Με 5.722 ενεργά πλοία και 157.634 προσεγγίσεις σε λιμάνια παγκοσμίως, ο ελληνικός εμπορικός στόλος κατέγραψε το 2024 ακόμη μία εντυπωσιακή χρονιά διεθνούς δραστηριότητας και κυριαρχίας. Σε σύγκριση με το 2023, ο στόλος αυξήθηκε κατά 1% (από 5.666 πλοία), ενώ οι λιμενικές επισκέψεις αυξήθηκαν επίσης κατά 1% (από 156.145) σύμφωνα με τα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence.
Η Κίνα αποτελεί τον κορυφαίο προορισμό τόσο σε αριθμό αφίξεων (13.304) όσο και σε μεταφορική ικανότητα (1,35 δισ. dwt). Οι ΗΠΑ κατέλαβαν τη δεύτερη θέση με 670 εκατ. dwt σε αφίξεις, ενώ στη Βραζιλία και την Ινδία καταγράφηκαν σταθερά υψηλές επιδόσεις.
Ιδιαίτερη κινητικότητα σημείωσαν τα bulk carriers, που αυξήθηκαν κατά 4% (από 2.786 σε 2.894 πλοία) και αντιπροσώπευσαν το 36% των συνολικών προσεγγίσεων, ενώ τα δεξαμενόπλοια κατέλαβαν την κορυφή σε όρους dwt (39%). Στα ελληνικά λιμάνια σημειώθηκαν 21.611 αφίξεις, δηλαδή το 14% της συνολικής κίνησης, με τα λιμάνια του Πειραιά και της Ελευσίνας να συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο όγκο.
Παρά την αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας στη διάρκεια του 2024 λόγω των επιθέσεων των Χούθι, οι Έλληνες πλοιοκτήτες άρχισαν να επαναδραστηριοποιούνται στην περιοχή τους πρώτους μήνες του 2025, καθώς οι επιθέσεις σχεδόν μηδενίστηκαν. Έτσι, η ελληνική ναυτιλία αποδεικνύει για ακόμη μία φορά την ικανότητά της να προσαρμόζεται και να ηγείται, ακόμη και σε περιβάλλον γεωπολιτικής αβεβαιότητας.
Ο ελληνόκτητος στόλος εξακολουθεί να εστιάζει στα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα οποία αυξήθηκαν κατά 4% (από 2.786 σε 2.894 πλοία). Παράλληλα, τα δεξαμενόπλοια αντιπροσώπευσαν τη μεγαλύτερη δραστηριότητα σε όρους μεταφορικής ικανότητας (39% του συνολικού dwt).
Οι εγχώριες προσεγγίσεις ανήλθαν στις 21.611, με τα λιμάνια του Πειραιά και της Ελευσίνας να υποδέχονται τη μερίδα του λέοντος των ελληνόκτητων πλοίων, κυρίως δεξαμενόπλοιων. Παρά τη σημαντική εσωτερική δραστηριότητα, τα ελληνικά λιμάνια κατατάσσονται μόλις 18α παγκοσμίως βάσει dwt.
Η Κίνα διατήρησε για τέταρτη χρονιά την πρώτη θέση στις προσεγγίσεις ελληνόκτητων πλοίων με 13.304 αφίξεις και 1,35 δισ. dwt. Αν και παρατηρήθηκε μείωση στην κίνηση των δεξαμενόπλοιων και των LNG carriers, τα bulkers και τα containerships κατέγραψαν αύξηση για δεύτερη διαδοχική χρονιά.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες κατατάχθηκαν δεύτερες σε συνολική κίνηση, παρά τη μικρή μείωση σε σχέση με το 2023. Εντυπωσιακή ήταν η ανάκαμψη των bulkers, με αύξηση 20% σε dwt και 2.837 προσεγγίσεις, έναντι 2.374 την προηγούμενη χρονιά.
Το 2024 ο ελληνόκτητος στόλος επισκέφθηκε 176 χώρες. Η Βραζιλία και η Ινδία διατήρησαν τις θέσεις τους στις πρώτες τέσσερις πιο δημοφιλείς αγορές. Η Ρωσία, αντίθετα, παρουσίασε αισθητή μείωση στις προσεγγίσεις, αντανακλώντας τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις.
Αν και οι προσεγγίσεις στην Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκαν δραματικά το 2024 λόγω των επιθέσεων των Χούθι, οι Έλληνες πλοιοκτήτες άρχισαν ξανά να στέλνουν πλοία στην περιοχή τον Μάρτιο και Απρίλιο του 2025, εκμεταλλευόμενοι την εξομάλυνση της κατάστασης.
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.