«Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο και καταθέτουμε ξανά τη δέσμευσή μας για ένα πραγματικά σύγχρονο, διαφανές και θεσμικά θωρακισμένο μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης»
Σφοδρή κριτική άσκησε από το βήμα της Βουλής ο Τομεάρχης Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ και Βουλευτής Μαγνησίας Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, κατά τη συζήτηση του νέου νομοσχεδίου του Υπ. Ναυτιλίας για την ίδρυση της Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων (ΕΜΑΛΠ). Ο Τομεάρχης χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «μνημείο τριπλής αποτυχίας», που βρίθει από ανορθολογισμό, θεσμική υποβάθμιση και πολιτική ιδεοληψία υπέρ των ιδιωτικών συμφερόντων.
Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Μεϊκόπουλο, τα τελευταία έξι χρόνια η κυβέρνηση κατάργησε τη Δημόσια Αρχή Λιμένων, υποβάθμισε τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, τροποποίησε τις συμβάσεις παραχώρησης κατά απαίτηση των ιδιωτών, προχώρησε σε ιδιωτικοποιήσεις χωρίς ουσιαστικές επενδύσεις ή κατοχύρωση του δημόσιου συμφέροντος. «Η εικόνα είναι μία: συστηματική αποδόμηση κάθε μηχανισμού δημόσιου ελέγχου», τόνισε. Όπως υπογράμμισε, η ΕΜΑΛΠ αποτελεί «φορέα–κατασκεύασμα» χωρίς ταυτότητα και χωρίς ουσιαστικό επιχειρησιακό ρόλο. «Ο νέος φορέας αποκλείεται από τα λιμάνια παραχώρησης – δηλαδή τα πλέον κρίσιμα – δεν διαθέτει εκτελεστικές ή κυρωτικές αρμοδιότητες, δεν θα έχει ουσιαστικό εποπτικό ρόλο. Υπάρχει άλλη χώρα που να δημιουργεί ρυθμιστικό φορέα που δεν μπορεί να ρυθμίσει τα σημαντικότερα λιμάνια της;» διερωτήθηκε. Η ΕΜΑΛΠ, όχι μόνο δεν είναι ανεξάρτητη, αλλά αποτελεί «βαθιά κυβερνητική υπηρεσία απόλυτα ελεγχόμενη από τον Υπουργό». Ο Υπουργός εγκρίνει τη Διοίκηση, τον Κανονισμό Λειτουργίας, τις κανονιστικές πράξεις, ακόμη και κρίσιμες αρμοδιότητες ευρωπαϊκού κανονισμού (2017/352) για τις λιμενικές υπηρεσίες. «Η κυβέρνηση αφαιρεί αρμοδιότητες από ανεξάρτητες αρχές και τις μετατρέπει σε εργαλεία πολιτικού ελέγχου», δήλωσε ο Βουλευτής, υπενθυμίζοντας την απόσυρση αρμοδιοτήτων από τη ΡΑΛ λόγω «μη αρεστών αποφάσεων».
Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, δεν παρέλειψε να στηλιτεύσει την επικάλυψη και σύγκρουση αρμοδιοτήτων και τους κινδύνους που ενέχει ο πρόχειρος τρόπος με τον οποίο νομοθετεί η κυβέρνηση. «Το νομοσχέδιο φορτώνει στην ΕΜΑΛΠ αρμοδιότητες άσχετες με τον χαρακτήρα της, όπως επιθεωρήσεις πλοίων, πιστοποίηση και τεχνικά πρότυπα για την ασφάλεια πλοίων. Το ίδιο το οργανόγραμμα του φορέα είναι μη λειτουργικό, με διοικητικές αστοχίες που αμφισβητούν εξαρχής τη νομιμότητα στελέχωσης». Σύμφωνα με τον Βουλευτή, από το νομοθέτημα δεν λείπουν οι φωτογραφικές διατάξεις, καθώς για τη θέση του Διοικητή γίνονται δεκτοί από την Τεχνολογική Εκπαίδευση μόνο όσοι έχουν οικονομικές σπουδές και αποκλείονται ναυπηγοί, μηχανικοί και στελέχη με πραγματική σύνδεση με το αντικείμενο.
Ο Τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ανέδειξε μία ακόμη «διεθνή πρωτοτυπία» του νομοσχεδίου.
Η εποπτεία στα ελληνικά λιμάνια θα γίνεται χωρίς γραφεία σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη και χωρίς καμία περιφερειακή παρουσία.«Με e-mail θα εποπτεύετε τη λειτουργία των λιμανιών; Αυτό δεν είναι σοβαρότητα», δήλωσε.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης διατάξεις που ανατρέπουν την ιεραρχία του Λιμενικού Σώματος, εξισώνουν Αξιωματικούς της Σχολής Δοκίμων με προσωπικό άλλων ΑΕΙ σε κρίσιμες επιχειρησιακές θέσεις και ανοίγουν τον δρόμο για τοποθετήσεις Ναυτιλιακών Ακολούθων χωρίς απαιτούμενη εκπαίδευση. Επιπλέον, «κρυμμένη» διάταξη επιτρέπει την κατ’ εξαίρεση παραμονή 20 στελεχών που έχουν υπερβεί το όριο ηλικίας και υπηρεσίας — χωρίς διαδικασίες κρίσης. «Αυτό είναι πολιτική συναλλαγή, όχι υπηρεσιακή ανάγκη», τόνισε ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.
Στη συνέχεια της ομιλίας του παρουσίασε παραδείγματα τις προβληματικής λιμενικής πολιτικής που ασκεί η κυβέρνηση. «Στον Πειραιά έχουμε μη υλοποίηση υποχρεωτικών επενδύσεων, πενταετές «πάγωμα» του ναυπηγοεπισκευαστικού, με μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε απόγνωση και μονοπωλιακή λειτουργία λιμενικών υπηρεσιών και αποβλήτων, με υπερκοστολόγηση και μηδενική διαφάνεια. Στη Θεσσαλονίκη το έργο του 6ου προβλήτα, έτοιμο προς δημοπράτηση το 2019, «πάγωσε» επί έξι χρόνια. Στον τόπο μου τον Βόλο, το λιμάνι παραμένει χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό από το 2019».
Συνοψίζοντας, ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος τόνισε ότι το νομοσχέδιο δεν λύνει κανένα πρόβλημα εποπτείας, δημιουργεί επικίνδυνες επικαλύψεις, υποβαθμίζει τη ρυθμιστική λειτουργία, συγκεντρώνει εξουσία στον Υπουργό, αποδυναμώνει το Λιμενικό Σώμα, περιλαμβάνει φωτογραφικές ρυθμίσεις και καθιστά ανέφικτη τη λειτουργία της ΕΜΑΛΠ από την πρώτη μέρα. «Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο και καταθέτουμε ξανά τη δέσμευσή μας για ένα πραγματικά σύγχρονο, διαφανές και θεσμικά θωρακισμένο μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης», κατέληξε.


No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.