Αναλύοντας τα στοιχεία που διακρίνουν την έξαρση του μεταναστευτικού τον τελευταίο χρονικό διάστημα ίσως θα πρέπει να αξιολογήσουμε από άλλη οπτική γωνία το ρόλο των στελεχών του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ στο μείζον αυτό εθνικό μας ζήτημα .
Ταυτόχρονα θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την προσφορά μας ως μια ευκαιρία ανάδειξης των πραγματικών αναγκών εστιάζοντας κυρίως στην αύξηση των οργανικών θέσεων.
Σε κάθε περίπτωση όμως αυτό θα πρέπει να γίνει σε συνάρτηση με τη σταθερή ροή σε προσλήψεις.
Κάνοντας μια αποτίμηση των πεπραγμένων τα τελευταία χρόνια θα πρέπει να εστιάσουμε σε κάποιες σημαντικές εξελίξεις που αποτέλεσαν τομές για τη σύγχρονη ιστορία του Σώματος.
Τα μνημόνια και η οικονομική κρίση στις αρχές του 2010 αποπροσανατολίζουν τις πραγματικές ανάγκες του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ αφού ο βασικός στόχος πού είναι η στελέχωση των νησιών του Αιγαίου δεν επετεύχθη.
Και αυτό γιατί ενώ υπήρξε εισαγωγή μεγάλου όγκου συναδέλφων για την ενίσχυση υπηρεσιών που είχαν πραγματικές ανάγκες , η μετέπειτα ιστορία απέδειξε τις πραγματικές προθέσεις που αν μη τι άλλο δεν ήταν η στελέχωση των νησιωτικών υπηρεσιών .
Θα αναφέρουμε πως για πρώτη φορά σε ένα νομοθέτημα το ΠΔ 33/09 αναφέρεται ρητά η υποχρέωση των νέων στελεχών για 5ετη υπηρεσία σε νησιά της Ά,Β ,και Γ κατηγορίας.
Η αλήθεια είναι ότι το 2010 και με το μεταναστευτικό σε διαρκή αυξανόμενη τάση , με παρεμβάσεις της Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ αλλά και τη σύμφωνη γνώμη της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας 600 νέοι συνάδελφοι κάλυψαν σχεδόν στο 100% τις ανάγκες νησιών που μέχρι και τότε βίωναν την πραγματική απαξίωση τουλάχιστον ως προς το θέμα στελέχωσης.
Όμως, όπως αρκετές φορές έχουμε διαπιστώσει, ο ανθρώπινος παράγοντας διαμορφώνει νέες τάσεις επιζήμιες για την εξέλιξη του Σώματος.
Δυο χρόνια αργότερα νομοθετείται η τροποποίηση του υπάρχοντος συστήματος μεταθέσεων με το ΠΔ 97/12 που ως βασικά χαρακτηριστικά του είχε :
Τη μείωση των υποχρεωτικών ετών στα νησιά από 5 σε 3 και
Την ένταξη στη Γ' κατηγορία , "στεριανών" υπηρεσιών με αποτέλεσμα να αλλάξει μέσα σε μια νύχτα το "status" των μεταθέσεων στο Λιμενικό Σώμα.
Οι αλλαγές στο ΠΔ 97/12 δημιούργησαν "βολικές" προϋποθέσεις ώστε οι νέοι συνάδελφοι σε ηλικίες 25-30 ετών και ύστερα από την εφαρμογή ενός "ευέλικτου" συστήματος μεταθέσεων, αποσπάσεων, μετακινήσεων και διαθέσεων ,να βρεθούν από τα νησιά, σε "υποστελεχωμένες" υπηρεσίες της στεριάς και από εκεί σε μεγάλα Λιμεναρχεία με τελικό προορισμό σε χρόνο άμεσο τους ορόφους του Αρχηγείου του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ αφήνοντας, κυριολεκτικά, τα νησιά μας γυμνά.
Δυστυχώς κανείς δεν σκέφτηκε ,τότε ,το πρόβλημα που θα προκαλούσε αυτή η χαλαρή προσέγγιση στο θέμα των μεταθέσεων .
Το 2013 και ενώ όλοι μας είχαμε εστιάσει στα οικονομικά ζητήματα που προέκυψαν από τα μνημόνια ,το Υπουργείο Εσωτερικής Διακυβέρνησής θέτει σε ρεαλιστική βάση το οργανόγραμμα του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ και ως αποτέλεσμα έχουμε την εφαρμογή του Κανονισμού 79/2014 «Κατανομή οργανικών θέσεων προσωπικού στις οργανικές μονάδες Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου» και το Π.Δ. 81/2014 (Λιμενικός Καλλικράτης) και το εγχείρημα συρρίκνωσης του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ που προκάλεσε τεράστια προβλήματα στη λειτουργία του Σώματος αλλά και στα στελέχη του .
Με τον τρόπο αυτό αποδυναμώθηκε το Λιμενικό Σώμα κατά 2.240 στελέχη γεγονός που μας έχει οδηγήσει σήμερα στα όρια του στελεχιακού υποσιτισμού.
Χωρίς κάνεις να συνειδητοποιήσει , σε χρόνο ενεστώτα ,τι ακριβώς προκάλεσαν αυτές οι αλλαγές, οι πιο πολλοί αρκέστηκαν στη διαπίστωση "δεν χάσαμε και κάτι, όσοι ήμασταν παραμένουμε " .
Δυστυχώς όμως χάσαμε πάρα πολλά.
Την ίδια περίοδο το μεταναστευτικό φαντάζει σαν ηφαίστειο έτοιμο να εκραγεί ,κάτι που έγινε με κάθε αρνητικό επακόλουθο το 2015 .
Διαπιστώνουμε ότι στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου το προσωπικό των Λιμενικών Αρχών δεν επαρκεί για να ανταπεξέλθει σε ένα πρόβλημα που η χώρα μας και η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ήταν έτοιμες να διαχειριστούν.
Ο υπερσυγκεντρωτισμός των Υπηρεσιών του κέντρου υποχρεώνει σε αύξηση των αναγκών αλλά και των οργανικών θέσεων που μέχρι και σήμερα παραμένουν υποστελεχωμένες.
Οι Λιμενικές Αρχές της ηπειρωτικής Ελλάδας μετά και την κατάργηση αρκετών Υπολιμεναρχείων ,Λιμενικών Σταθμών,και Τμημάτων φτάνουν σταδιακά σε επίπεδα οριακής κάλυψης των πραγματικών αναγκών.
Στη πραγματικότητα δεν φτάνουν ούτε το 80% της απαραίτητης δύναμης παρά το γεγονός ότι οι αριθμοί της Διοίκησης αναφέρουν την πλήρη κάλυψη των θέσεων.
Στα χρόνια που πέρασαν από το 2009 μέχρι και σήμερα το Λιμενικό Σώμα έγινε σύμβολο προσφοράς στη προστασία των συνόρων και την ασφάλεια των πολιτών της Ευρώπης.
Δυστυχώς ομως ελάχιστοι ήταν αυτοί που ζήτησαν να αξιοποιηθεί η προσφορά μας με την αύξηση των οργανικών θέσεων στα επίπεδα του 2014.
Ακόμη και οι διατάξεις για τα Λιμενικά Τμήματα αλλά και το γεγονός ότι σε αρκετές περιοχές επιχειρείται η αναβάθμιση Λιμενικών Αρχών που είχαν καταργηθεί παρουσιάζουν κενά και δημιουργούν προβλήματα.
Η σχετική διάταξη για τα Λιμενικά Τμήματα με το νόμο 4504/2017 προκάλεσε ένα τεράστιο αλαλούμ καθώς η ερμηνεία και η εφαρμογή της ευνόησε όσους ήθελαν να φύγουν από το Λ/Τ που υπηρετούσαν και αδίκησε αυτούς που επιθυμούσαν παραμονή στον τόπο συμφερόντων τους .
Ουδείς κατάλαβε το γιατί !!!
Σε καμία περίπτωση η αύξηση των Οργανικών θέσεων όσο παραμένει σε λογιστικό επίπεδο δεν μπορεί να αποτελέσει επιτυχία.
Θα πρέπει να συνοδευτεί με παράλληλες προσλήψεις σε επίπεδο αρκετά αυξημένο και όχι μόνο των 150 στελεχών ανά έτος όπως αυτό προβλέπεται για τούς φοιτούντες στις παραγωγικές σχολές του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Αναλύοντας τα ανωτέρω και με βάση τα όσα έχουν γίνει τα τελευταία 10 έτη δεν θα είναι υπερβολή να πούμε ότι εμείς οι ίδιοι αδικούμε τους εαυτούς μας καθώς τόσο οι συνδικαλιστικές δυνάμεις αλλά κυρίως η πολιτική και στρατιωτική μας ηγεσία δεν αξιοποίησαν την ευκαιρία του μεταναστευτικού αλλά και το ότι το Λιμενικό Σώμα αποτελεί " brand name " παγκοσμίως στη προστασία των πολιτών και στην ασφάλεια των εθνών ,καθώς αναλώσαμε τη προσφορά μας σε τιμητικές πλακέτες, επαίνους και σε κινήσεις που δεν είχαν προοπτική και στόχο.
Έφτασε η κατάλληλη στιγμή οι κόποι ,οι θυσίες αλλά και η ουσιαστική μας προσφορά να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά ενισχύοντας με προσωπικό τόσο την δυναμική του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ όσο και τη διεθνή προοπτική της χώρας μας.