Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία και πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), πάνω από το μισό των Ελλήνων (52%) δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές φέτος, ενώ η κίνηση στην αγορά παραμένει υποτονική, παρά την περίοδο των εκπτώσεων.
Η φετινή θερινή εκπτωτική περίοδος, που ξεκίνησε στις 14 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως τις 31 Αυγούστου, δεν έχει λειτουργήσει ως ανάσα για τα νοικοκυριά.
Η μειωμένη αγοραστική δύναμη και η συνεχής αύξηση τιμών ωθούν τους καταναλωτές σε πιο συντηρητικές αγορές, δίνοντας προτεραιότητα στα βασικά είδη και αναζητώντας πάντα τις καλύτερες δυνατές τιμές.
Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Θεόδωρος Καπράλος, τόνισε στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA», για την ακρίβεια, ότι «Η αγοραστική δύναμη πλέον έχει μειωθεί. Τα 2/3 πηγαίνουν στα βασικά. Ψωνίζουν όταν υπάρχει πραγματική ανάγκη, δεν υπάρχει πια η παρορμητική αγορά. Πλέον, ο κόσμος χαλάει τα λεφτά του διαφορετικά. Με βάση τα στοιχεία του Μαΐου έχουμε 5,6% μείωση του όγκου πωλήσεων, 4,4 σε πραγματικό τζίρο»
Επιπλέον ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, υπογράμμισε πως, σχετικά και για την ακρίβεια: «Ένα μισθό παίρνει κάποιος και με αυτόν τον μισθό πρέπει να πληρώσει στέγη, ενεργειακό, τρόφιμα και ή θα πάει διακοπές ή θα ψωνίσει στις εκπτώσεις. (…) Με βάση του ότι έχουμε τη μικρότερη αγοραστική αξία ως καταναλωτές στην Ευρώπη, είναι απόλυτα δεδομένο ότι πλέον καταλαβαίνουμε από τις τιμές των εκπτώσεων, πως οι εκπτώσεις δεν θα πάνε καλά. Αναμένουμε τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη. Ή θα μας πάει στο να μείνουμε ή στο να κλείσουμε γιατί η όλη λογική του 60% των μικρομεσαίων να είναι σήμερα χρεωμένοι δεν οδηγεί σε καλά αποτελέσματα στο μέλλον».
Ακρίβεια: Πάνω από τους μισούς δεν θα πάνε διακοπές
Η επιβάρυνση της ακρίβειας επεκτείνεται και στον τουριστικό τομέα, με ένα σημαντικό ποσοστό Ελλήνων να αποφεύγει φέτος τις διακοπές, κυρίως λόγω των αυξημένων εξόδων και άλλων οικονομικών υποχρεώσεων.
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2025 σε δείγμα 800 καταναλωτών, αναδεικνύει μια τάση εξοικονόμησης στις διακοπές: επιλογή οικονομικότερων μορφών διαμονής όπως εξοχικές κατοικίες (54% συνολικά), ενοικιαζόμενα δωμάτια (21%) και camping (5%), περιορισμός των δαπανών για εστίαση μέσω προετοιμασίας γευμάτων και αυξημένες αγορές από σούπερ μάρκετ και τοπικές επιχειρήσεις.
Επιπλέον η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, γεγονός που ενδέχεται να αντικατοπτρίζει είτε οικονομικές πιέσεις, είτε άλλους προσωπικούς περιορισμούς.
Ωστόσο, το 48% σκοπεύει να κάνει διακοπές, το 33% έστω και περιορισμένες, το 14% δηλώνει πως θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο και 1% περισσότερες ημέρες. Από όσους σχεδιάζουν διακοπές, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ 24% για 4 έως 7 ημέρες.
Οι περισσότεροι ταξιδιώτες προτιμούν εγχώριους προορισμούς, με το 60% να επιλέγει παραθαλάσσιες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας και το 28% τα νησιά.
Η μέση διάρκεια των διακοπών είναι συγκρατημένη (11,3 ημέρες) και οι δαπάνες εστιάζονται κυρίως σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, με το 61% των ερωτηθέντων να δηλώνει πως θα μειώσει τις αγορές του, λόγω του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος.
Το 68% αναφέρει το περιορισμένο εισόδημα ως τον βασικό παράγοντα, ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν και οι αυξημένες τιμές εισιτηρίων, διαμονής, καυσίμων και εστίασης.
Παρά την οικονομική συγκράτηση, οι καταναλωτές δείχνουν προτίμηση σε τοπικά προϊόντα, στηρίζοντας την τοπική αγορά, με το 53% να επιλέγει να αγοράζει από τοπικούς προμηθευτές. Αυτό αποτυπώνει μια καταναλωτική στάση που συνδυάζει οικονομία και στήριξη της εγχώριας οικονομίας.
Συνολικά, η φετινή σεζόν χαρακτηρίζεται από συγκρατημένη κατανάλωση και αυξημένη προσοχή στα οικονομικά, με τις διακοπές και τις αγορές να προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα της ακρίβειας.
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.