2022: Οι στιγμές που σημάδεψαν τη διεθνή ναυτιλία - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

3.1.23

2022: Οι στιγμές που σημάδεψαν τη διεθνή ναυτιλία


 Και το 2022 αποτέλεσε «ζωηρό» έτος για την παγκόσμια ναυτιλία, με πολλά και σημαντικά γεγονότα να αλλάζουν άρδην τις μέχρι πρόσφατα επικρατούσες συνθήκες των ναυτιλιακών αγορών.

Αναμφίβολα, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου ήρθε να συνταράξει τη διεθνή κοινότητα, καθώς για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια ένας αυταρχικός ηγέτης αποφάσισε να τερματίσει την πιο ειρηνική εποχή στην ανθρώπινη ιστορία. Ο πόλεμος αυτός δεν αφορά αποκλειστικά δύο κράτη, καθώς οι επιδράσεις του είναι πολυεπίπεδες και εξαπλώνονται σε όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου. Ο αντίκτυπος είναι σημαντικός για τη ναυτιλία, καθώς οι δυτικές κυρώσεις στη Μόσχα αναδιαμορφώνουν πλήρως τον χάρτη των θαλάσσιων μεταφορών.

Παρακάτω ακολουθούν μερικές από τις κυριότερες στιγμές του 2022 που σημάδεψαν την παγκόσμια ναυτιλία και παρουσιάστηκαν στην ιστοσελίδα των Ναυτικών Χρονικών.

 

18 Ιανουαρίου: Η δραματική κατάρρευση ενός ναυτιλιακού γίγαντα

H Genting Hong Kong καταθέτει αίτηση εκκαθάρισης, μετά την αδυναμία της να βρει τα απαραίτητα κεφάλαια για τη ρευστότητά της. Οι θυγατρικές Crystal Cruises, Dream Cruises, Star Cruises και τα γερμανικά ναυπηγεία MV Werften και Lloyd Werft Bremerhaven υποβάλλουν αίτηση εκκαθάρισης στις αρμόδιες αρχές.

 

25 Ιανουαρίου: Η πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία που απαγορεύει τη μεταφορά άνθρακα

Η Eastern Pacific Shipping, στο πλαίσιο δημοσίευσης του ESG report της για το 2022, ανακοινώνει ότι τα υπό διαχείριση bulkers του στόλου της δεν μεταφέρουν άνθρακα.

 

27 Ιανουαρίου: Παράδοση του μεγαλύτερου στον κόσμο κρουαζιερόπλοιου

H Royal Caribbean International παραλαμβάνει το πέμπτο κρουαζιερόπλοιο της σειράς Oasis, το «Wonder of the Seas», από τα γαλλικά ναυπηγεία Chantiers de l’Atlantique. Το κρουαζιερόπλοιο, χωρητικότητας 236.857 GT, θεωρείται πλέον το μεγαλύτερο στον κόσμο και πήρε το «στέμμα» από το αδελφό του «Symphony of the Seas», χωρητικότητας 228.081 GT.

 

16 Φεβρουαρίου: Πυρκαγιά σε car carrier στον Ατλαντικό

Πυρκαγιά ξεσπά στο «Felicity Ace», διαχείρισης της MOL, στα δυτικά των νησιών Αζόρες στον Ατλαντικό. Δύο εβδομάδες αργότερα, το πλοίο θα βυθιστεί, με πολυτελή αυτοκίνητα αξίας $400 εκατ. να καταλήγουν στον βυθό της θάλασσας.

 

24 Φεβρουαρίου: Η Ρωσία εισβάλλει στην Ουκρανία

Ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν διατάσσει στρατιωτική επιχείρηση στην ανατολική Ουκρανία για την υπεράσπιση των περιοχών που βρίσκονται στα χέρια των αυτονομιστών. Οι επιδράσεις σε οικονομικό, ενεργειακό και κοινωνικό επίπεδο είναι έκδηλες μέχρι σήμερα. Στα της ναυτιλίας, οι κυρώσεις της Δύσης στη Μόσχα αναδιαμορφώνουν τον εμπορευματικό χάρτη σε υγρά και ξηρά φορτία.

 

13 Μαρτίου: Σχεδόν έναν χρόνο μετά, ένα ακόμη πλοίο της Evergreen προσαράζει

Το «Ever Forward», containership μήκους 334 μ. και μεταφορικής ικανότητας 11.850 TEUs, που φέρει τη σημαία του Χονγκ Κονγκ, προσαράζει κοντά στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ. Το πλοίο βρισκόταν καθ’ οδόν για το Norfolk της πολιτείας Βιρτζίνια, όταν και προσάραξε στο Chesapeake Bay.

 

17 Μαρτίου: Απόφαση-σοκ της P&O Ferries

H P&O Ferries προχωρά στην απόλυση 800 εργαζομένων της, αλλά και στην αναστολή όλων των δρομολογίων της μέχρι νεωτέρας. Η απόφαση σηκώνει θύελλα αντιδράσεων εργαζομένων, εργατικών σωματείων αλλά και της ίδιας της βρετανικής κυβέρνησης, η οποία ενημέρωσε ότι θα επανεξετάσει τις συμβάσεις των εργαζομένων με την εταιρεία.

 

22 Mαρτίου: Η πρώτη γυναίκα επικεφαλής σε P&I Club

Ανακοινώνεται ότι η κ. Δωροθέα Ιωάννου θα αναλάβει τη θέση της CEO στο SCB, της διαχειρίστριας εταιρείας του American P&I Club. Η κ. Ιωάννου καθίσταται η πρώτη επικεφαλής αλληλασφαλιστικού οργανισμού, που ανήκει στο International Group, στα 167 χρόνια ιστορίας των ναυτασφαλιστικών οργανισμών.

 

31 Mαρτίου: Απόφαση-σταθμός που αλλάζει τα δεδομένα στην πετρελαιοβιομηχανία των ΗΠΑ

Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ανακοινώνει την αποδέσμευση 1 εκατ. βαρελιών πετρελαίου την ημέρα για τους επόμενους έξι μήνες από τα Στρατηγικά Πετρελαϊκά Αποθέματα των ΗΠΑ. Στόχος αυτής της πρωτοφανούς κίνησης είναι η μείωση των τιμών των καυσίμων, που έχουν εκτιναχθεί στα ύψη μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

 

5 Απριλίου: Black out σε πλοία λόγω μολυσμένου καυσίμου

Διακόσια πλοία εφοδιάζονται με μολυσμένο καύσιμο από τη Σιγκαπούρη. Από αυτά, τα ογδόντα θα καταγράψουν προβλήματα στις μηχανές.

 

7 Απριλίου: Πρόταση συγχώνευσης φέρνει τα πάνω κάτω στα δεξαμενόπλοια

Την πρόθεσή τους να συγχωνευτούν ανακοίνωσαν Euronav NV και Frontline Ltd. Οι δύο εταιρείες υπέγραψαν term sheet, το οποίο εγκρίθηκε ομόφωνα από τα ΔΣ για την ενοποίησή τους μέσω ανταλλαγής μετοχών.

 

22 Ιουλίου: Συμφωνία για την επανέναρξη εξαγωγών σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα

Ρωσία, Ουκρανία, Τουρκία και Ηνωμένα Έθνη προχωρούν σε συμφωνία για την επανέναρξη των εξαγωγών σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα μετά τη ρωσική εισβολή. Δημιουργείται κέντρο συντονισμού και ελέγχου με έδρα την Κωνσταντινούπολη, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των Ρωσίας, Ουκρανίας και Τουρκίας για την επιθεώρηση των πλοίων.

 

1 Αυγούστου: Στο νερό το μεγαλύτερο containership του κόσμου

To «MSC Tessa», μεταφορικής ικανότητας 24.116 TEUs, καθελκύεται από το Changxing Shipbuilding Base της Hudong Zhonghua Shipbuilding. Νωρίτερα, τον Ιούνιο, η Evergreen παρέλαβε επίσης από το κινεζικό ναυπηγείο Hudong Zhonghua το «Ever Alot», μεταφορικής ικανότητας 24.004 TEUs, το οποίο έως τότε διατηρούσε τον τίτλο του μεγαλύτερου containership παγκοσμίως.

 

22 Αυγούστου: Ινδικός Ωκεανός: Αποχαρακτηρισμός ως Περιοχής Υψηλού Κινδύνου

Η ναυτιλιακή βιομηχανία προχωρά στον αποχαρακτηρισμό του Ινδικού Ωκεανού ως Περιοχής Υψηλού Κινδύνου (High Risk Area – HRA) για περιστατικά πειρατείας.

 

5 Οκτωβρίου: Μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τον OPEC+

O OPEC+ αποφασίζει τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου, παρά την πίεση διεθνών δυνάμεων, και δη των ΗΠΑ, προς την αντίθετη κατεύθυνση. Στόχος είναι να ανατραπεί η πτωτική πορεία των τιμών.

 

23 Οκτωβρίου: Επανεκλογή Σι Τζινπίνγκ στην Κίνα

Ο Σι Τζινπίνγκ αναδεικνύεται εκ νέου επικεφαλής του Κομμουνιστικού Κόμματος, με το βασικό όργανο εξουσίας να αποτελείται πλέον από στενούς του συμμάχους. Έγινε, έτσι, ο ισχυρότερος ηγέτης της χώρας μετά τον Μάο Τσετούνγκ, ιδρυτή του καθεστώτος.

 

26 Οκτωβρίου: Η Έλπη Πετράκη, νέα πρόεδρος της WISTA International

Η κ. Έλπη Πετράκη αναδεικνύεται πρόεδρος της WISTA International στις αρχαιρεσίες της, που πραγματοποιούνται στη Γενεύη της Ελβετίας. Η κ. Έλπη Πετράκη θα διατελέσει πρόεδρος της WISTA International έως και το 2024, παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από την κ. Δέσποινα Παναγιώτου-Θεοδοσίου, η οποία διατελεί πρόεδρος από το 2017.

 

27 Οκτωβρίου: Λίβανος-Ισραήλ: «Ιστορική» συμφωνία για την οριοθέτηση των θαλάσσιων συνόρων

Ο Λίβανος και το Ισραήλ υπογράφουν ιστορική συμφωνία για την οριοθέτηση των θαλάσσιων συνόρων τους και την άρση των εμποδίων στην εκμετάλλευση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην ανατολική Μεσόγειο.

 

29 Νοεμβρίου: Προσωρινή συμφωνία ευρωπαϊκών θεσμών για το ETS

Σε καταρχήν συμφωνία καταλήγουν οι τριμερείς διαπραγματεύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη διάθεση εσόδων από το ETS, με στόχο την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης της ναυτιλίας.

Την εξέλιξη χαιρετίζει τόσο η ECSA όσο και η EEE. Στην ανακοίνωση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών σημειώνεται: «Η συμφωνία αντανακλά σε σημαντικό βαθμό τις θέσεις που έχει εκφράσει ο ευρωπαϊκός εφοπλισμός. Ειδικότερα, αναφέρεται η αναγνώριση της αρχής “ο ρυπαίνων πληρώνει” ‒που συνεπάγεται τη μετακύλιση του κόστους συμμόρφωσης στον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου (“commercial operator”)‒ καθώς και η δέσμευση μέρους των εσόδων από τη διεθνή ναυτιλία για την απανθρακοποίηση του κλάδου».

 

12-16 Δεκεμβρίου: H Μεσόγειος, Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου

Κατά την MEPC 79, ο IMO αποφασίζει την υιοθέτηση μιας νέας Περιοχής Ελέγχου Εκπομπών Θείου στη Μεσόγειο, με ισχύ από την 1η Μαΐου 2025.