Ξεκινά από 1η Ιουλίου το τέλος κρουαζιέρας στα νησιά - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

12.6.25

Ξεκινά από 1η Ιουλίου το τέλος κρουαζιέρας στα νησιά


 Από την 1η Ιουλίου θα ξεκινήσει να ισχύει, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, το τέλος επιβατών κρουαζιέρας στα νησιά, το οποίο θα φτάνει τα 20 ευρώ για όσους επισκέπτονται τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.


Σήμερα έχει προγραμματιστεί ευρεία σύσκεψη του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια και της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της κρουαζιέρας και της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), όπου όπως λέει το ρεπορτάζ οι φορείς θα ενημερωθούν για την οριστική απόφαση της Κυβέρνησης. 


Το μέτρο ήταν κανονικά να ξεκινήσει από τον Ιούνιο, εντούτοις η υπογραφή της σχετικής ΚΥΑ καθυστέρησε εξαιτίας της πτώσης της τουριστικής κίνησης στη Σαντορίνη, απόρροια της σεισμικής δραστηριότητας, που επηρέασε γενικότερα και την ζήτηση για τις Κυκλάδες. Εντούτοις, καθώς το φαινόμενο έχει ατονήσει και η κίνηση επανέρχεται στα αναμενόμενα επίπεδα, αποφασίστηκε η έναρξη του μέτρου από 1ης Ιουλίου.


Τι προβλέπει το τέλος κρουαζιέρας

Το τέλος επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα και ανέρχεται:


Για την περίοδο από 1ης Ιουνίου έως 30ής Σεπτεμβρίου:


-για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 20 ευρώ και για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 5 ευρώ,


-για την περίοδο από 1ης έως 31ης Οκτωβρίου και από 1ης Απριλίου έως 31ης Μαΐου, για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 12 ευρώ και για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 3 ευρώ.


Για την περίοδο από 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου:


-για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 4 ευρώ και για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 1 ευρώ.


Το τέλος κρουαζιέρας επιβάλλεται με την αποβίβαση του επιβάτη στον λιμένα και δεν επιβαρύνεται με φόρο προστιθέμενης αξίας. Όπως είχε ανακοινωθεί, τα έσοδα που εισπράττονται από το τέλος κρουαζιέρας χρησιμοποιούνται για την κατασκευή και βελτίωση υποδομών και έργων εν γένει, καθώς και για την ενίσχυση του τουρισμού στη χώρα.


Ειδικότερα, το 1/3 των εσόδων αποδίδεται στους δήμους, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων ευρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, για έργα για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών τους, 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού.


Αντιδράσεις από τις εταιρείες κρουαζιέρας

Οι πληροφορίες λένε πως υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από το χώρο της κρουαζιέρας, οι οποίες προκειμένου να ακυρώσουν το μέτρο έλεγαν ότι τα πακέτα του καλοκαιριού κλείνονται από την προηγούμενη χρονιά, και ότι το επιπλέον κόστος δεν είχε υπολογιστεί. Βεβαίως σε άλλες χώρες που επιβάλλονται αντίστοιχα τέλη, πληρώνονται επί τόπου από όσους επιβάτες κρουαζιέρας επιθυμούν να αποβιβαστούν στους συγκεκριμένους προορισμούς. 


Κατά το ρεπορτάζ επίσης, η αγορά της κρουαζιέρας ήθελε η επιβολή τέλους να ισχύσει από την επόμενη χρονιά και εκφράζει την άποψη ότι τα έσοδα θα πρέπει να κατευθυνθούν στην αναβάθμιση των υποδομών και το τέλος να μην είναι ένας φόρος χωρίς αντίκρισμα.


Βεβαίως, το τέλος της τάξης των 20 ευρώ για προορισμούς όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος δεν συνιστά σημαντική αύξηση του κόστους σε κρουαζιέρες που το συνολικό τους κόστος στην καλύτερη περίπτωση μετριέται σε πολλές εκατοντάδες ή ακόμη και χιλιάδες ευρώ. 


Δραματική η εικόνα τους καλοκαιρινούς μήνες

Φορείς του τουρισμού στους δύο από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, επισημαίνουν το μείζον πρόβλημα που δημιουργείται από τους χιλιάδες επισκέπτες της κρουαζιέρας και κάνουν λόγο για δραματική εικόνα τους καλοκαιρινούς μήνες. Μόνο στη Σαντορίνη, καθημερινά, στις 11:00 το πρωί, περίπου 10 με 11 χιλιάδες τουρίστες αποβιβάζονται στο λιμάνι, πέραν των περίπου δύο χιλιάδων επισκεπτών που φτάνουν στο νησί με ημερόπλοια από την Κρήτη και άλλα νησιά. Η κατάσταση στα στενά σοκάκια της Οίας και των Φηρών γίνεται αποπνικτική.


Αίσθηση είχε προκαλέσει πέρσι το καλοκαίρι ανάρτηση δημοτικού συμβούλου, που καλούσε τους κατοίκους του νησιού να ελαττώσουν τις μετακινήσεις τους, καθώς αναμενόταν η έλευση 17 χιλιάδων επισκεπτών από τα κρουαζιερόπλοια. 

Τα έσοδα από αυτή τη δραματική επιβάρυνση των υποδομών του νησιού από τους επιβάτες κρουαζιέρας είναι σχεδόν ανύπαρκτα. Το Λιμενικό Ταμείο Θήρας εισπράττει 0,35 λεπτά ανά επιβάτη, ενώ όπως λένε επιχειρηματίες του νησιού, οι αγορές τους περιορίζονται σε κάποια σουβενίρ κοντά στο τελεφερίκ, ίσως και σε κάποιο πρόχειρο γεύμα. Δηλαδή η δαπάνη που πραγματοποιείται από τους επισκέπτες της κρουαζιέρας είναι από μικρή έως ανύπαρκτη.  


Οι επισκέπτες κρουαζιέρας στα λιμάνια της χώρας - Τα νούμερα

Όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, πέρσι καταρρίφθηκε ακόμη και το προηγούμενο ιστορικό υψηλό του 2023 στις συνολικές αφίξεις επισκεπτών στα 48 ελληνικά λιμάνια-προορισμούς που δέχθηκαν κρουαζιερόπλοια.


Συγκεκριμένα οι συνολικές αφίξεις πλοίων ανήλθαν σε 5.490 και ο αριθμός των επισκεπτών σε 7.927.709 καταγράφοντας επιπλέον 260 αφίξεις πλοίων και 924.559 επιπλέον επισκέπτες έναντι του 2023. Αντίστοιχα σε ποσοστιαία βάση το 2024 έναντι του 2023 είχαμε αύξηση 5% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 13,2% στον αριθμό των επιβατών.


Αξίζει να σημειωθεί ότι το προηγούμενο ιστορικό ρεκόρ αφίξεων σημειώθηκε το 2023 με 5.230 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 7.003.150 επιβάτες.

Πρωτοπόρος σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας αναδείχθηκε για μια ακόμη χρονιά ο Πειραιάς με 1.730.000 περίπου επιβάτες και ακολουθούν η Σαντορίνη με 1.345.837, η Μύκονος με 1.293.051 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, το Ηράκλειο, η Ρόδος, και το Κατάκολο.


Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων ο Πειραιάς βρίσκεται στην πρώτη θέση με 810 προσεγγίσεις, ακολουθεί η Μύκονος με 768, η Σαντορίνη με 750 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο, και η Πάτμος.


Τα περισσότερα λιμάνια παρουσίασαν σημαντικές αυξήσεις επιβατών έναντι του 2023 με πρώτο στην κατάταξη σε απόλυτους αριθμούς τον Πειραιά με 230.000 (+15,33%) και ακολούθως τη Μύκονο με 100.229 (+8,40%), τα Χανιά με 62.202 (+29%), τη Σαντορίνη με 46,869 (+4%) και το Κατάκολο με 10.168  (+ 5%).

Της Βίκυς Κουρλιμπίνη

ΠΗΓΗ

No comments:

Post a Comment

Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.