Συμφόρηση, καθυστερήσεις και δασμοί ανεβάζουν τα ναύλα στα ευρωπαϊκά λιμάνια - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

28.5.25

Συμφόρηση, καθυστερήσεις και δασμοί ανεβάζουν τα ναύλα στα ευρωπαϊκά λιμάνια


 Αύξηση στις καθυστερήσεις, επιπλέον κόστος μεταφοράς και αυξημένα ναύλα είναι η νέα πραγματικότητα για τα ευρωπαϊκά λιμάνια, με τη Βόρεια Ευρώπη να βρίσκεται στο επίκεντρο.


Σύμφωνα με νέα έκθεση της Drewry που δημοσίευσε το Bloomberg, τα προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί στην εφοδιαστική αλυσίδα της Ευρώπης επηρεάζουν ήδη και την Ασία και τις ΗΠΑ, αυξάνοντας την πίεση στους ναυλωτές και τις εμπορικές ροές.


Μεταξύ τέλη Μαρτίου και μέσα Μαΐου, οι χρόνοι αναμονής για ελλιμενισμό στο Bremerhaven εκτοξεύτηκαν κατά 77%. Σημαντικές καθυστερήσεις καταγράφονται και στην Αμβέρσα (+37%) και στο Αμβούργο (+49%). Παρόμοια εικόνα εμφανίζεται και στα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Felixstowe στη Βρετανία.


Τα βασικά αίτια είναι η έλλειψη εργατικού δυναμικού και η χαμηλή στάθμη του Ρήνου, που επηρεάζει σοβαρά τη μεταφορά φορτίων προς την ενδοχώρα. Παράλληλα, η προσωρινή άρση των δασμών 145% από τις ΗΠΑ σε κινεζικά προϊόντα έχει φέρει μπροστά τη ζήτηση, καθώς οι εταιρείες σπεύδουν να φορτώσουν πριν από την επαναφορά τους.


Η Drewry προειδοποιεί ότι οι καθυστερήσεις επηρεάζουν τον προγραμματισμό των αποθεμάτων και ωθούν τις επιχειρήσεις να διατηρούν υψηλότερα αποθέματα ασφαλείας. Την ίδια στιγμή, το εμπόριο στον Ειρηνικό δείχνει σημάδια πρώιμης αιχμής, εξαιτίας της 90ήμερης παύσης των δασμών ΗΠΑ-Κίνας που λήγει στις 14 Αυγούστου.


Παρόμοια εικόνα παρουσιάζουν και τα λιμάνια του Shenzhen στην Κίνα, καθώς και του Λος Άντζελες και της Νέας Υόρκης, με αύξηση των πλοίων που περιμένουν να δέσουν.


Πάντως, ο Torsten Slok της Apollo Management σημειώνει πως η "εκεχειρία" στους δασμούς δεν έχει ακόμα μεταφραστεί σε μαζική αύξηση μεταφορών στον Ειρηνικό, ίσως επειδή οι εταιρείες περιμένουν να δουν αν θα υπάρξουν νέες ελαφρύνσεις.


Σύμφωνα με τη Xeneta, οι απειλές για νέους δασμούς –όπως η πρόσφατη του Ντόναλντ Τραμπ για επιβολή 50% σε ευρωπαϊκά προϊόντα – οδηγούν σε "προληπτικές" αποστολές, με τις εταιρείες να επιταχύνουν τις εξαγωγές προς ΗΠΑ. 


Το Bloomberg Economics εκτιμά πως αν τελικά επιβληθούν οι δασμοί, οι εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ για τα προϊόντα που επηρεάζονται ενδέχεται να μειωθούν κατά περισσότερο από 50%.


Όλα αυτά μεταφράζονται σε νέες αυξήσεις στα spot ναύλα, καθώς η ναυτιλία παραμένει όμηρος των γεωπολιτικών εντάσεων. Τα περισσότερα πλοία αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω των επιθέσεων των Χούθι και επιλέγουν πιο μακρινές διαδρομές μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.


Ο Χάμπεν Γιάνσεν, στέλεχος της ναυτιλίας, ξεκαθαρίζει ότι η Διώρυγα του Σουέζ δεν είναι ακόμη ασφαλής και ότι η επιστροφή στην ομαλότητα θα πρέπει να γίνει σταδιακά, ώστε να αποφευχθεί νέα μαζική συμφόρηση.


Γιώργος Σ. Σκορδίλης 

ΠΗΓΗ

No comments:

Post a Comment

Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.