και Εισφορά Αλληλεγγύης. Ποσά τα οποία θα κληθούν κάποια στιγμή να επιστρέψουν σον ΕΦΚΑ…
13.Δεν παρέχεται η δυνατότητα στις χήρες/ους να επιλέξουν ποια σύνταξη (λόγω θανάτου ή εξ ιδίου δικαιώματος) θα περικοπεί.
Οι αγρότες
14.Οι συντάξεις των αγροτών, ειδικά της περιόδου 2019-20, είναι κατώτερες της σύνταξης ανασφάλιστου ηλικιωμένου (μικρότερες των 409 ευρώ μεικτά). Καίτοι και στις δύο περιπτώσεις δίδονται στο 67ο έτος της ηλικίας, ενώ οι αγρότες είχαν καταβάλει εισφορές για 30 ή και περισσότερα χρόνια…
15.Οι αγρότες δεν δικαιούνται ακόμη ολόκληρη της εθνική σύνταξη, την οποία λαμβάνουν όλοι οι ασφαλισμένοι του αστικού τομέα, ακόμη και οι ομογενείς ή μετανάστες που διαβιούν 30 χρόνια στην Ελλάδα.
16.Δεν δίνεται επίδομα γάμου και, κυρίως, επίδομα τέκνων (μέχρι το 24ο έτος όπως συμβαίνει με τους εν ενεργεία). Υπό αυτές τις συνθήκες, στην Ελλάδα της δημογραφικής κρίσης τιμωρείται η τεκνοποίηση μετά το 38ο έτος της ηλικίας…
17.Λειτουργούν ισχυρά αντικίνητρα για συνέχιση της απασχόλησης και μετά τη συμπλήρωση 40 ετών ασφάλισης (ενεργός γήρανση). Ενώ από το 35ο έτος μέχρι το 40ό το ποσοστό αναπλήρωσης είναι +2,55% για κάθε χρόνο παραμονής στην ασφάλιση, μετά το 40ό έτος το ποσοστό περιορίζεται στο +0,5% το χρόνο…
Μείωση διαθέσιμου εισοδήματος
18.Οι αυξήσεις κάθε χρόνο στις συντάξεις κυμαίνονται κάτω του πληθωρισμού (μη αναπλήρωση του διαθέσιμου εισοδήματος από την ακρίβεια). Και αυτό γίνεται με το τρικ της απόδοσης του μισού (επίσημου) πληθωρισμού και της μισής οικονομικής μεγέθυνσης (αύξηση ΑΕΠ).
19.Στους παλαιούς ασφαλισμένους (έως 12/5/2016) δεν επιτρέπεται η αναγνώριση του παράλληλου χρόνο ασφάλισης για τον οποίο δεν ελήφθη δεύτερη σύνταξη. Αυτός ο χρόνος δεν υπολογίστηκε κατά την αίτηση συνταξιοδότησης (προ του νόμου 4387/16) καθώς τότε η συμπερίληψή του δεν τροποποιούσε (βελτίωνε) το ποσό της σύνταξης.
20.Μέχρι το 2016 (ν.4387/16) τα επιμέρους ταμεία, σε πολλές περιπτώσεις, έδιναν πλήρη σύνταξη με 32 ή 35 έτη ασφάλισης. Με αποτέλεσμα οι παλαιοί συνταξιούχοι να μην καταθέσουν-συμπεριλάβουν χρόνο προγενέστερης απασχόλησης σε άλλο κλάδο (περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλιση σε ΙΚΑ και φορέα του δημοσίου ή Ειδικό Ταμείο ΔΕΚΟ-Τραπεζών). Ο νόμος δεν τους επιτρέπει τώρα να κάνουν χρήση αυτού του (πρόσθετου) χρόνου, ώστε να βελτιώσουν τις αποδοχές τους.
21. Οι ηλικιωμένοι με σύζυγο που λαμβάνει σύνταξη άνω 399,54 το μήνα δεν δικαιούνται το επίδομα ανασφάλιστου (400 ευρώ). Ενώ δίνεται για συνολικά εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα ή απασχόληση έως 8.640…
Γράφει ο Χρήστος Μέγας


No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.