Στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή της Βουλής τοποθετήθηκε ο Τομεάρχης Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ και Βουλευτής Μαγνησίας Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατά την πρώτη συζήτηση επεξεργασίας του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την ίδρυση της «Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων» (ΕΜΑΛΠ).
Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος σημείωσε ότι το νομοσχέδιο όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του λιμενικού συστήματος της χώρας, αλλά δημιουργεί σοβαρά θεσμικά και λειτουργικά προβλήματα, θέτοντας σε κίνδυνο κρίσιμες λειτουργίες ασφάλειας. «Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο πρόχειρο και ατελές, προϊόν της διαρκούς κυβίστησης της Νέας Δημοκρατίας γύρω από τον θεσμό της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ)», σημείωσε.
Όπως τόνισε, η κυβέρνηση κατήργησε τη ΔΑΛ το 2020 ως «αντιεπενδυτική» και σήμερα επανέρχεται με ένα υβριδικό μόρφωμα χωρίς διεθνές αντίστοιχο, αποδεικνύοντας την πλήρη ασυνέπεια και έλλειψη σχεδιασμού.
Με το παρόν νομοσχέδιο η ΕΜΑΛΠ δεν αναλαμβάνει τις δημόσιες εξουσίες στα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια, που ήταν ο θεμελιώδης λόγος δημιουργίας της ΔΑΛ το 2016. «Κανένα ευνομούμενο κράτος δεν αφήνει την άσκηση δημόσιας εξουσίας σε ιδιώτες. Η κυβέρνηση όμως το επιλέγει συνειδητά», υπογράμμισε ο Βουλευτής και συνέχισε επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση μεταφέρει στην ΕΜΑΛΠ αρμοδιότητες ασφάλειας πλοίων, μια λειτουργία που διεθνώς ανήκει στους φορείς επιθεώρησης και νηολόγησης, οδηγώντας σε «παγκόσμια πρωτοτυπία» και επικίνδυνα θεσμικά πειράματα. «Ο ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ έχει ήδη προτείνει τη δημιουργία ανεξάρτητου κρατικού φορέα επιθεώρησης πλοίων, ώστε να διασφαλίζεται ο διαχωρισμός ελεγκτή–ελεγχόμενου. Αντίθετα, η κυβέρνηση μπερδεύει ανόμοιες αρμοδιότητες σε ένα σχήμα που δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο».
Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Μεϊκόπουλο, η νέα νομοθετική ρύθμιση θα προκαλέσει σύγχυση αρμοδιοτήτων μεταξύ κρίσιμων λιμενικών φορέων – Λιμεναρχείων, Διεύθυνσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, Επιθεώρησης Πλοίων, Λιμενικής Αστυνομίας, Υπηρεσιών πρώην ΓΓ Λιμένων κ.α. – και μάλιστα σε έναν τομέα όπως η ασφάλεια λιμένων και πλοίων, που η σαφήνεια είναι ζωτικής σημασίας. «Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση επιλέγει να μεταφέρει στην ΕΜΑΛΠ την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2017/352, αρμοδιότητα που κατείχε η ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ). Η ΡΑΛ, ως ανεξάρτητη αρχή, είχε λάβει αποφάσεις που έθιγαν μονοπωλιακές πρακτικές. Η κυβέρνηση την υποβάθμισε και τώρα μεταφέρει τις αρμοδιότητές της σε μια μονάδα που ελέγχεται άμεσα από τον Υπουργό», υπογράμμισε ο Τομεάρχης.
Ο Βουλευτής δεν παρέλειψε να ψέξει τις φωτογραφικές διατάξεις και τα οργανωτικά κενά που υπάρχουν στο νέο νομοσχέδιο του Υπ. Ναυτιλίας. «Οι προϋποθέσεις επιλογής διοικητή είναι “φωτογραφικές”, αποκλείοντας ειδικότητες συναφείς με το αντικείμενο (ναυπηγική, λιμενικά έργα, ναυτιλιακές σπουδές κ.λπ.). Οργανικά τμήματα της ΕΜΑΛΠ δεν έχουν καν περιγεγραμμένα προσόντα στελέχωσης, ενώ προβλέπονται “αποσπάσεις” εντός του ίδιου Υπουργείου! Ταυτόχρονα, το νομοσχέδιο καταργεί τα περιφερειακά γραφεία της ΔΑΛ, χωρίς να δημιουργεί νέα σε λιμάνια που έχουν πλέον ιδιωτικοποιηθεί, όπως Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο. Το αποτέλεσμα θα είναι η πλήρης απουσία επιτόπιας δημόσιας εποπτείας», τόνισε.
Κλείνοντας την τοποθέτηση του, ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος ανέφερε: «Το νομοσχέδιο δεν αποτελεί μεταρρύθμιση. Δεν διασφαλίζει την ασφάλεια των λιμένων και των πλοίων. Δημιουργεί επικαλύψεις, συγκεντρώνει εξουσίες και αφήνει τα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια χωρίς δημόσιο έλεγχο. Η ασφάλεια των λιμένων και των πλοίων είναι υπόθεση δημόσια, σοβαρή και απαιτεί φορέα ανεξάρτητο, επιστημονικά τεκμηριωμένο και με σαφή αρμοδιότητα. Η κυβέρνηση παρουσιάζει μια πρόταση που δεν καλύπτει καμία από αυτές τις ανάγκες».


No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.