ΕΠΛΣ Κυκλάδων: Κυκλάδες σε οριακή κατάσταση – Η Χρόνια Υποστελέχωση των Λιμενικών Αρχών δε μπορεί να συνεχιστεί - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

16.12.25

ΕΠΛΣ Κυκλάδων: Κυκλάδες σε οριακή κατάσταση – Η Χρόνια Υποστελέχωση των Λιμενικών Αρχών δε μπορεί να συνεχιστεί


Η Ένωση Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Κυκλάδων ζητά την άμεση ενίσχυση με τουλάχιστον σαράντα (40) Λιμενοφύλακες από τις επικείμενες τοποθετήσεις του Ιανουαρίου 2026 και τουλάχιστον είκοσι (20) Σημαιοφόρους από τις τοποθετήσεις του Ιουνίου 2026.

Δείτε ολόκληρη την παρέμβαση της ένωσης:

“Σε συνέχεια των συναντήσεών μας και των διαβεβαιώσεων που είχαμε λάβει από τη Στρατιωτική Ηγεσία για την επαρκή στελέχωση των Υπηρεσιών της Ένωσής μας, με λύπη διαπιστώνουμε ότι οι Λιμενικές Αρχές των Κυκλάδων παραμένουν υποστελεχωμένες, σε βαθμό μάλιστα εντονότερο από οποιαδήποτε άλλη περίοδο των τελευταίων δεκαπέντε (15) ετών.

Δυστυχώς, το πρόσημο των τακτικών μεταθέσεων του έτους 2025 είναι, για ακόμη μία χρονιά, αρνητικό για τις Κυκλάδες. Στελέχη μετατέθηκαν – εύλογα, στις υπηρεσίες της επιλογής τους – χωρίς όμως να καλυφθούν ούτε τα στοιχειώδη κενά στις υπηρεσίες της περιοχής μας.

Ως αποτέλεσμα, το ήδη περιορισμένο έμψυχο δυναμικό των Λιμενικών Αρχών των Κυκλάδων μειώθηκε περαιτέρω, ιδιαίτερα μετά τις αποφάσεις του συμβουλίου αποσπάσεων που αφαίρεσαν επιπλέον προσωπικό από ήδη υποστελεχωμένες Λιμενικές Αρχές.

Από το έτος 2016 και εξής, ουσιαστικά κανένα στέλεχος δεν μετατίθεται προς τις Λιμενικές Αρχές των Κυκλάδων χωρίς προηγούμενη επιλογή – επιθυμία του, με αποτέλεσμα η ενίσχυση των Υπηρεσιών μας να στηρίζεται αποκλειστικά στις τοποθετήσεις νέων Στελεχών από τις παραγωγικές σχολές Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Παρά τις διαβεβαιώσεις ότι οι Λιμενικές Αρχές των Κυκλάδων θα ενισχύονταν σημαντικά με τις τοποθετήσεις νέων Λιμενοφυλάκων τον Ιανουάριο του 2025, τελικώς τοποθετήθηκαν μόλις ένα (01) έως τρία (03) στελέχη ανά Υπηρεσία, την ώρα που οι αποχωρήσεις μέσω αποσπάσεων και μεταθέσεων ήταν τουλάχιστον τριπλάσιες. Το αποτέλεσμα ήταν η περαιτέρω αποδυνάμωση των ήδη οριακά λειτουργούντων υπηρεσιών.

Ως Ένωση Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Κυκλάδων αιτούμαστε την άμεση ενίσχυση με:

  • τουλάχιστον σαράντα (40) Λιμενοφύλακες από τις επικείμενες τοποθετήσεις του Ιανουαρίου 2026,

  • τουλάχιστον είκοσι (20) Σημαιοφόρους από τις τοποθετήσεις του Ιουνίου 2026.

Η αναλυτική πρότασή μας ανά Λιμενική Αρχή παρουσιάζεται στον κατωτέρω πίνακα:

Λιμενική Αρχή

Πραγματική Οργανική Σύνθεση

Προβλεπόμενη Οργανική Σύνθεση

Ποσοστό Τρέχουσας Στελέχωσης

Ελάχιστη Ενίσχυση με Λιμενοφύλακες

Ελάχιστη Ενίσχυση με Σημαιοφόρους

Ελάχιστη Ενίσχυση με στελέχη Κ.Ε.Α.

Ποσοστό Στελέχωσης μετά την προτεινόμενη ελάχιστη ενίσχυση

ΣΥΡΟΣ

50

73

68,49%

2

1

0

72,60%

ΠΑΡΟΣ

27

65

41,54%

5

2

0

52,31%

ΜΥΚΟΝΟΣ

24

63

38,10%

5

2

0

49,21%

ΜΥΚΟΝΟΣ/ΚΕΑ

2

10

20,00%

0

0

5

70,00%

ΘΗΡΑ

28

62

45,16%

5

2

0

56,45%

ΘΗΡΑ/ΚΕΑ

3

10

30,00%

0

0

4

70,00%

ΝΑΞΟΣ

51

71

71,83%

3

1

0

77,46%

ΤΗΝΟΣ

27

53

50,94%

4

2

0

62,26%

ΜΗΛΟΣ

26

38

68,42%

3

2

0

81,58%

ΙΟΣ

20

38

52,63%

3

2

0

65,79%

ΑΜΟΡΓΟΣ

7

14

50,00%

3

1

0

78,57%

ΣΕΡΙΦΟΣ

7

18

38,89%

3

1

0

61,11%

ΣΙΦΝΟΣ

7

15

46,67%

2

1

0

66,67%

ΚΙΜΩΛΟΣ

5

11

45,45%

2

1

0

72,73%

ΚΥΘΝΟΣ

6

15

40,00%

2

1

0

60,00%

ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ

5

13

38,46%

3

1

0

69,23%

ΑΝΤΙΠΑΡΟΣ

8

9

88,89%

1

0

0

100,00%

*6Η ΠΕ.ΔΙ.Λ.Σ.

7

13

53,85%

*Η 6Η ΠΕ.Δ.ΙΛ.Σ. δεν δύναται να ενισχυθεί με τοποθετήσεις από τους απόφοιτους των Παραγωγικών Σχολών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., διότι δεν

ανήκει στις τρεις πρώτες κατηγορίες Υπηρεσιών και προτείνουμε την άμεση ενίσχυση της με μετακινήσεις/διαθέσεις/αποσπάσεις/

μεταθέσεις, με τουλάχιστον τέσσερα (04) Στελέχη.

Σημειώνεται ότι ο αιτούμενος αριθμός αποτελεί το ελάχιστο, καθώς ακόμη και με την πλήρη υλοποίησή του, η μέση στελέχωση των Υπηρεσιών μας θα αγγίξει το 69%, όταν σήμερα βρίσκεται κάτω του 50%.

Ενδεικτικές, αλλά εξαιρετικά χαρακτηριστικές, περιπτώσεις:

      1. Το Λιμεναρχείο Μυκόνου, μία από τις πλέον επιβαρυμένες και απαιτητικές Λιμενικές Αρχές της χώρας, καλείται κάθε χρόνο να διαχειριστεί έναν όγκο εργασίας που υπερβαίνει κάθε λογικό όριο για το υπάρχον προσωπικό. Ενδεικτικά, ετησίως εξετάζονται άνω των 10.000 ναυλοσυμφώνων, καταπλέουν τουλάχιστον 900 κρουαζιερόπλοια, ενώ κατά τη θερινή περίοδο εξυπηρετούνται 32 δρομολογημένα πλοία ημερησίως. Παράλληλα, το Λιμεναρχείο προβαίνει σε τουλάχιστον 250 ναυτολογήσεις αλλοδαπών ναυτικών, στον σχηματισμό άνω των 100 ποινικών δικογραφιών και διαχειρίζεται επιβατική κίνηση που ξεπερνά το 1.000.000 τουριστών. Και όμως, παρά τον τεράστιο αυτό επιχειρησιακό φόρτο, η πραγματική δύναμη που υπηρετεί ανέρχεται μόλις σε είκοσι (24) στελέχη, εκ των οποίων τα δύο (02) βρίσκονται ήδη στη διαδικασία αποστρατείας και τα τρία (03) έχουν διατεθεί για επάνδρωση του σκάφους ΑΙΙΙ κατηγορίας της Υπηρεσίας. Σε αυτές τις συνθήκες, το Κλιμάκιο Ειδικών Αποστολών λειτουργεί κυριολεκτικά στα όρια, με μόλις δύο (02) στελέχη, αδυνατώντας αντικειμενικά να ανταποκριθεί στη φύση και την κρισιμότητα της αποστολής του. Με τέτοια δυσανάλογη σχέση επιχειρησιακών απαιτήσεων και στελέχωσης, δημιουργούνται συνθήκες που όχι μόνο υπονομεύουν την αποτελεσματικότητα της Υπηρεσίας, αλλά θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των στελεχών και την αξιοπιστία της Πολιτείας στις Κυκλάδες.

      2. Στο Λιμεναρχείο Θήρας, οι μεγάλες αποστάσεις μεταξύ του Λιμεναρχείου στα Φηρά, του κύριου λιμένα «Αθηνιός» και του Π.Λ.Σ. στη «Βλυχάδα» δημιουργούν ένα επιχειρησιακό περιβάλλον εξαιρετικά απαιτητικό και πολυδιάστατο, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποστηριχθεί από την υφιστάμενη δύναμη. Το Λιμεναρχείο καλείται να διαχειριστεί άνω των 22.000 ναυλοσυμφώνων ετησίως, να εξυπηρετήσει τουλάχιστον 750 κρουαζιερόπλοια με 1.211.897 περιηγητές, ενώ κατά τους θερινούς μήνες δέχεται 25 δρομολογημένα πλοία ημερησίως, με 1.555.333 αποβιβασθέντες. Στην περιοχή δραστηριοποιούνται 42 ημερόπλοια, πάνω από 100 Ε/Γ σκάφη αναψυχής12 επιχειρήσεις Θ.Μ.Α. και 23 επιχειρήσεις Γ.Κ.Λ. 38 με στόλο που ξεπερνά τα 70 σκάφη. Παράλληλα εκδίδονται ετησίως άνω των 150 ναυτολογίων. Όλος αυτός ο όγκος υπηρεσιακών υποχρεώσεων καλύπτεται από μόλις είκοσι οκτώ (28) Στελέχη, αριθμός στον οποίο περιλαμβάνονται ο Λιμενάρχης, ο Υπολιμενάρχης, τρία (03) Στελέχη που επανδρώνουν το σκάφος ΑΙΙΙ της Υπηρεσίας και η στελέχωση του νεοϊδρυθέντος Λιμενικού Φυλακίου στην “Ανάφη” με την επάνδρωση του με δύο (02) Στελέχη τους θερινούς μήνες. Είναι προφανές ότι η κατάσταση αυτή συνιστά βαθιά δομική υποστελέχωση, η οποία όχι μόνο υποβαθμίζει την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα, αλλά εξαντλεί επικίνδυνα τα ίδια τα στελέχη. Περαιτέρω, τα τελευταία δύο έτη το Λιμεναρχείο Θήρας επιφορτίζεται και με την εφαρμογή Κ.Υ.Α. περί ελεγχόμενης πρόσβασης στους κύριους λιμένες (Αθηνιό – Φηρά – Αμμούδι), λόγω αυξημένων κινδύνων από κατολισθήσεις και σεισμική δραστηριότητα. Η πρόσθετη αυτή υποχρέωση μεταφέρει βαρύτατο επιχειρησιακό φορτίο στο ήδη ελάχιστο προσωπικό, το οποίο καλείται να εκτελεί καθήκοντα τάξης, ασφάλειας και διαχείρισης πλήθους, σε σημεία με εξαιρετικά υψηλή τουριστική πίεση. Την ίδια στιγμή, το Κλιμάκιο Ειδικών Αποστολών λειτουργεί στα όρια της επιχειρησιακής του ύπαρξης, με μόλις τρία (03) στελέχη, εκ των οποίων τα δύο πρόκειται να αποστρατευθούν το 2026.

  1. Το Λιμεναρχείο Νάξου, πέραν της ευθύνης του για το νησί της Νάξου, έχει στην περιοχή δικαιοδοσίας του τις Μικρές Κυκλάδες (Κουφονήσια – Σχοινούσα – Δονούσα – Ηρακλειά), περιοχές που κάθε καλοκαίρι μετατρέπονται σε πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών, τουριστών και ιστιοπλοϊκών/τουριστικών σκαφών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το εύρος και τον φόρτο των επιχειρησιακών απαιτήσεων. Στα Κουφονήσια λειτουργεί Λιμενικό Φυλάκιο για διάστημα έξι (06) μηνών κάθε έτος, ενώ στη Σχοινούσα, τη Δονούσα και την Ηρακλειά λειτουργούν Λιμενικά Φυλάκια για τέσσερις (04) μήνες ετησίως. Παράλληλα, η Νάξος διαθέτει ιδιαίτερα υψηλό αριθμό αλιευτικών σκαφών, με συνεχείς αλιευτικές δραστηριότητες όχι μόνο στον κεντρικό λιμένα Νάξου, αλλά και σε όλους τους δευτερεύοντες λιμένες εκφόρτωσης του νησιού, καθώς και σε απομακρυσμένες νοτιοανατολικές ακτές, όπου η παρουσία και ο έλεγχος του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. είναι απολύτως απαραίτητος. Επιπρόσθετα, στην περιοχή της Αμοργού βρίσκονται σε ισχύ οι τοπικές απαγορεύσεις αλιείας («ΑΜΟΡΓΟΡΑΜΑ») και στο πλαίσιο αυτό αποσπώνται κάθε μήνα από το Λιμεναρχείο Νάξου τρία (03) Στελέχη προς ενίσχυση της θαλάσσιας αστυνόμευσης της ν. Αμοργού. Παρά τον εξαιρετικά αυξημένο και πολυσύνθετο επιχειρησιακό φόρτο που καλείται να διαχειριστεί, στο Λιμεναρχείο Νάξου υπηρετούν συνολικά πενήντα ένα (51) στελέχη. Από τον αριθμό αυτό, οκτώ (08) στελέχη διατίθενται για την επάνδρωση του σκάφους κατηγορίας ΑΙΙ και τέσσερα (04) στελέχη για την επάνδρωση του σκάφους κατηγορίας ΑΙΙΙ, ενώ το ίδιο προσωπικό καλείται ταυτόχρονα να στελεχώσει το σύνολο των προαναφερθέντων Λιμενικών Φυλακίων, καθώς και να καλύψει την έκτακτη και διαρκή ενίσχυση της νήσου Αμοργού. Τέλος δύο (02) Στελέχη τελούν σε διαδικασία αποστρατείας.

  2. Στο Λιμεναρχείο Πάρου, παρά τη ραγδαία αύξηση των επιχειρησιακών αναγκών και τη διαρκώς εντεινόμενη τουριστική/επιβατική κίνηση, υπηρετούν μόλις είκοσι επτά (27) στελέχη. Από αυτά, δύο (02) στελέχη έχουν διατεθεί για την επάνδρωση του σκάφους ΑΙΙΙ κατηγορίας, γεγονός που μειώνει ακόμη περισσότερο τη διαθέσιμη δύναμη για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών της Υπηρεσίας. Τα στελέχη έχουν πλέον φτάσει στα απόλυτα όρια των επιχειρησιακών τους δυνατοτήτων. Η αδιάκοπη καθημερινή διαχείριση περιστατικών και οι πολλαπλές υποχρεώσεις επιτήρησης, αστυνόμευσης και ασφάλειας, έχουν οδηγήσει σε υπερφόρτωση του προσωπικού και σε μια ιδιαίτερα δύσκολη και επικίνδυνη υπηρεσιακή πραγματικότητα. Η επίμονη και παρατεταμένη υποστελέχωση δυσχεραίνει το έργο των στελεχών και τη δυνατότητα του Λιμεναρχείου να διατηρήσει το απαιτούμενο επίπεδο ετοιμότητας, ανταπόκρισης και ασφάλειας, σε έναν από τους πλέον νευραλγικούς και υψηλής επισκεψιμότητας προορισμούς της χώρας. Πέραν των επιχειρησιακών προβλημάτων, το Λιμεναρχείο Πάρου αντιμετωπίζει και σοβαρό ζήτημα στέγασης. Επρόκειτο να μεταστεγαστεί προσωρινώς σε κτήριο που διατέθηκε από τον Δήμο Πάρου, στην περιοχή της “Νάουσας”. Παρά το γεγονός ότι το Λιμεναρχείο έχει ήδη εντοπίσει νέο κατάλληλο κτήριο, σε κοντινή απόσταση από τον κύριο Λιμένα του (Παροικιά), οι αναγκαίες διαδικασίες μεταστέγασης έχουν καθυστερήσει, αφήνοντας την Υπηρεσία σε μια κατάσταση αβεβαιότητας και λειτουργικής δυσχέρειας, η οποία επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το ήδη πιεσμένο προσωπικό.

  3. Στο Λιμεναρχείο Τήνου, παρά τον αποδεδειγμένα αυξημένο όγκο εργασίας και τις ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις ενός νησιού με έντονη τουριστική και επιβατική κίνηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, υπηρετούν συνολικά μόλις είκοσι επτά (27) στελέχη. Ωστόσο, η πραγματική δύναμη που παραμένει διαθέσιμη για την κάλυψη των καθημερινών υπηρεσιακών υποχρεώσεων είναι σημαντικά μειωμένη. Συγκεκριμένα, έξι (06) στελέχη επανδρώνουν το σκάφος ΑΙΙ κατηγορίας και τρία (03) στελέχη επανδρώνουν το σκάφος ΑΙΙΙ κατηγορίας της Υπηρεσίας. Κατά συνέπεια, για την κάλυψη των διοικητικών, επιχειρησιακών και αστυνομικών καθηκόντων του Λιμεναρχείου απομένουν μόλις δεκαοκτώ (18) στελέχη, αριθμός στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο ίδιος ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας. Είναι προφανές ότι με τέτοια σύνθεση προσωπικού, το Λιμεναρχείο λειτουργεί στα όρια της επιχειρησιακής αντοχής του, αναγκάζοντας τα στελέχη να καλύπτουν συνεχώς κενά, με υπερβάλλοντα ζήλο αλλά και σοβαρή επιβάρυνση. Η συγκεκριμένη εικόνα υποστελέχωσης δεν επιτρέπει τη στοιχειώδη υπηρεσιακή επάρκεια και την αξιοπρεπή εκτέλεση καθηκόντων από τα στελέχη που παραμένουν στην πρώτη γραμμή.

  4. Στο Λιμεναρχείο Μήλου υπηρετούν συνολικά είκοσι έξι (26) Στελέχη, αριθμός που δεν ανταποκρίνεται ούτε κατ’ ελάχιστον στις πραγματικές ανάγκες της Υπηρεσίας, ειδικά για ένα νησί που γνωρίζει τα τελευταία χρόνια εκρηκτική τουριστική ανάπτυξη και αλματώδη αύξηση επισκεψιμότητας. Από τα είκοσι έξι (26) Στελέχη, τα πέντε (5) έχουν διατεθεί για την επάνδρωση του σκάφους ΑΙΙ κατηγορίας, ενώ στον συνολικό αριθμό προσμετρώνται ο Λιμενάρχης και η Υπολιμενάρχης, οι οποίοι ως επιτελικές θέσεις δεν συμμετέχουν στη διάθεση για την κάλυψη βαρδιών. Έτσι, ο πραγματικά διαθέσιμος αριθμός στελεχών για την εκτέλεση υπηρεσιών ανέρχεται σε μόλις 19 Στελέχη. Το Λιμεναρχείο Μήλου λειτουργεί χάρη στην υπερπροσπάθεια των Στελεχών και όχι χάρη σε επαρκή στελέχωση. Επιπρόσθετα αιτούμαστε την αύξηση Οργανικών θέσεων στην κατηγορία των κατώτερων αξιωματικών προερχόμενων από Σ.Δ.Σ.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., τουλάχιστον κατά δύο (02) Στελέχη, καθώς με την υφιστάμενη οργανική σύνθεση δεν υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης Σημαιοφόρων προερχόμενων από παραγωγικές Σχολές Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

  5. Στο Λιμεναρχείο Ίου υπηρετούν συνολικά είκοσι (20) στελέχη, αριθμός που ήδη κρίνεται οριακός για τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του νησιού. Από αυτά, δύο (02) στελέχη αποτελούν πλήρωμα του σκάφους ΑΙΙΙ κατηγορίας της Υπηρεσίας, ενώ ένα (01) επιπλέον στέλεχος βρίσκεται σε διαδικασία αποστρατείας. Στον συνολικό αριθμό περιλαμβάνονται επίσης ο Λιμενάρχης και η Υπολιμενάρχης, οι οποίοι φυσικά δεν συμμετέχουν στη διάθεση για την κάλυψη βαρδιών. Με αυτά τα δεδομένα, το Λιμεναρχείο Ίου διαθέτει στην πράξη μόλις δεκαπέντε (15) στελέχη για να επωμιστούν ολόκληρο το επιχειρησιακό βάρος: βάρδιες, περιπολίες, έρευνα και διάσωση, ελέγχους, αστυνόμευση, διοικητικό έργο και κάθε άλλο υπηρεσιακό καθήκον που απορρέει από τον ρόλο του Λιμεναρχείου. Η κατάσταση αυτή συνιστά σαφή υποστελέχωση, η οποία όχι μόνο απαξιώνει τα στελέχη που καθημερινά υπερβάλλουν εαυτόν, αλλά υπονομεύει και την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία της Υπηρεσίας σε ένα νησί που δέχεται τεράστια τουριστική πίεση και επιχειρησιακές απαιτήσεις, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες.

  6. Στο Λιμεναρχείο Σύρου υπηρετούν πενήντα (50) Στελέχη, εκ των οποίων τα δώδεκα (12) Στελέχη έχουν διατεθεί προς επάνδρωση των δύο σκαφών που διαθέτει η Υπηρεσία. Επιπρόσθετα διαθέτει επιπλέον δύο (02) Στελέχη προς επάνδρωση του Λιμενικού Φυλακίου ¨ΦΟΙΝΙΚΑ” κατά τους θερινούς μήνες. Διαχειρίζεται ένα πολύπλευρο, αυξανόμενο και ιδιαίτερης βαρύτητας επιχειρησιακό έργο, το οποίο ξεπερνά κατά πολύ τα όρια ενός Λιμεναρχείου. Η Σύρος αποτελεί τον διοικητικό, ακτοπλοϊκό και επιχειρησιακό πυλώνα των Κυκλάδων, με μεγάλο όγκο επιβατικής κίνησης, σημαντικές προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, έντονη ναυτιλιακή δραστηριότητα, αποτελεί πύλη εισόδου “SHENGEN”, λειτουργούν κρίσιμες υποδομές, όπως η ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα “ONEX Neorion Shipyards”, η μονάδα αποθήκευσης και διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων “ΣΕΚΑΒΙΝ”, καθώς και δύο μικρότερες ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες οι οποίες όλες μαζί εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό πλοίων διαφόρων τύπων και μεγεθών καθ’ όλη την διάρκεια του έτους και δημιουργούν αυξημένες απαιτήσεις ελέγχων, ασφάλειας, εποπτείας και εξειδικευμένης επιχειρησιακής παρουσίας του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Παρά τα παραπάνω, το Λιμεναρχείο εξακολουθεί να λειτουργεί στο σημερινό οργανωτικό σχήμα του, το οποίο δεν αντανακλά την πραγματική επιχειρησιακή επιβάρυνση, το οποίο απαιτεί οργανωτική αναβάθμιση και ουσιαστική ενίσχυση, προτείνοντας την αναβάθμιση του σε Κεντρικό Λιμεναρχείο Σύρου καθώς η υφιστάμενη δομή δεν επαρκεί για το εύρος, τον όγκο και τη σοβαρότητα των υποθέσεων. Επιπροσθέτως, κρίνεται απολύτως αναγκαία η ίδρυση Περιφερειακής Ομάδας Δίωξης Ναρκωτικών (ΠΟΔΙΝ) Κυκλάδων με έδρα τη Σύρο, που θα διαθέτει στελεχιακή επάρκεια, ενισχυμένες αρμοδιότητες, θα είναι σε θέση να συντονίζει αποτελεσματικά επιχειρήσεις σε όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων, θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απειλές και στις αυξημένες ανάγκες αστυνόμευσης και στην καταπολέμηση των εγκλημάτων που αφορούν τη διακίνηση και εμπορία ναρκωτικών ουσιών. Η Σύρος, ως διοικητικό και επιχειρησιακό κέντρο των Κυκλάδων, αποτελεί το πλέον κατάλληλο νησί για την έδρα μίας τέτοιας Περιφερειακής Ομάδας.

  7. Στον Λιμενικό Σταθμό Καταπόλων Αμοργού υπηρετούν συνολικά επτά (07) στελέχη, εκ των οποίων οι έξι (06) είναι Λιμενοφύλακες. Το Λιμενικό Φυλάκιο Αιγιάλης Αμοργού επανδρώνεται αποκλειστικά από ένα (01) στέλεχος του Λιμενικού Σταθμού Καταπόλων, το οποίο καλείται να διασφαλίσει τη λειτουργία του Φυλακίου επί 24ώρου βάσεως, κάθε ημέρα, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτουςΠαράλληλα, τα ίδια στελέχη του Λιμενικού Σταθμού καλούνται να καλύψουν και την επάνδρωση του σκάφους ΑΙΙΙ κατηγορίας, το οποίο απαιτεί

    1. τρία (03) άτομα πλήρωμα από το ήδη αποδεκατισμένο προσωπικό. Είναι προφανές ότι η ίδια ομάδα στελεχών δεν μπορεί να εκτελεί, ταυτόχρονα και αδιαλείπτως, καθήκοντα στο Φυλάκιο, στο σκάφος και στην καθημερινή λειτουργία της Υπηρεσίας χωρίς σοβαρές επιπτώσεις στην ασφάλεια, στην αποτελεσματικότητα αλλά και στην υγεία τους. Επιπρόσθετα, στην περιοχή της Αμοργού βρίσκονται σε ισχύ οι τοπικές απαγορεύσεις αλιείας («ΑΜΟΡΓΟΡΑΜΑ»), οι οποίες καθιστούν επιτακτική την συνεχή αστυνόμευση των θαλάσσιων περιοχών. Η τήρηση του πλαισίου αυτού αποτελεί μια ιδιαίτερα απαιτητική αποστολή, που προϋποθέτει επαρκές προσωπικό, πράγμα που σήμερα δυστυχώς δεν υφίσταται.

    2. Στον Λιμενικό Σταθμό Φολεγάνδρου υπηρετούν σήμερα μόλις πέντε (05) στελέχη, εκ των οποίων τέσσερις (04) Λιμενοφύλακες που επωμίζονται το σύνολο των βαρδιών φυλακής, λειτουργικών καθηκόντων και επιχειρησιακών αναγκών. Η υποστελέχωση αυτή έχει ως άμεσο αποτέλεσμα να μην υφίσταται κανένας άλλος κατάλληλος βαθμοφόρος που να μπορεί να αναπληρώσει την Προϊσταμένη του Σταθμού κατά τις νόμιμες άδειες της. Έτσι, είτε η λήψη άδειας καθίσταται πρακτικά αδύνατη είτε απαιτείται να αναζητείται αντικαταστάτης από άλλες Λιμενικές Αρχές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργικότητα και την ομοιογένεια της Υπηρεσίας. Την ίδια στιγμή, στην περιοχή δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός επαγγελματικών και τουριστικών σκαφών: επτά (07) ημερόπλοιαδύο (02) Επαγγελματικά Πλοία Αναψυχής και πάνω από δέκα (10) επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη του Γ.Κ.Λ. 38. Η επιχειρησιακή επιβάρυνση που δημιουργεί αυτό το πλέγμα δραστηριοτήτων είναι εξαιρετικά υψηλή, πολλώ δε μάλλον όταν καλείται να καλυφθεί από πέντε (5) μόνο στελέχη. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο Λιμενικός Σταθμός Φολεγάνδρου λειτουργεί κυριολεκτικά στα όρια, με τα στελέχη να υπερβαίνουν καθημερινά τις ανθρώπινες αντοχές τους προκειμένου να ανταποκριθούν στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, της ναυτιλίας και της ασφάλειας.

    3. Στον Λιμενικό Σταθμό Αντιπάρου, το προσωπικό καλείται να ανταποκριθεί σε ένα ολοένα αυξανόμενο επιχειρησιακό περιβάλλον. Στην περιοχή δραστηριοποιούνται τέσσερις (04) επιχειρήσεις με Θαλάσσια Μέσα αναψυχής, υφίστανται δύο (02) πολυσύχναστες παραλίες και θεωρούνται ετησίως άνω των 700 ναυλοσυμφώνων. Παράλληλα, στην ευθύνη του Σταθμού βρίσκονται άνω των 40 επαγγελματικών σκαφών του Γ.Κ.Λ. 38, καθώς και οκτώ (08) τουριστικά ημερόπλοια που εκτελούν καθημερινά πλόες με σημαντικό αριθμό επιβατών. Δραστηριοποιούνται άνω των 40 επαγγελματικών σκαφών του Γ.Κ.Λ. 38 και οκτώ (08) τουριστικά ημερόπλοια. Επιπλέον, ο Σταθμός εποπτεύει δύο εγκεκριμένες δρομολογιακές γραμμές, το πορθμείο Αντίπαρος-Πούντα Πάρου που αποτελεί κρίσιμη σύνδεση για κατοίκους και επισκέπτες, και τη γραμμή Αντίπαρος-Παροικιά Πάρου με υψηλή τουριστική κίνηση.

    4. Στο Λιμενικό Σταθμό Σίφνου Υπηρετούν συνολικά επτά (07) Στελέχη, παρότι η Σίφνος αποτελεί έναν από τους πλέον αναπτυσσόμενους τουριστικούς προορισμούς των Κυκλάδων, με συνεχώς αυξανόμενη επιβατική και ναυτιλιακή κίνηση. Να ληφθεί υπόψη ότι ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας, όπως και ένα (01) στέλεχος με νόμιμες απαλλαγές λόγω κατηγορίας Αθλητή, δεν συμμετέχουν στον κύκλο των επιχειρησιακών βαρδιών, οπότε απομένουν μόλις πέντε (05) στελέχη για να καλύψουν όλες τις ανάγκες λειτουργίας, επιτήρησης, ελέγχων, αστυνόμευσης, μέτρων τάξης και ασφάλειας.

    5. Στον Λιμενικό Σταθμό Κιμώλου, η κατάσταση έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όρια της λειτουργικής ανεπάρκειας. Υπηρετούν μόλις πέντε (05) Στελέχη, αριθμός που επαρκεί μόνο και μόνο για να παραμένει τυπικά ανοικτό το Λιμενικό κατάστημα, χωρίς ουσιαστική δυνατότητα για πλήρη επιχειρησιακή παρουσία, ελέγχους, περιπολίες ή ανταπόκριση στις αυξημένες ανάγκες του νησιού, ιδίως κατά τη θερινή περίοδο.

    6. Στον Λιμενικό Σταθμό Σερίφου υπηρετούν συνολικά επτά (07) στελέχη, αριθμός που σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές επιχειρησιακές ανάγκες του νησιού. Από αυτά, τρία (03) στελέχη επανδρώνουν το σκάφος ΑΙΙΙ κατηγορίας, με αποτέλεσμα να απομένουν μόλις τέσσερα (04) στελέχη, μαζί με τον Προϊστάμενο, για τη λειτουργία ολόκληρου του Λιμενικού Σταθμού. Η κατάσταση αυτή καθιστά αδύνατη την ομαλή εκτέλεση καθηκόντων, την κάλυψη βαρδιών και την ανταπόκριση στις Υπηρεσιακές Ανάγκες της Υπηρεσίας. Πέραν της υποστελέχωσης, παρατηρείται έλλειψη ειδικότητας “Αρμενιστών”, γεγονός που επηρεάζει άμεσα την ορθή και ασφαλή λειτουργία του εν λόγω σκάφους, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο το ήδη περιορισμένο προσωπικό. Ιδιαίτερη αναφορά οφείλουμε να κάνουμε σε στέλεχος που υπηρετεί στον Λιμενικό Σταθμό επί δεκαπέντε (15) συναπτά έτη, από το 2010, χωρίς η Σέριφος να αποτελεί τόπο επιλογής του, και χωρίς να του έχει δοθεί έως σήμερα η δυνατότητα μετάθεσης στον τόπο προτίμησής του. Η περίπτωση αυτή δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό αλλά αποτυπώνει ανάγλυφα το χρόνιο πρόβλημα «εγκλωβισμού» στελεχών. Είναι σαφές ότι ο Λιμενικός Σταθμός Σερίφου λειτουργεί με προσωπικό κάτω από τα όρια ασφαλείας, με σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην επιχειρησιακή επάρκεια της Υπηρεσίας όσο και στα εργασιακά δικαιώματα των στελεχών μας.

    7. Στο Λιμενικό Σταθμό Κύθνου Υπηρετούν συνολικά έξι (06) Στελέχη. Αν ληφθεί υπόψη ότι ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας δεν συμμετέχει στον κύκλο των επιχειρησιακών βαρδιών, απομένουν μόλις πέντε (05) στελέχη για να καλύψουν όλο το φάσμα των υπηρεσιακών υποχρεώσεων: λειτουργία Σταθμού, επιτήρηση, αστυνόμευση, έλεγχοι, μέτρων τάξης και ασφάλειας, ανταπόκριση σε περιστατικά και εξυπηρέτηση πολιτών.

    8. Στην 6η ΠΕ.ΔΙ.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. υπηρετούν μόλις επτά (07) στελέχη, συμπεριλαμβανομένου του κ. Διοικητή, εκ των οποίων το ένα (01) τελεί σε διαδικασία αποστρατείας, ενώ μόλις τέσσερα (04) στελέχη παραμένουν διαθέσιμα για την κάλυψη των απαιτούμενων βαρδιών. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι ότι, σε αρκετές περιπτώσεις, στο γραφείο παρίσταται μόνο ένα (01) στέλεχος, το οποίο επωμίζεται τον συνολικό και ιδιαίτερα αυξημένο όγκο της καθημερινής υπηρεσιακής εργασίας. Είναι προφανές ότι η εν λόγω Περιφερειακή Διοίκηση εξακολουθεί να λειτουργεί αποκλειστικά χάρη στο υψηλό αίσθημα καθήκοντος, το φιλότιμο και την αυταπάρνηση των συναδέλφων που υπηρετούν σε αυτή, οι οποίοι πέραν των καθημερινών υπηρεσιακών τους υποχρεώσεων, είναι επιπλέον επιφορτισμένοι με συνεχή ταξίδια προς τις Λιμενικές Αρχές της δικαιοδοσίας τους, προκειμένου να καλυφθούν στοιχειωδώς υπηρεσιακές ανάγκες. Παρά ταύτα, παραμένει ακατανόητη η μη ενίσχυση της συγκεκριμένης Υπηρεσίας, ιδίως όταν υφίσταται διαθέσιμο στέλεχος, το οποίο έχει ήδη εκδηλώσει επισήμως την πρόθεσή του να μετακινηθεί και να υπηρετήσει στην ανωτέρω Περιφερειακή Διοίκηση. Τέτοιου είδους καθυστερήσεις δημιουργούν εύλογους προβληματισμούς και εντείνουν περαιτέρω την υπηρεσιακή δυσλειτουργία που καθημερινά αντιμετωπίζεται.

    Επιπροσθέτως, επαναφέρουμε και εγγράφως το πάγιο αίτημά μας για την άμεση τροποποίηση του κανονισμού της Σ.Δ.Σ.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.. Παρότι ο εν λόγω κανονισμός τροποποιήθηκε προσφάτως, αγνοήθηκε για ακόμη μία φορά η τεκμηριωμένη πρότασή μας, η οποία προβλέπει τη δυνατότητα τοποθέτησης αποφοίτων της Σχολής όχι μόνο σε Λιμενικές Αρχές που διαθέτουν σκάφος κατηγορίας ΑΙΙ, αλλά και σε εκείνες που διαθέτουν σκάφος κατηγορίας ΑΙΙΙ. Έτσι συντηρείται και διαιωνίζεται η υποστελέχωση κρίσιμων και ιδιαίτερα επιβαρυμένων Λιμενικών Αρχών των Κυκλάδων, στερώντας τους τη δυνατότητα ουσιαστικής ενίσχυσης με κατώτερους Αξιωματικούς από παραγωγική Σχολή. Με την αναγκαία αυτή τροποποίηση, σε συνδυασμό με την αντίστοιχη προσαρμογή της Π.Δ.Ε.Μ., θα αρθεί μία αδικαιολόγητη στρέβλωση του ισχύοντος πλαισίου και θα δοθεί, επιτέλους, η δυνατότητα τοποθέτησης Σημαιοφόρων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. στις Λιμενικές Αρχές Μυκόνου, Θήρας, Πάρου και Ίου, Υπηρεσίες στις οποίες μέχρι και σήμερα δεν έχει τοποθετηθεί ούτε ένας απόφοιτος της ανωτέρω παραγωγικής Σχολής, παρά τον αυξημένο και αποδεδειγμένα δυσανάλογο επιχειρησιακό τους φόρτο.

    Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ξεκάθαρα ότι η ανεπάρκεια στελέχωσης στις Λιμενικές Αρχές των Κυκλάδων έχει φτάσει σε σημείο που οι συνάδελφοι αναγκάζονται να υπερεργάζονται, ακόμη και στα ρεπό τους, οδηγούμενοι σε σωματική και ψυχική εξάντληση. Παρά τις δυσκολίες, εξακολουθούν να τιμούν τον όρκο τους προς την πατρίδα και να υπηρετούν με αφοσίωση τον πολίτη.

    Οι Υπηρεσίες των Κυκλάδων λειτουργούν με προσωπικό κάτω από τα προβλεπόμενα όρια, την ώρα που ο όγκος εργασίας, ειδικά τους θερινούς μήνες, πολλαπλασιάζεται.

    Ωστόσο, πλέον υφίσταται σοβαρός κίνδυνος πρόκλησης ατυχημάτων στους λιμένεςκαθώς δεν υπάρχει το αναγκαίο προσωπικό για την τήρηση μέτρων ασφάλειας και τάξης, πόσο μάλλον για την παρουσία ενός λιμενικού σε κάθε καταπλέον πλοίο, όπως επιβάλλουν οι στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας.

    Ως Ένωση Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Κυκλάδων εκφράζουμε την έντονη ανησυχία και αγανάκτησή μας για τις σοβαρές δυσκολίες που συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τόσο οι υπηρεσίες όσο και τα στελέχη που υπηρετούν στα νησιά του Κυκλάδων. Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις μας, τα προβλήματα παραμένουν άλυτα και επιβαρύνουν σε επικίνδυνο βαθμό την εύρυθμη λειτουργία των λιμενικών αρχών, αλλά και την υγεία και ασφάλεια του προσωπικού.

    Αναμένουμε τις άμεσες ενέργειές σας για την τοποθέτηση του αιτούμενου προσωπικού, ώστε οι Λιμενικές Αρχές των Κυκλάδων να μπορέσουν να λειτουργήσουν με ασφάλεια, επάρκεια και αξιοπρέπεια και να ληφθούν άμεσα μέτρα για τα στελέχη που καθημερινά προσφέρουν με αυταπάρνηση, συχνά κάτω από αντίξοες συνθήκες, προασπίζοντας το δημόσιο συμφέρον και την ασφάλεια των νησιών μας.

    Το Σωματείο μας θα συνεχίσει να διεκδικεί με αποφασιστικότητα καλύτερες συνθήκες εργασίας, επαρκή στελέχωση και ουσιαστική στήριξη για όλους τους συναδέλφους μας στις Κυκλάδες.

 

No comments:

Post a Comment

Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.