Η Κυβέρνηση έκρινε ότι «δεν θα προλάβαινε το έργο να υλοποιηθεί», και έτσι αποφασίστηκε τα 62 εκατ. ευρώ της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης να απορροφηθούν σε άλλα έργα σχετικά με το μεταναστευτικό
Όσο ο κίνδυνος μιας νέας έκρηξης της μεταναστευτικής κρίσης ζυγώνει κάθε μέρα τα ακριτικά μας νησιά, τόσο εντείνονται και οι καθησυχαστικές κυβερνητικές δηλώσεις πού επαναλαμβάνουν ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι και ευρωπαϊκά. «Αυτό που θέλουμε είναι να σταματήσουν οι βάρκες πριν μπουν στα δικά μας χωρικά ύδατα. Για να γίνει αυτό, θέλουμε τη συνεργασία των τουρκικών Αρχών, και θα έλεγα ότι σημειώσαμε πρόοδο το τελευταίο έτος, δημιουργώντας καλύτερους διαύλους επικοινωνίας. Διότι η μετανάστευση είναι ένα τρομερό ζήτημα και δεν θέλουμε να το αφήσουμε στα χέρια των διακινητών και να αποφασίζουν εκείνοι ποιος θα μπει στην ΕΕ ή να τίθενται οι ζωές αυτών σέ κίνδυνο» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός στο τέλος Σεπτεμβρίου στο διεθνές τηλεοπτικό δίκτυο CNN. Η διαβεβαίωση της στενής συνεργασίας για το μεταναστευτικό με την ΕΕ και την γείτονα, στην δεδομένη χρονική στιγμή, μπορεί όντως να ηρεμεί προσωρινά τους νησιώτες του Ανατολικού Αιγαίου, που βιώνουν το ενδεχόμενο μιας επόμενης κρίσης με συλλογικό μετατραυματικό στρες. Ακούγεται όμως, την ίδια ώρα, απίστευτη έως αδιανόητη η αποκάλυψη του μη υλοποιηθέντος Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ), του ηλεκτρονικού «φράχτη» για την φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων, το οποίο εδώ και μία δεκαετία έχει εγκρίνει και εν συνεχεία χρηματοδοτήσει η ΕΕ προς το Λιμενικό Σώμα. Με ευθύνη και απόφαση της ίδιας της Κυβέρνησης, όπως προκύπτει, το ΕΣΟΘΕ ποτέ δεν υλοποιήθηκε, αν και είχε χρηματοδοτηθεί από τον Ιούνιο του 2019 από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 62 εκατ. ευρώ, επί Επιτροπείας Δημήτρη Αβραμόπουλου.
Το σχέδιο προβλέπει επί της ουσίας το ηλεκτρονικό σύστημα που θα μπορεί να ελέγχει τα θαλάσσια σύνορα σε πραγματικό χρόνο, 24/7,
για λογαριασμό της Ελλάδας και ταυτόχρονα της ΕΕ. Τόσο μεγάλο, μάλιστα, ήταν το ενδιαφέρον της Ευρώπης να το υλοποιήσει, που το
2018 είχε φθάσει στην Ελλάδα η επί κεφαλής αρμόδια αξιωματούχος της Σένγκεν για την Ευρώπη κυρία Μπεάτε Κμάιντερ, απειλώντας
ότι, αν το κονδύλι δεν απορροφηθεί από την Ελλάδα, επρόκειτο αυτό να δοθεί σε άλλη χώρα! Έτσι, αν και προχώρησαν οι διαδικασίες απορρόφησης των 62 εκατ. ευρώ κατά το τελευταίο διάστημα της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και επί ολόκληρης της διπλής θητείας της ΝΔ από το 2019 μέχρι σήμερα, το έργο περνά από… σαράντα κύματα και συστηματικά παραμένει στα χαρτιά. Για την ακρίβεια, από τον Ιούνιο του 2019, που εκταμιεύθηκε από την ΕΕ προς το Λιμενικό Σώμα, μέχρι και το 2022, που έληξε το διάστημα δυνατότητας υλοποίησης, η Κυβέρνηση έκρινε ότι «δεν θα προλάβαινε το έργο να υλοποιηθεί». Αποφασίστηκε λοιπόν τα 62 εκατ. ευρώ που παρέμεναν στα χέρια του Λιμενικού να απορροφηθούν σε άλλα έργα σχετικά με το μεταναστευτικό (π.χ. να αγοραστούν σκάφη και εξοπλισμός), ώστε τα χρήματα να δαπανηθούν για τον «σκοπό» και όχι για το έργο που οι προδιαγραφές όριζαν. Βάσει της συμφωνίας επιδότησης, σκοπός του έργου είναι «η έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (Maritime
Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως. Με αυτό τον τρόπο το ΕΣΟΘΕ θα συμβάλει ενεργά στην προστασία των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων της ΕΕ, στην πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας, καθώς και στην προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».
Το έργο προβλέπει, μεταξύ άλλων, σταθερούς σταθμούς αισθητήρων εντός στρατιωτικών εγκαταστάσεων (προκειμένου να παρέχεται φυσική ασφάλεια), οι οποίοι θα αποτελούνται από ραντάρ, σταθμό βάσης AIS, μετεωρολογικό σταθμό, αναμεταδότη VHF και ηλεκτροοπτικό αισθητήρα σέ 26 εξ αυτών, καθώς και δίκτυο ραδιοζεύξεων. Αυτό πού είναι εμφανές είναι ότι η ταυτοποίηση της ανάγκης φύλαξης των ελληνικών συνόρων ως ευρωπαϊκών από την πλευρά της Ευρώπης είχε ήδη από τότε εμπράκτως αποτυπωθεί στην προκήρυξη και έγκριση από την ΕΕ του έργου, το οποίο θα προσέδιδε την δυνατότητα στο Λιμενικό Σώμα να επιτηρεί τα θαλάσσια σύνορα μέχρι και τα παράλια της Τουρκίας. Παρ’ όλο πού ο Πρωθυπουργός σήμερα δηλώνει υπερήφανος που επί κυβερνήσεώς του η Ευρώπη αναγνώρισε ότι η φύλαξη των ελληνικών συνόρων είναι φύλαξη των ευρωπαϊκών, η μη υλοποίηση του ΕΣΟΘΕ παραμένει μία «τρύπα» στο τεράστιο εθνικό αυτό ζήτημα, με ένα μεγάλο ερωτηματικό.
Όταν πέρασαν τριάμισι χρόνια μέχρι και το 2022, και το έργο δεν είχε υλοποιηθεί, η Κυβέρνηση υπεσχέθη ότι τα 62 εκατ. ευρώ θα καλύπτονταν προς εκπλήρωση του έργου από εθνικούς πόρους. Όντως ο Χρήστος Σταϊκούρας βρήκε τα χρήματα, τα οποία δόθηκαν στο Λιμενικό Σώμα, και σήμερα υπάρχουν στο ταμείο του, προερχόμενα από το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Τυπικά και στα χαρτιά, το πρόγραμμα προβλέπεται να προχωρήσει, όμως οι εκτιμήσεις των ειδικών της Ασφάλειας και των τεχνικών διαδικασιών είναι ότι η ολοκλήρωσή του δεν πρόκειται ακόμη καί μέ σαφή πολιτική βούληση , να ολοκληρωθεί πριν το 2030. Δεν έχει ξεκινήσει καν ακόμη η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, όπως ενημερωνόμαστε. Απευθυνθήκαμε στον αρμόδιο κλαδάρχη Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων κατά το έτος 2015 στην Ελλάδα αντιναύαρχο ΛΣ (ε.α.) Ι. Καραγεωργόπουλο, ο οποίος βίωσε από κοντά την «απόβαση» 890.000 μεταναστών στα νησιά μας εκείνη την χρονιά. Όπως μας αναφέρει, «το Εθνικό Σύστημα Θαλάσσιας Επιτήρησης εγκρίθηκε από το Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού του Λιμενικού ήδη από τον Δεκέμβριο του 2011, με στόχο να γεμίσουν όλα τα νησιά κάμερες, ώστε οι ενέργειες και οι παραβιάσεις να επιτηρούνται με ακρίβεια και να καταγράφονται· κάτι το οποίο σήμερα αναγκάζεται να πραγματοποιεί το Λιμενικό Σώμα με σκάφη στα οποία υπάρχουν κάμερες και τα οποία περιπολούν». Ο αντιναύαρχος κ. Καραγεωργόπουλος μας επιβεβαιώνει ότι τα χρήματα της ΕΕ δόθηκαν σέ άλλες δράσεις, αντί του έργου, και σπεύδει να τονίσει ότι «η Κυβέρνηση, πέραν της εθνικής υποχρέωσης για τη φύλαξη των συνόρων μας, έχει υποχρέωση να εγγυηθεί στις κοινωνίες της Λέσβου, της Σάμου, της Κω, της Χίου και όλων των νησιών την ασφάλειά τους. Πράγματι, σήμερα είναι άγνωστο το πότε και το πώς το έργο θα μπορέσει να υλοποιηθεί». Όπως μας αναφέρει, «η ΕΛΑΣ, αντίστοιχα με τον φράχτη του Έβρου, βλέπει πέντε χιλιόμετρα στην ενδοχώρα της Τουρκίας, και από κοινού με τους Τούρκους συναδέλφους τους οι Έλληνες αστυνομικοί συνεργάζονται για την αντιμετώπιση των δουλεμπόρων. Όντως, πρόκειται για εξωφρενική καθυστέρηση» μας επιβεβαιώνει. Όπως ενημερωνόμαστε, δεν υπάρχουν ακόμη καν ανάδοχοι να διαγωνιστούν στον δεύτερο γύρο για τις λεπτομέρειες.
«Ο λόγος που το έργο του ΕΣΟΘΕ ενεκρίθη από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι και ανθρωπιστικός, για την Ελλάδα όμως είναι ύψιστα εθνικός. Αν μιλήσουμε για τις κοινωνίες των νησιών, δεν είναι μόνο θέμα ασφάλειας, είναι και θέμα αναπτυξιακό. Με άλλα λόγια, στα χρόνια αυτά, πού εν μέσω της κρίσης του μεταναστευτικού μετακινήθηκα σέ πολλά νησιά, είδα να αποθαρρύνονται επενδυτές, θέτοντας εν αμφιβόλω κάθε πιθανή επένδυσή τους, με τον φόβο να ξυπνήσουν μια μέρα με τσουνάμι μεταναστών στις παραλίες και τις υποδομές τους».
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.