Τελικά, αν σταματήσουν τις επιθέσεις οι Χούθι, η ναυτιλία θα πληγεί περισσότερο; Όπως αναφέρει η ανάλυση της VesselsValue, "καθώς δεν διαφαίνεται λύση για την επιθετικότητα των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αναμένουμε ότι θα συνεχιστεί ο θετικός αντίκτυπος των πλόων σε μεγαλύτερες αποστάσεις για την αποφυγή των επικίνδυνων περιοχών στην Ερυθρά Θάλασσα. Ωστόσο, εάν ο κίνδυνος μειωθεί και θεωρηθεί αποδεκτός από τον κλάδο, με τα πλοία να επιστρέφουν και πάλι στη διώρυγα του Σουέζ, η αγορά θα αντιμετωπίσει πιθανότατα μια καθοδική διόρθωση" καταγράφοντας τη μεγάλη αύξηση στα ναύλα των δεξαμενοπλοίων αυτή την περίοδο.
Σε άνοδο η ναυλαγορά
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Intermodal, η ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων παρουσίασε αποκλίνουσες τάσεις κατά τη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας, καθώς τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου αυξήθηκαν, ενώ τα "καθαρά" δεξαμενόπλοια υποχώρησαν. Τα VLCC είδαν αυξημένους ναύλους, καθώς η ασιατική ζήτηση επανέρχεται, ενώ η γεωπολιτική αβεβαιότητα στη Μέση Ανατολή διατήρησε τους ναύλους σε υψηλά επίπεδα. Η ναυλαγορά στην spot αγορά την Παρασκευή ήταν στα 40.398 δολάρια/ημέρα σημειώνοντας αύξηση +13,76%. Στα δεξαμενόπλοια τύπου Suezmax, οι τιμές στη Δυτική Αφρική αυξήθηκαν λόγω των περιορισμένων διαθέσιμων πλοίων και της ισχυρής ζήτησης από τον Ατλαντικό. Ως αποτέλεσμα, συγκεκριμένες διαδρομές αυξήθηκαν από 19% έως και 41% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Το Suezmax TCE σημείωσε αξιοσημείωτη αύξηση στα 37.249 δολάρια/ημέρα, ή αλλιώς 61% αύξηση.
Και στα δεξαμενόπλοια τύπου Aframaxes, η χαμηλή διαθεσιμότητα σε χωρητικότητα έστειλε τις τιμές υψηλότερα και πιο συγκεκριμένα στην Αμερική. Το TCE Aframax βρίσκεται τώρα στα 43.021 δολάρια/ημέρα ή +104% αύξηση μέσα στην εβδομάδα.
Αυξημένο το ενδιαφέρον για παραγγελίες
Σε αυτό το πλαίσιο, οι αναλυτές της VesselsValue εκτιμούν ότι μέχρι το 2027 αναμένεται οι παραγγελίες για τα φορτηγά και τα δεξαμενόπλοια θα αποκτήσουν δυναμική, ενώ η ζήτηση για τα Containers και τα πλοία LNG/LPG θα μειωθεί. Παρά την αναμενόμενη αύξηση των παραγγελιών για φορτηγά και δεξαμενόπλοια, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών θα συρρικνωθεί πιθανότατα λόγω της αύξησης των παραδόσεων για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.
Πιο αναλυτικά, η δραστηριότητα παραγγελιών δεξαμενόπλοιων συνεχίστηκε με σχετικά ισχυρό ρυθμό το 2024, ισοφαρίζοντας ήδη τη δραστηριότητα παραγγελιών που παρατηρήθηκε το 2023 στα 36 εκατ. dwt, επίπεδα που δεν έχουν συναγωνιστεί από το 2017. Το πρόγραμμα παραδόσεων για το 2024 είναι χαμηλό, ωστόσο θα κερδίσει ρυθμό το 2025 και μετά. Η συνολική αναλογία του βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων προς τον στόλο, που σήμερα βρίσκεται στο 12%, αυξάνεται κατά τη διάρκεια του 2023 και του 2024.
"Οι γεωπολιτικές εντάσεις, όπως οι επιθέσεις των Χούθι στο στενό Bab Al Mandeb, δημιουργούν κινδύνους αλλά και ευκαιρίες για τη ναυτιλία. Η αναδρομολόγηση των πλοίων έχει στηρίξει διάφορους τομείς της ναυτιλίας, αλλά ο ασταθής χαρακτήρας της σύγκρουσης εισάγει σημαντική αβεβαιότητα. Μια ξαφνική διακοπή των επιθέσεων θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλία, ενώ οι παρατεταμένες διαταραχές θα μπορούσαν να προσφέρουν ανοδικές προοπτικές" επισημαίνουν οι αναλυτές της VesselsValue.
"Το παγκόσμιο οικονομικό τοπίο παραμένει αβέβαιο λόγω των γεωπολιτικών συγκρούσεων, των κυρώσεων και των εμπορικών πολέμων, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει τη ζήτηση. Η ανάκαμψη της οικονομίας της Κίνας -που είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο- είναι επίσης ασταθής και τα υψηλά επιτόκια στις δυτικές οικονομίες αυξάνουν τον κίνδυνο μιας πιθανής ύφεσης, η οποία θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μελλοντική ανάπτυξη" τονίζουν.
Η μεταβλητότητα των τιμών και των προσδοκιών θα συνεχιστεί ανάλογα με τις κινήσεις στην τιμή του πετρελαίου, τις εξελίξεις του ρωσικού όγκου, τα προληπτικά μέτρα στην Ερυθρά Θάλασσα, τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ+ και τη συμμόρφωση των μελών του, καθώς και την ικανότητα της Κίνας να διατηρήσει την οικονομική ανάπτυξη, τις υψηλές εισαγωγές αργού και τα δρομολόγια των διυλιστηρίων.
Ως κύριο σενάριο, η VesselsValue εκτιμά ότι οι εξαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία θα συνεχίσουν να μειώνονται, με την Ευρώπη να προμηθεύεται από προμηθευτές που βρίσκονται πιο μακριά, όπως οι ΗΠΑ και η Λατινική Αμερική, και αυτό θα συνεχίσει να στηρίζει τη ζήτηση σε τόνους μιλίων και, συνεπώς, τις τιμές στο μέλλον.
Οι προσδοκίες για τη ζήτηση τόνων-μιλίων το 2024 και μετά παραμένουν ισχυρές τόσο για τα πλοία μεταφοράς αργού όσο και για τα πλοία μεταφοράς προϊόντων, μετά από αρνητικές εξελίξεις τόσο το 2020 όσο και το 2021. "Βασικός παράγοντας για την ισχυρότερη ανάπτυξη θα είναι η ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα, χωρίς να παρεμποδίζεται από την άνοδο των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου" καταλήγουν.
Της Αναστασίας Βαμβακά
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.