Αρνητικές «πρωτιές» του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στον προϋπολογισμό - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

19.12.25

Αρνητικές «πρωτιές» του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στον προϋπολογισμό


 Του Χρήστου Λαμπρίδη

pireastime lampridis

Ολοκληρώθηκε χθες η συζήτηση στη Βουλή για τον προϋπολογισμό του 2026, η οποία παρουσίασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ιδιαίτερα τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στον πολυετή δημοσιονομικό προγραμματισμό 2026 – 2029 είναι άκρως αποκαλυπτικά για το επερχόμενο κύμα λιτότητας που θα ακολουθήσει με σημαντικές μειώσεις δαπανών σε κρίσιμους τομείς. Οι μειώσεις αυτές αφορούν και στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τα έτη 2027 και 2028.

Πέρα ωστόσο από τα βασικά μεγέθη που παρουσιάζονται στον προϋπολογισμό και αφορούν στο χώρο της ναυτιλίας, τα στοιχεία του προϋπολογισμού παρουσιάζουν αρνητικές επιδόσεις και σε επιμέρους τομείς πολιτικής για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι οποίες είναι δηλωτικές της παρέμβασης της Νέας Δημοκρατίας στο συγκεκριμένο χώρο.

Πάρεργο για την πολιτική ηγεσία η εκπαίδευση του προσωπικού

Στον δείκτη εκπαίδευσης προσωπικού που αποτυπώνει σε ποσοστό τον αριθμό των εργαζομένων που συμμετείχαν σε τουλάχιστον ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο το έτος σε σχέση με το σύνολο των υπηρετούντων, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ποσοστό 10,60% βρίσκεται στην προτελευταία θέση των Υπουργείων. Τελευταίο βρίσκεται το Υπουργείο Άμυνας με ποσοστό 9,52%, χωρίς ωστόσο να έχει υπολογιστεί το σύνολο του προσωπικού του, παρά μόνο αυτό που υπηρετεί στο ΓΕΕΘΑ. Για λόγους σύγκρισης αξίζει να αναφέρουμε ως παραδείγματα ότι το αντίστοιχο ποσοστό στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών είναι 55%, στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη 25%, στο Υπουργείο Τουρισμού 90% κα.

Η επίδοση αυτή φανερώνει την τεράστια απαξίωση του προσωπικού και ιδιαίτερα του πολιτικού προσωπικού από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Η υποστελέχωση του Υπουργείου έχει φτάσει σε δραματικά επίπεδα. Οι χαμηλές μισθολογικές απολαβές και η έλλειψη κινήτρων για το πολιτικό προσωπικό, όπως φαίνεται και από τον συγκεκριμένο δείκτη, φανερώνουν τα αίτια της αποψίλωσης των υπηρεσιών λόγω και της απροθυμίας των δημοσίων υπαλλήλων να επιλέξουν να υπηρετήσουν στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής .

Αποτυχία στην επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων

Στον προϋπολογισμό επίσης αξιολογείται το αποτύπωμα των προγραμμάτων των φορέων της κεντρικής διοίκησης ως προς την επίτευξη των έξι στόχων βιώσιμων δραστηριοτήτων της Ευρωπαικής Ένωσης τόσο συνολικά όσο και επιμέρους. Οι έξι στόχοι είναι οι ακόλουθοι: α) μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, β) προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, γ) βιώσιμη χρήση και προστασία των υδάτινων και των θαλάσσιων πόρων, δ) μετάβαση σε κυκλική οικονομία, ε) πρόληψη και έλεγχος της ρύπανσης και στ) προστασία και αποκατάσταση της βιοποικιλότητας και των οικοσυστημάτων.

Από τα 177 προγράμματα/ πολιτικές όλων των φορέων της κεντρικής διοίκησης, μόνο δύο συνολικά έχουν αρνητικό αποτύπωμα στην επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας!!! Η ναυτιλιακή πολιτική και ο έλεγχος των πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και οι δράσεις κοινωνικής προστασίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας.

Ακόμα όμως και σε αυτό το πεδίο, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, αφήνει αρνητικό αποτύπωμα στους πέντε από τους έξι στόχους ενώ το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας στο δικό του πρόγραμμα σε δυο. Η ανάθεση συμβάσεων στην ακτοπλοΐα σε παλαιού τύπου πλοία με αυξημένες εκπομπές ρύπων συμβάλλουν στην αρνητική αξιολόγηση που αποτυπώνεται. Πρόκειται πραγματικά περί κατορθώματος, πολιτικές που αφορούν στο πλέον φιλικό περιβάλλον μέσο για τις μεταφορές που είναι το πλοίο, να έχουν αρνητικό αποτύπωμα στην επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας.

Στην προτελευταία θέση στον προϋπολογισμό έργων του Ταμείου Ανάκαμψης για το 2024

Σημαντικά είναι επίσης και τα απολογιστικά στοιχεία για το έτος 2024 που αφορούν στον προυπολογισμό και στις πληρωμές έργων ενταγμένων στο Ταμείο Ανάκαμψης, αφού και σε αυτό το σκέλος το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής φαίνεται να υστερεί. Με ένταξη έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης της τάξης των 5 εκατομμύριων ευρώ, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής βρίσκεται στην προτελευταία θέση, με το Υπουργείο Εξωτερικών με 4 εκατομμύρια ευρώ να βρίσκεται στην τελευταία. Αντίθετα τα περισσότερα υπουργεία για το 2024 είχαν εντάξει έργα δεκάδων ή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με πολιτικές που θα έπρεπε να έχουν έντονο κοινωνικό πρόσημο λόγω της προσπάθειας επίτευξης της συνοχής του νησιωτικού χώρου, είναι απαράδεκτο να υπολείπεται σε τόσο μεγάλο βαθμό στην ένταξη έργων.

Για όσους παρακολουθούν διαχρονικά την πολιτική της Νέας Δημοκρατίας στο χώρο της ναυτιλίας αυτές οι αρνητικές επιδόσεις δεν πρέπει να ξενίζουν. Σε θέματα προσωπικού, περιβαλλοντικής προστασίας και κοινωνικής πολιτικής, ιδιαίτερα στο νησιωτικό χώρο, πάντα κινούνταν στην κατεύθυνση ενός αναχρονιστικού πλαισίου πολιτικής. Ένα τέτοιο πλαίσιο απαξίωνε και απαξιώνει συνολικά το Υπουργείο και περιορίζει τις δυνατότητες του να παρέμβει με θετικό τρόπο στην οικονομία και στην κοινωνία. Η πολιτική αλλαγή προς μια προοδευτική κατεύθυνση και στο χώρο της ναυτιλίας μπορεί να αναδείξει τις σημαντικές δυνατότητες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για παρεμβάσεις με σημαντικό αναπτυξιακό όφελος για τη χώρα.

Χρήστος Λαμπρίδης
Μέλος Πολιτικής Γραμματείας ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ

No comments:

Post a Comment

Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.