Σε πλήρη εφαρμογή βρίσκεται το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης για τη θωράκιση των χερσαίων και θαλασσίων συνόρων από το ενδεχόμενο μιας εκρηκτικής αύξησης των προσφυγικών ροών εντός του καλοκαιριού.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του real.gr, παράλληλα με την επέκταση του φράχτη στον Έβρο, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας προχωρά ταχύτατα και στην υλοποίηση του σχεδίου για την τοποθέτηση του πλωτού φράγματος στο Αιγαίο. Η προθεσμία που είχε η ανάδοχος εταιρία για την παράδοση όλων των υλικών του πλωτού φράγματος, ολοκληρώθηκε σήμερα, 30 Ιουνίου και πλέον, αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα το στάδιο της πιλοτικής εφαρμογής. Αυτό σημαίνει πως το φράγμα δεν θα δοκιμαστεί στον θαλάσσιο χώρο κάποιου ναύσταθμου στο Αιγαίο, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί, αλλά, μετά από ένα σύντομο χρονικό διάστημα εκπαίδευσης του προσωπικού, ενδέχεται να τοποθετηθεί απευθείας, στο ανατολικό Αιγαίο, για την αποτροπή των ροών.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι αρμόδιοι έχουν ήδη αποφασίσει και για το σημείο όπου θα στηθεί το θαλάσσιο φράγμα. Πρόκειται για την θαλάσσια περιοχή στα βορειοανατολικά της Λέσβου, από την οποία εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες έχουν εισέλθει στην Ευρώπη, κατά την τελευταία πενταετία. Όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, υπήρχε η σκέψη για τοποθέτηση του φράγματος στην θαλάσσια περιοχή ανοιχτά του Φαρμακονησίου, η οποία θεωρείται κόμβος διακίνησης των προσφύγων που καταλήγουν στη Σάμο και σε άλλα νησιά των Δωδεκανήσων. Ωστόσο, η περιοχή της Λέσβου προκρίθηκε εξαιτίας και των προσφυγικών ροών που καταγράφηκαν τους προηγούμενους μήνες. Αν και σε όλο το υπόλοιπο Αιγαίο οι ροές ήταν απολύτως μηδενικές, οι πρόσφυγες εξακολούθησαν να αποβιβάζονται στη Λέσβο, ακόμα και κατά το αποκορύφωμα της πανδημίας. Από τον Απρίλιο μέχρι σήμερα, οι προσφυγικές αφίξεις στη Λέσβο είναι περισσότερες από 350.
Ταχύτατες διαδικασίες
Η είδηση για τον διαγωνισμό απόκτησης του πλωτού φράγματος είχε προκαλέσει διεθνή αίσθηση τον περασμένο Ιανουάριο, αλλά και επιφυλάξεις για την χρησιμότητά του. Παρά τις αντιδράσεις, όλο αυτό το χρονικό διάστημα, η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε τάχιστα με την εκπόνηση του διαγωνισμού. Η ανάδοχος εταιρία αναδείχθηκε με συνοπτικές διαδικασίες, ενώ το φράγμα θα είχε παραδοθεί νωρίτερα, αν η πανδημία δεν είχε προκαλέσει εμπόδια στο διεθνές εμπόριο.
Οι Έλληνες επιτελείς που έχουν την ευθύνη της διαχείρισης του πλωτού φράχτη εμφανίζονται πεπεισμένοι για την αποτελεσματικότητα που θα έχει στην αποτροπή των προσφυγικών αφίξεων στο ανατολικό Αιγαίο. Το φράγμα κόστους 500.000 ευρώ, θα έχει μήκος 2,7 χιλιομέτρων, θα έχει ύψος 1,10 μέτρων, ενώ θα είναι εξοπλισμένο με πλήθος φανών φωτοσήμανσης, οι οποίοι θα το καθιστούν εμφανές ακόμα και από απόσταση 10 χιλιομέτρων. Βάσει της λογικής της προμήθειας και τοποθέτησης του πλωτού φράγματος, η νέα εγκατάσταση θα εκτρέψει τις προσφυγικές ροές προς άλλες θαλάσσιες διόδους, οι οποίες φυλάσσονται καλύτερα από τα σκάφη του ελληνικού Λιμενικού Σώματος και της Frontex. «Δεν είναι ίδια όλα τα θαλάσσια σημεία. Το φράγμα θα είναι αποτελεσματικό διότι θα εμποδίσει την διέλευση λέμβων σε σημεία που οι διακινητές δείχνουν να προτιμούν, όλα αυτά τα χρόνια», τονίζουν οι πηγές από το υπουργείο Άμυνας.
Αξίζει να σημειωθεί πως την ίδια χρονική περίοδο θα προχωρήσει και η επέκταση του φράχτη του Έβρου. Εντός Ιουλίου αναμένεται να ολοκληρωθεί και η σχετική μελέτη της γεωλογικής υπηρεσίας του στρατού, από την οποία θα καταδειχθούν τα ακριβή σημεία ανέγερσης των νέων τμημάτων του φράχτη. Με συνολικό μήκος περίπου 36 χιλιομέτρων, τα νέα τμήματα του φράχτη του Έβρου δεν θα είναι συνεχόμενα, ούτε θα αποτελούν συνέχεια του υφιστάμενου φράχτη, αλλά θα ανεγερθούν ξεχωριστά, σε σημεία όπου παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα στις απόπειρες εισόδου μεταναστών.
Του Αλέξανδρου Κόντη
Πηγή: real.gr