Σημαντική αύξηση καταγράφουν τα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου για τα πλοία που κατευθύνονται προς το Ισραήλ, καθώς ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Ιράν μπήκε στην πέμπτη του ημέρα, σύμφωνα με πηγές της ναυτιλιακής ασφάλισης την Τρίτη.
Το κόστος για ένα επταήμερο ταξίδι σε ισραηλινούς λιμένες κυμαίνεται πλέον μεταξύ 0,7% και 1% της αξίας του πλοίου, όταν πριν από μία εβδομάδα το ποσοστό αυτό βρισκόταν κοντά στο 0,2%. Παρόλα αυτά, τα σημερινά επίπεδα παραμένουν χαμηλότερα από την κορύφωση άνω του 2% που είχε καταγραφεί τον Νοέμβριο του 2023, μετά την επίθεση της Χαμάς που στοίχισε τη ζωή σε 1.200 ανθρώπους και οδήγησε στην εισβολή του Ισραήλ στη Γάζα.
Όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς, οι τιμές διαμορφώνονται κατά περίπτωση από κάθε ασφαλιστή, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως το φορτίο, η ιδιοκτησία και ο προορισμός. Ωστόσο, η αύξηση αυτή μεταφράζεται σε δεκάδες χιλιάδες δολάρια πρόσθετο ημερήσιο κόστος για κάθε δρομολόγιο.
Το Ισραήλ εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις θαλάσσιες οδούς για τις εισαγωγές του, με βασικά λιμάνια το Ασντόντ στη νότια Μεσόγειο κοντά στη Γάζα, τη Χάιφα στα βόρεια, καθώς και το Εϊλάτ στην Ερυθρά Θάλασσα. Ωστόσο, η κατάσταση γίνεται όλο και πιο εύθραυστη. Η Bazan Group αναγκάστηκε να κλείσει το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της χώρας στη Χάιφα στις 16 Ιουνίου, όταν ο σταθμός ηλεκτροπαραγωγής του υπέστη ζημιές από ιρανική επίθεση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του MarineTraffic την Τρίτη, περίπου 30 πλοία — κυρίως γενικού φορτίου — βρίσκονταν αγκυροβολημένα στον κόλπο της Χάιφας. Παρά τις εντάσεις, όλοι οι τερματικοί σταθμοί του λιμανιού στη Χάιφα συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά.
Ωστόσο, η αυξημένη επικινδυνότητα αποθαρρύνει πολλές ναυτιλιακές εταιρείες από το να προσεγγίσουν ισραηλινούς λιμένες. Την ίδια ώρα, οι Χούθι της Υεμένης, που στηρίζονται από το Ιράν, έχουν απειλήσει με επιθέσεις κατά κάθε πλοίου με σύνδεση με το Ισραήλ, παρά την εκεχειρία που πέτυχαν με ΗΠΑ και Βρετανία για τα πλοία τους στην Ερυθρά Θάλασσα. Μάλιστα, τον Μάρτιο ανακοίνωσαν ναυτικό αποκλεισμό του λιμανιού της Χάιφας, ως αντίποινα για τη συνεχιζόμενη σύγκρουση στη Γάζα.
Η κλιμάκωση της κατάστασης αναδεικνύει το διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο κινδύνου για τη διεθνή ναυτιλία στην Ανατολική Μεσόγειο, προκαλώντας έντονη ανησυχία στις αγορές και στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.