Με 324 ελληνόκτητα πλοία συνολικής χωρητικότητας 33,8 εκατ. dwt ικανών να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα —δηλαδή το 8% του ελληνικού στόλου— και με πάνω από το 50% του ελληνικού βιβλίου παραγγελιών να αφορά πλοία νέας τεχνολογίας, οι Έλληνες εφοπλιστές αναδεικνύονται σε πρωταγωνιστές της παγκόσμιας πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία. Η εκτίμηση αυτή προκύπτει από την εβδομαδιαία ανάλυση του Νίκου Ταγκούλη, ναυλομεσίτη του οίκου INTERMODAL, που εστιάζει στις τελευταίες εξελίξεις του τομέα.
Από το σύνολο των ελληνόκτητων πλοίων με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, σχεδόν το 80% είναι LNG capable ή ready, ενώ οι υπόλοιπες επιλογές περιλαμβάνουν μεθανόλη, αμμωνία και LPG. Παράλληλα, το 36% του ελληνικού στόλου διαθέτει εξοπλισμό scrubber, γεγονός που προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε ό,τι αφορά το κόστος καυσίμου υπό το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο για το θείο.
Ακόμη πιο πράσινο εμφανίζεται το ελληνικό orderbook, το οποίο αριθμεί 642 πλοία (58,2 εκατ. dwt). Από αυτά, πάνω από το 50% της χωρητικότητας αφορά πλοία σχεδιασμένα για λειτουργία με εναλλακτικά καύσιμα, με το 70% εξ αυτών να είναι LNG capable ή ready, ενώ το 12% αφορά πλοία που θα καίνε μεθανόλη.
Η δυναμική αυτή αναπτύσσεται σε ένα περιβάλλον συνεχώς αυξανόμενης ρυθμιστικής πίεσης. Από τις αρχές του 2025, τέθηκαν σε εφαρμογή σειρά διεθνών κανονισμών – FuelEU Maritime Regulation, φάση 3 του IMO EEDI και η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ – που στοχεύουν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης της ναυτιλίας, σύμφωνα με τους στόχους του ΙΜΟ για το 2030 και το 2050.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο στόλος πλοίων με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων αριθμεί σήμερα 2.455 μονάδες (132,7 εκατ. dwt), καλύπτοντας το 5,4% της συνολικής χωρητικότητας, από 4,5% το 2024 και 3,7% το 2023. Από αυτά, 1.421 πλοία (107,4 εκατ. dwt) είναι LNG capable ή ready. Στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, το 41% των πλοίων είναι σχεδιασμένα για χρήση εναλλακτικών καυσίμων, με 66% αυτών να αφορά LNG.
Ανά τύπο πλοίου, οι παραγγελίες εναλλακτικών καυσίμων αφορούν:
73% των containerships
35% των tankers
20% των bulk carriers
Η τεχνολογία scrubber συνεχίζει να αποτελεί σημαντική εναλλακτική, με 6.532 πλοία (763,7 εκατ. dwt), δηλαδή το 31% του παγκόσμιου στόλου, να φέρουν τέτοιο εξοπλισμό – μια ραγδαία αύξηση από το λιγότερο από 1% το 2019.
Ολοκληρώνοντας, ο Ταγκούλης επισημαίνει:
«Παρότι η ναυτιλία ευθύνεται για περίπου 2% των παγκόσμιων εκπομπών, το μέγεθος του κλάδου, η μακρά διάρκεια ζωής των πλοίων και η εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα την καθιστούν βασικό επίκεντρο της παγκόσμιας κλιματικής ατζέντας».
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν παρακολουθούν απλώς τις εξελίξεις — τις διαμορφώνουν, επενδύοντας στρατηγικά σε “πράσινες” τεχνολογίες που θα εξασφαλίσουν τόσο τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς όσο και τη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου μακροπρόθεσμα.
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.