Το νέο μισθολόγιο, οι αποφάσεις του ΣτΕ και η διεκδίκηση των δώρων - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

20.10.18

Το νέο μισθολόγιο, οι αποφάσεις του ΣτΕ και η διεκδίκηση των δώρων

Η αναμενόμενη καταβολή του υπολοίπου 50% των αναδρομικών του ΣτΕ ,η οποία και αποτελεί τεράστια συνδικαλιστική επιτυχία της ΠΟΕΠΛΣ ,προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις διεκδίκησης δώρων, επιδομάτων αλλά και περικοπών που τα προηγούμενα χρόνια έχουμε υποστεί ως υπηρετούντες στα Σ.Α.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που θα πρέπει να αξιολογηθεί και ταυτόχρονα να αξιοποιηθεί είναι η δυναμική του συνδικαλιστικού κινήματος και των Ομοσπονδιών καθώς αυτές ήταν που τελικά κατάφεραν και κέρδισαν τις δικαστικές μάχες με το δημόσιο (υπάρχουν και μεμονωμένες ατομικές αγωγές που έχουν δικαιωθεί) , όπως αυτό αποτυπώθηκε πολλές φορές τα τελευταία 6 χρόνια με τις αποφάσεις του ΣτΕ.
Για το λόγο αυτό κυβερνήσεις του 2015 αλλά και του 2018 υποχρεώθηκαν αρχικά στη καταβολή του 50% αρχικά ενώ μέχρι το τέλος του έτους και στο υπόλοιπο 50%.
Κατά συνέπεια ανεξάρτητα με τις ατομικές αγωγές που δύναται να ασκηθούν ή ακόμη και την υποβολή αιτήσεων στο Νομικό Συμβούλιο του κράτους για τη μη παραγραφή των αναδρομικών διεκδικήσεων των δώρων Χριστουγέννων-Πάσχα και επιδόματος αδείας, αυτό που θα δώσει σημαίνουσα βαρύτητα είναι οι αγωγές που θα υποβληθούν από τις ομοσπονδίες .
Αξίζει να σημειωθούν τα κάτωθι :
  • Τα γνωστά ως δώρα  –  επιδόματα εορτών Χριστουγέννων – Πάσχα  και αδείας, αφού περικόπηκαν με το πρώτο μνημόνιο του  Ν. 3833/ 2010 και 3845/2010,  καταργήθηκαν από 1.1.2013  με το δεύτερο  μνημόνιο  του Ν. 4093/2012.
  • Με τον αυτό  νόμο Ν. 4093/2012, περισκόπησαν επίσης και οι συνολικές αποδοχές των αμειβομένων με τα ειδικά μισθολόγια.  Οι μειώσεις  είναι και αυτές που κρίθηκαν αντισυνταγματικές  από ειδικές αποφάσεις του ΣτΕ,   με αποτέλεσμα  να έχει επιστραφεί το 50% αυτών των περικοπών και να αναμένεται το υπόλοιπο.
  •  Οι αποφάσεις αυτές του ΣτΕ  παρότι  έκριναν αντισυνταγματικές τις περικοπές, δεν διατύπωσαν κρίση ή άποψη για την κατάργηση των «δώρων», τα οποία όμως προβλέπονταν για το σύνολο των μισθωτών, σε όλα τα προβλεπόμενα μισθολόγια.
  • Σε κάθε περίπτωση μόνο μία απόφαση του ΣτΕ θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για καθολική και οριστική λύση καθώς μέχρι και σήμερα δεν μας είναι γνωστή τελεσίδικη απόφαση  Ανώτατου Δικαστηρίου που θα παρήγαγε ισχυρή νομολογία για το θέμα.
  • H αναδρομική διεκδίκηση οφελών από το δημόσιο δεν μπορεί να υπερβεί τα δύο έτη άρα στη καλύτερη των περιπτώσεων διεκδικούμε επιδόματα αρχής γεννωμένης από το δώρο των Χριστουγέννων και έπειτα.
  • Από τη 1-1-2017 σύμφωνα με το νόμο για το νέο μισθολόγιο Ν. 4472/2017 τα επιδόματα που είχαν περικοπεί με το δεύτερο  μνημόνιο  του Ν. 4093/2012 ενσωματώθηκαν στο βασικό μισθό ή καλύτερα εξαϋλώθηκαν με την προσωπική διαφορά .Για το λόγο αυτό και οι μήνες για τους οποίους το στέλεχος δικαιώνεται και του επιστρέφεται το υπόλοιπο 50% είναι 53 (δηλαδή μέχρι Δεκέμβριο του 2016), χωρίς να γεννούνται αξιώσεις από τη 1-1-2017 και ύστερα.

Συμπερασματικά λοιπόν θα πρέπει να τονιστούν τα εξής :
  1. Αφού για τα αναδρομικά του Σ.τ.Ε. ,και λόγω της εφαρμογής του νέου μισθολογίου από 1-1-17 , η διεκδίκηση σταματά την 31-12-16 ,έπεται ότι το ίδιο καθεστώς θα προκύψει και για τα επιδόματα Χριστουγέννων-Πάσχα και αδείας. Κατά συνέπεια η διεκδίκηση δεν μπορέσει να αξιώσει κάτι άλλο πλην του επιδόματος Χριστουγέννων του έτους 2016 ήτοι 500 ευρώ.
  2. Προκειμένου να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα τόσο για τη διεκδίκηση των επιδομάτων Χριστουγέννων-Πάσχα και αδείας όσο και για τη προοπτική νέας διεκδίκησης αναδρομικών του Σ.τ.Ε. που θα προκαλέσει  την αύξηση των μισθών μας, οι Ομοσπονδίες θα πρέπει συντεταγμένα να προσφύγουν με κάθε ένδικο μέσο κατά του Ν. 4093/2012 αναφορικά με τα δώρα αλλά πρωτίστως θα πρέπει να προσφύγουν κατά του νόμου για το νέο μισθολόγιο Ν. 4472/2017 με τον οποίο  και καταργήθηκαν στην ουσία τόσο τα επιδόματα όσο και τα δώρα , θεσπίζοντας παράλληλα ως μισθολογικό δεδομένο και τη προσωπική διαφορά.
Κυράνης Κωνσταντίνος
Αντιπρόεδρος Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ.