Ναυτικό Επιμελητήριο: Ενισχύθηκε η ελληνική σημαία κατά 42,8% το 2022 - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

25.1.23

Ναυτικό Επιμελητήριο: Ενισχύθηκε η ελληνική σημαία κατά 42,8% το 2022


 Η ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου και η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, ο οποίος γερνάει, ήταν  τα βασικά θέματα, στα οποία αναφέρθηκαν οι ομιλητές στην εκδήλωση για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας (ΝΕΕ), η οποία πραγματοποιήθηκε παρουσία εκπροσώπων της πολιτικής, οικονομικής, διπλωματικής και ναυτιλιακής κοινότητας, στο ιστορικό για την αναγέννηση της ελληνικής ναυτιλίας πλοίο, στο «Hellas Liberty», που λειτουργεί ως πλωτό Μουσείο, στον Πειραιά.

 

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, εξήγγειλε τη δημιουργία ενός δημόσιου κρατικού ταμείου, προκειμένου να προχωρήσει η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, ενώ ο πρόεδρος του ΝΕΕ, δρ Γιώργος Πατέρας, προσέθεσε ότι μέσα στο 2023 θα υπάρχουν θετικά αποτελέσματα στο θέμα αυτό, που αποτελεί προτεραιότητα του Επιμελητηρίου.

Πιο συγκεκριμένα, ο δρ Γιώργος Πατέρας ανέφερε: «Η πράσινη μετάβαση αποτελεί κύριο θέμα στη Ναυτιλία. Στην πορεία αυτήν είναι η πρωτοβουλία του ΝΕΕ για την ανανέωση του του ακτοπλοϊκού στόλου και πιστεύω ότι μέσα στο 2023 θα έχουμε θετικά αποτελέσματα». Σε ό,τι αφορά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας, όπως ειπώθηκε αυτή ενισχύθηκε κατά 42,8% το 2022.

Για το θέμα αυτό, ο Γιάννης Πλακιωτάκης επεσήμανε: «Η επόμενη ημέρα της ακτοπλοΐας είναι το μεγάλο μας στοίχημα. Μετά από διεθνή διαγωνισμό που θα διεξαχθεί, θα επιλεγεί σύμβουλος και θα προετοιμάσουμε για πρώτη φορά ένα Δημόσιο Κρατικό fund για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με πράσινα κριτήρια».

 

Και προσέθεσε: «Η παράταση που έχει δοθεί από την ΕΕ για τον κλάδο της ακτοπλοΐας έως το 2030, ώστε να προσαρμοστεί στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, ευνοεί τον κλάδο, γιατί του δίνει περισσότερο χρόνο».

Όπως έχει επισημάνει ο Γιάννης Πλακιωτάκης, «καίριο επίτευγμα για τα νησιά μας είναι και η στρατηγική μας στόχευση για ουσιαστική αναβάθμιση της θαλάσσιας συγκοινωνίας και της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών μας, με έμφαση στις άγονες γραμμές και τα μικρά νησιά, δημιουργώντας ουσιαστικές προϋποθέσεις βιώσιμης και μακροχρόνιας ανάπτυξης», για να προσθέσει:

«Μέσα από μια μακρά διαπραγμάτευση με την ΕΕ και τη συνδρομή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εντάξαμε για πρώτη φορά σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα ΕΣΠΑ τη χρηματοδότηση της δημόσιας θαλάσσιας συγκοινωνίας, με έμφαση στις λεγόμενες “μικρές” άγονες γραμμές, εφαρμόζοντας παράλληλα για πρώτη φορά κριτήρια πράσινης ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου. Οι πόροι εκκινούν από 80 εκατ. ευρώ και σταδιακά μπορούν να αγγίξουν τα 370 εκατ. ευρώ έως το 2029. Ξεκινάμε πιλοτικά από τρεις ενδονησιωτικές γραμμές».

Ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης στη συνέχεια αναφέρθηκε στα μέτρα που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση για τη στήριξη και ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, ευχαριστώντας παράλληλα για τη συνεργασία στο θέμα αυτό τον τέως πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρο Βενιάμη, ο οποίος ήταν «παρών» στην εκδήλωση.

«Στηρίξαμε το ελληνικό νηολόγιο και είχαμε θετικά αποτελέσματα. Αρχές του 2021 πήραμε τα μέτρα στήριξης του ελληνικού νηολογίου. Και το 2021 οι εγγραφές πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο ήταν αυξημένες κατά 23,8% σε σύγκριση με το 2020 και κατά 42,8% το 2022, πάντα σε σύγκριση με το 2020.

Ναυτική Εκπαίδευση

Ένα άλλο βασικό θέμα ήταν ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Ο δρ Γιώργος Πατέρας επεσήμανε: «Αυτό το πλοίο, το «Hellas Liberty», έχει 10.800 τόνους μεταφορική ικανότητα. Με μέγιστη ταχύτητα 11 κόμβους, όπως λέγανε ορισμένοι, παρά το γεγονός ότι δεν την πιάσαμε αυτή την ταχύτητα ούτε στη κατηφόρα. Και 28 άτομα πλήρωμα. Τότε η εποχή ήταν δύσκολη, μετά τον πόλεμο.

Παρά όμως τις δυσκολίες, το ναυτικό επάγγελμα ήταν περιζήτητο. Σήμερα, παρόλες τις ανέσεις, τις καλές αποδοχές και τις δυνατότητες εξέλιξης, η θάλασσα δεν προσελκύει τους νέους και τις νέες. Είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Το Ναυτικό Επιμελητήριο σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών οργανώνει μία καμπάνια ενημέρωσης της νεολαίας για το ναυτικό επάγγελμα.

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης, αναφερόμενος στο θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης, δήλωσε ότι προωθεί ολιστικό νομοσχέδιο, από το λύκειο μέχρι και τις ναυτικές Ακαδημίας, που θα περιλαμβάνει και την πρόσληψη εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού.

«Το μεγάλο στοίχημα της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας για το επόμενο διάστημα θα είναι η εξεύρεση του απαραίτητου ναυτικού δυναμικού και κυρίως αξιωματικών γέφυρας και μηχανής, που να μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις, ψηφιοποίηση, ανθρακοποίηση, κυβερνοασφάλεια. Τα δεδομένα στην παγκόσμια ναυτιλία αλλάζουν».

Για την αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών της χώρας επεσήμανε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας κατάφερε και εξασφάλισε, μετά από διαπραγμάτευση με την ΕΕ, πάνω από 200 εκατ.ευρώ από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ προχώρησε στη θεσμοθέτηση ενός καινοτόμου θεσμικού πλαισίου για τους νησιώτες και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Για τον Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου είπε ότι αλλάζει μετά από 64 χρόνια και πρόκειται να κατατεθεί την επόμενη εβδομάδα το νομοσχέδιο.

Ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, επεσήμανε μεταξύ άλλων: «Σε αυτήν τη χώρα, η θάλασσα φέρνει την ελπίδα και γεννά όνειρα. Αλλά δεν θα κομίσω γλαύκας, καθώς όλοι μας αντιλαμβανόμαστε τη σημασία, τον ρόλο και την ισχύ που μας δίνει η ναυτιλία των Ελλήνων. Η ισχυρότερη στον κόσμο. Ωστόσο, οφείλω να τονίσω ότι η ισχυρότερη ναυτιλία στον κόσμο πρέπει να έχει ένα σημείο αναφοράς. Ένα λιμάνι. Εν προκειμένω τον Πειραιά.

Και οφείλω να τονίσω ότι για να γίνουν πράξη η ελπίδα και τα όνειρα που φέρνει η θάλασσα, απαιτείται συναντίληψη του συνόλου του cluster της ναυτιλίας και περί αυτήν και κυρίως της πολιτείας. Το θέμα ή η πρόκληση αν θέλετε, δεν είναι να αντιγράψουμε τη Σιγκαπούρη ή το Λονδίνο, αλλά να δημιουργήσουμε μια πρωτοποριακή βάση, η οποία θα φέρει τον Πειραιά στη θέση που του πρέπει. Την πρώτη…».

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην ανάγκη «να επενδύσουμε στη ναυτιλιακή καινοτομία, που είναι τομέας έντασης κεφαλαίου και έντασης γνώσης». Ειδική αναφορά έκανε στην αναγέννηση της ναυπηγοεπισκευής. «Δεν πρέπει να πάει χαμένη η ευκαιρία με τα ναυπηγεία. Στα ναυπηγεία γεννιούνται τα πλοία, εκεί συντηρούνται και εκεί πεθαίνουν. Τα ναυπηγεία είναι η αρχή και το τέλος κάθε ονείρου στη ναυτιλιακή ζωή. Θέλω να πιστεύω ότι στην Ελλάδα ετοιμαζόμαστε να βιώσουμε μια ευχάριστη περίοδο που βρίσκεται ενώπιόν μας.

Ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας της χώρας βρίσκεται ευτυχώς σε φάση ανάνηψης μετά από μετά από έναν κύκλο 25 ετών συνεχούς απώλειας της ανταγωνιστικότητάς του, μέχρι την ολική παρακμή που τον έριξε σε «κωματώδη» κατάσταση. Οι ναυπηγικές μας μονάδες θα υποστηρίξουν τη φορτηγό, αλλά και την επιβατηγό ναυτιλία, την ακτοπλοΐα μας, όχι μόνο στις επισκευές, αλλά θέλω να πιστεύω και στην “πράσινη μετάβαση”».

Ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, επεσήμανε ότι ο δήμος θέλει να είναι ενήμερος για τις αποφάσεις που λαμβάνονται και οι οποίες επηρεάζουν την πόλη, ενώ ξεκαθάρισε ότι ο δήμος θα είναι στο πλευρό της ναυτιλίας, αφού όταν ευημερεί το λιμάνι ευημερεί και η πόλη, ενώ όταν παρακμάζει το λιμάνι παρακμάζει και η πόλη.

Τον λόγο πήρε και ο Ανδρέας Μιχαηλίδης, εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε τις ανάγκες και τις προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας για το επόμενο διάστημα «σε μία παγκόσμια συγκυρία που όλοι χαρακτηρίζουν ως πλεονάζουσα ρευστότητα και αβεβαιότητα», όπως επεσήμανε. Επίσης, μεταξύ άλλων, ανέφερε:

  • «Η ελληνική ναυτιλία πρέπει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις για την πράσινη μετάβαση τόσο όσο αναφορά τα πλοία κάθε τύπου, όσο και τα λιμάνια με τις λιμενικές υποδομές. Αποτελεί το βασικό στρατηγικό στοίχημα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
  • Αναγκαία επίσης είναι η αναβάθμιση της ελληνικής σημαίας και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για την προσέλκυση πλοίων με την απλούστευση της γραφειοκρατικών διαδικασιών.
  • Είναι επιτακτική η προώθηση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης ως βασικού πυλώνα της ελληνικής ναυτιλίας και η εξασφάλιση προοπτικών για την προσέλευση της νεολαίας στο ναυτικό επάγγελμα. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η αναβάθμιση των πτυχίων από τις ΑΕΝ».

Πηγή