Αποζημίωση 70 εκατ. κέρδισε το Ελληνικό Δημόσιο από τη σφοδρή σύγκρουση του πολεμικού Καλλιστώ - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

27.1.21

Αποζημίωση 70 εκατ. κέρδισε το Ελληνικό Δημόσιο από τη σφοδρή σύγκρουση του πολεμικού Καλλιστώ





Τη συντηρητική κατάσχεσή του MAERSK LAUNCESTON μέχρι του ποσού των 70 εκατ. ευρώ, ή την κατάβολή ισόποσης εγγυητικής επιστολής υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, αποφάσισε το Πρωτοδικείο Πειραιά.

Συγκεκριμένα το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά (Διαδικασία Ασφαλιστικών Μέτρων – Τμήματος Ναυτικών Διαφορών), έκανε δεκτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων του Ελληνικού Δημοσίου και διέταξε τη συντηρητική κατάσχεσή του του υπό σημαίας Πορτογαλίας εμπορικό φορτηγό πλοίο (C/V) MAERSK LAUNCESTON, που ανήκει στην αλλοδαπή εταιρία KG Vierte OCEANIA Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co., μέχρι του ποσού των 70 εκατ. ευρώ, με τη δυνατότητα αντικατάστασης της κατάσχεσης με ισόποση εγγυητική επιστολή αξιόχρεης τράπεζας στην Ελλάδα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.

Η υπόθεση αφορά τη σύγκρουση στις 27 Οκτωβρίου του 2020 του ΝΘΗ ΚΑΛΛΙΣΤΩ του ΠΝ με το υπό σημαία Πορτογαλίας εμπορικό φορτηγό πλοίο (C/V) MAERSK LAUNCESTON. Από τη σφοδρή σύγκρουση προκλήθηκε εισροή υδάτων στο ναρκοθηρευτικό πλοίο καθώς η πρύμνη του πολεμικού πλοίου κόπηκε και δίπλωσε.

Το Ελληνικό Δημόσιο, με την από 30 Οκτωβρίου του 2020 αίτησή του, ζήτησε να ληφθεί κάθε πρόσφορο μέσο για την εξασφάλιση των αποζημιωτικών του απαιτήσεων από τη σύγκρουση. Αυθημερόν εκδόθηκε από την πρόεδρο υπηρεσίας του Πρωτοδικείου Πειραιά προσωρινή διαταγή απαγόρευσης απόπλου, η οποία ήρθη με παροχή εγγυοδοσίας, συνισταμένης σε εγγυητική επιστολή αξιόχρεης τράπεζας που εδρεύει στην Ελλάδα, ύψους 40 εκατ. ευρώ (εκδότρια, η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε.). 

Όπως αναφέρεται στην απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά ο πλοίαρχος του MAERSK LAUNCESTON ανέπτυξε ταχύτητα 16 κόμβων, την οποία μάλιστα διατήρησε μέχρι και λίγο πριν την ένδικη σύγκρουση.

Η ταχύτητα αυτή σε συνδυασμό με το γεγονός της πραγματοποίησης πλου σε περιοχή με υψηλή ναυτιλιακή κίνηση αλλά και της έλλειψης επιτήρησης και επίβλεψης της περιοχής είτε οπτικής είτε δια των οργάνων του πλοίου, πιθανολογείται υψηλή και μη ασφαλής.

Επίσης αναφέρεται πως δεν υπήρξε εποπτεία του ασυρμάτου VHF και δεν απαντήθηκαν οι κλήσεις του κυβερνήτη του πολεμικού πλοίου, δεν αξιοποιήθηκαν οι ενδείξεις του ραντάρ του MAERSK LAUNCESTON, και αυτό διότι ουδείς εκ του πληρώματος του επόπτευε τα προαναφερθέντα ηλεκτρονικά μέσα αυτού κατά τη διάρκεια του πλου.

Σε άλλο σημείο αναφέρεται πως η αντίδραση του πλοιάρχου του MAERSK LAUNCESTON όταν πλέον αυτός αντελήφθη την επικινδυνότητα της κατάστασης έγινε καθυστερημένα και σε χρόνο που η σύγκρουση δεν μπορούσε πλέον να αποφευχθεί.

Επιπλέον προκύπτει πως το MAERSK LAUNCESTON δεν πραγματοποίησε εγκαίρως τους απαιτούμενους εκείνους χειρισμούς ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση με το πλοίο του πολεμικού ναυτικού και δεν ακολούθησε πριν από τη σύγκρουση αποκλίνουσα πορεία σε σχέση με το πολεμικό πλοίο.

Αντιθέτως πιθανολογείται ότι στην πορεία του τελευταίου υπήρξε σταδιακή και προοδευτική κλίση προς την πορεία του πολεμικού πλοίου και ειδικότερα παρέκκλιση της πορείας προς τα δεξιά. 

Της Αλεξάνδρας Γκίτση  https://www.capital.gr/