Αν και γηράσκει ο παγκόσμιος στόλος μειώνονται οι ναυπηγήσεις - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

5.7.25

Αν και γηράσκει ο παγκόσμιος στόλος μειώνονται οι ναυπηγήσεις


 Ενώ ο παγκόσμιος στόλος bulk carriers και δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να μεγαλώνει σε ηλικία, η ναυπηγική δραστηριότητα παραμένει συγκρατημένη, με το orderbook να μην ακολουθεί τον ρυθμό ανανέωσης που απαιτείται. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της νέας αναλυτικής έκθεσης του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, η οποία σκιαγραφεί τις ισορροπίες –και τις ανισορροπίες– που διαμορφώνονται στην αγορά.


Σύμφωνα με τα στοιχεία, σχεδόν ένα στα τρία bulkers (28,5%) και σχεδόν ένας στους δύο tankers (46,3%) είναι ηλικίας άνω των 16 ετών. Την ίδια στιγμή, το orderbook σε παγκόσμιο επίπεδο παραμένει σε μονοψήφια ή χαμηλά διψήφια ποσοστά, φτάνοντας το 9,5% του στόλου για τα bulkers και το 11,5% για τα δεξαμενόπλοια, δείγμα επιφυλακτικότητας των εφοπλιστών απέναντι στις μελλοντικές επενδύσεις.


Στον τομέα των bulk carriers, η εικόνα δείχνει διαφοροποιημένες στρατηγικές: οι κατηγορίες Ultramax και Kamsarmax συγκεντρώνουν τις περισσότερες νέες παραγγελίες, με ποσοστά orderbook που ξεπερνούν το 25% και 22% αντίστοιχα, ενώ άλλοι τύποι, όπως τα Supramax και Handymax, παραμένουν στάσιμοι, παρά το υψηλό ποσοστό γερασμένων πλοίων.


Στα δεξαμενόπλοια, η ανάγκη ανανέωσης είναι ακόμη πιο επιτακτική. Οι κατηγορίες VLCC και Handy/MR1 εμφανίζουν γερασμένους στόλους σε ποσοστά άνω του 60%, ενώ το ενδιαφέρον για νέες ναυπηγήσεις στρέφεται κυρίως στα MR2, Aframax/LR2 και Suezmax, που συνδυάζουν εμπορική ευελιξία με σύγχρονα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά.


Το συνολικό orderbook και για τις δύο βασικές κατηγορίες πλοίων φτάνει τα 1.807 πλοία, καλύπτοντας μόλις το 8,2% του εν ενεργεία παγκόσμιου στόλου. Οι αριθμοί αυτοί προκαλούν εύλογα ερωτήματα για το κατά πόσο η παγκόσμια ναυτιλία είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στις πιεστικές απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης και των νέων κανονισμών, ειδικά σε μια περίοδο αυξανόμενης ζήτησης και γεωπολιτικών εντάσεων.


Η έκθεση της Xclusiv Shipbrokers αναδεικνύει με σαφήνεια ότι η ανανέωση στόλου δεν είναι επιλογή, αλλά ανάγκη. Το αν αυτή η ανάγκη θα μεταφραστεί σε αυξημένη ναυπηγική δραστηριότητα ή σε πιέσεις στη ναυλαγορά λόγω περιορισμένης προσφοράς, μένει να φανεί τους επόμενους μήνες.


Bulk Carrier

Ο συνολικός αριθμός των bulk carriers ανέρχεται σε 14.360 πλοία, εκ των οποίων τα 4.093 (28,5%) είναι ηλικίας άνω των 16 ετών. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου σε deadweight tonnage (DWT) είναι 1.050,33 εκατ. DWT, ενώ το orderbook αριθμεί 1.363 πλοία (109,97 εκατ. DWT), αντιπροσωπεύοντας το 10,5% του υφιστάμενου στόλου σε αριθμό πλοίων και DWT.


Ειδικότερα:


Ultramax και Kamsarmax ξεχωρίζουν με ποσοστά orderbook προς στόλο 25,9% και 22,8% αντίστοιχα, υποδεικνύοντας αυξημένη ναυπηγική δραστηριότητα.

Ο Handysize τύπος παρουσιάζει υψηλή ηλικιακή συγκέντρωση, με 26,4% του στόλου άνω των 16 ετών και ποσοστό ανανέωσης 9%.

Αντιθέτως, τύποι όπως Supramax και Post-Panamax εμφανίζουν ιδιαίτερα χαμηλό orderbook (1,1% και 9,8% αντίστοιχα), δημιουργώντας ερωτήματα για το μέλλον της ανανέωσης τους.

Ο τύπος Capesize, με στόλο 1.124 πλοίων, έχει ένα συγκρατημένο orderbook (3,9%), ενώ το 18% του στόλου είναι άνω των 16 ετών.

Οι VLOC (Very Large Ore Carriers) παρουσιάζουν το χαμηλότερο ποσοστό παραγγελιών (6,1%), γεγονός που ενδεχομένως σχετίζεται με το niche τους.

Δεξαμενόπλοια

Ο στόλος των tankers ανέρχεται σε 7.746 πλοία, με τα 3.591 (46,3%) να είναι ηλικίας άνω των 16 ετών, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την ανανέωση του στόλου. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου ανέρχεται σε 693,12 εκατ. DWT, ενώ το orderbook καταγράφει 444 πλοία (31,99 εκατ. DWT), δηλαδή 11,5% του στόλου.


Πιο συγκεκριμένα:


Οι VLCC/ULCC, αν και αριθμητικά λιγότερα (906 πλοία), εμφανίζουν ιδιαίτερα γηρασμένο στόλο (60,9% άνω των 16 ετών), με συγκρατημένο orderbook 11,5%.

Τα MR2 tankers, που είναι και ο πολυπληθέστερος τύπος με 1.805 πλοία, έχουν orderbook 17,3%, δείχνοντας δυναμική ανανέωσης.

Αντίθετα, τα Handy/MR1 tankers, με μικρότερες χωρητικότητες, παρουσιάζουν ιδιαίτερα γηρασμένο στόλο (66,2% >=16 ετών) με περιορισμένο orderbook στο 7,7%.

Τα Suezmax έχουν ποσοστό παραγγελιών 19,1%, δείχνοντας ανοδική τάση.

Τα Aframax/LR2, με 1.181 πλοία, έχουν επίσης σημαντικό ποσοστό ανανέωσης (17,5%) και 43,8% του στόλου άνω των 16 ετών.

Συμπεράσματα και Τάσεις

Στον τομέα των bulk carriers, η συνολική ηλικία του στόλου είναι νεότερη σε σχέση με τους tankers, όμως οι παραγγελίες επικεντρώνονται κυρίως στους τύπους Ultramax και Kamsarmax.


Η τάση δείχνει ότι οι εφοπλιστές επενδύουν σε μοντέρνους τύπους πλοίων, μεσαίου μεγέθους και ευελιξίας.


Στους tankers, παρατηρείται επείγουσα ανάγκη ανανέωσης λόγω της υψηλής ηλικίας, ιδίως στους VLCC και Handy tankers.


Το orderbook παραμένει συγκρατημένο σε γενικές γραμμές, γεγονός που υποδηλώνει προσεκτική στρατηγική των εφοπλιστών υπό το πρίσμα των κανονιστικών μεταβολών, της αβεβαιότητας της ζήτησης και των νέων τεχνολογιών πρόωσης.


Συνολικός Στόλος (Bulk & Tankers)

Σύνολο πλοίων: 22.106

Σύνολο πλοίων >=16 ετών: 7.684 (34,8%)

Σύνολο orderbook: 1.807 πλοία (8,2% του συνολικού στόλου)

Συνολική χωρητικότητα orderbook: 141,96 εκατ. DWT

ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΗΓΗ

No comments:

Post a Comment

Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.