Ερυθρά Θάλασσα: Η Ελλάδα στέλνει φρεγάτα μετά τις απειλές των Χούθι – «Στα κάγκελα» ο τουρκικός Τύπος και φόβοι για παγκόσμιο «κραχ» - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

22.12.23

Ερυθρά Θάλασσα: Η Ελλάδα στέλνει φρεγάτα μετά τις απειλές των Χούθι – «Στα κάγκελα» ο τουρκικός Τύπος και φόβοι για παγκόσμιο «κραχ»


 Το πρωί της Πέμπτης ο Έλληνας υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας, ανακοίνωσε πως η Ελλάδα στέλνει φρεγάτα στην Ερυθρά Θάλασσα, με τα media της Τουρκίας να… απασφαλίζουν.

Να σημειωθεί ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα είναι τεταμένη μετά τις απειλές των Χούθι «πως θα χτυπούν ανά 12 ώρες πλοία που περνούν από την περιοχή.»

Σε δήλωσή του ο κ. Δένδιας ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της Διεθνούς Ναυτικής Επιχείρησης Prosperity Guardian, η Ελλάδα θα αποστείλει φρεγάτα για την εξασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην περιοχή, στο πλαίσιο διεθνούς ναυτικής δύναμης που θα συμμετέχει στις εκεί επιχειρήσεις.

Χαρακτηριστικά, όπως δήλωσε ο υπουργός «Κατόπιν εντολής του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ζήτησα από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και από τον αρχηγό ΓΕΝ αντιναύαρχο Ιωάννη Δρυμούση να συμμετάσχει φρεγάτα του ελληνικού πολεμικού ναυτικού στην πολυεθνική επιχείρηση Prosperity Guardian για την προστασία των εμπορικών πλοίων, της ζωής των ναυτικών, της παγκόσμιας οικονομίας.»

Σαμπάχ: «Η Ελλάδα στέλνει φρεγάτα…»

Ο Έλληνας υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θα στείλει μια φρεγάτα στην Ερυθρά Θάλασσα. Σε δήλωσή του, ο κ. Δένδιας ανέφερε ότι η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει μείζον πρόβλημα ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν και ότι οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία απειλούν την ανθρώπινη ζωή, τη διεθνή ασφάλεια και σταθερότητα, τονίζει η Σαμπάχ.

“Με εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ζήτησα από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνο Φλώρο και τον αρχηγό ΓΕΝ να στείλουν φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού για να συμμετάσχει στην επιχείρηση “Welfare Guard” για την προστασία των εμπορικών πλοίων και των ζωών των ναυτικών”, δήλωσε ο κ. Δένδιας.

Χουριέτ: Έφοδος απο την Ελλάδα στην Ερυθρά Θάλασσα

Η Ελλάδα θα ενταχθεί στον ναυτικό συνασπισμό υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την προστασία των παγκόσμιων ναυτιλιακών στενων στην Ερυθρά Θάλασσα από τους αντάρτες Χούτι στην Υεμένη, δήλωσε ο υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας, σύμφωνα με την Χουριέτ.

TGRT Haber: «Η Ελλάδα εμπλέκεται στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Ο Μητσοτάκης διατάσσει το ναυτικό»

Οι αμοιβαίες απειλές των ΗΠΑ και του Ιράν και η στόχευση εμπορικών πλοίων από τους Χούθι έχουν θερμάνει τα νερά στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ΗΠΑ σχημάτισαν συνασπισμό για την Ερυθρά Θάλασσα κατά των Χούθι, οι οποίοι δήλωσαν ότι θα στοχοποιούσαν τα πλοία μέχρι να σταματήσουν οι επιθέσεις του Ισραήλ στη Γάζα. Ενώ η απειλή για τα πλοία συνεχίστηκε, το ελληνικό πολεμικό ναυτικό έκανε κίνηση στην Ερυθρά Θάλασσα με εντολή Μητσοτάκη.

Εκτός από τις ΗΠΑ, η αποστολή περιλαμβάνει δυνάμεις από 10 χώρες, συμπεριλαμβανομένων του Ηνωμένου Βασιλείου, του Καναδά, της Γαλλίας, της Ιταλίας, των Κάτω Χωρών, της Νορβηγίας, των Σεϋχελλών, της Ισπανίας και του Μπαχρέιν. Πρόσφατα, η Αυστραλία ανακοίνωσε ότι θα στείλει 11 στρατιώτες. Η Ελλάδα συμμετείχε επίσης στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο Έλληνας υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θα στείλει μια φρεγάτα στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σε δήλωσή του, ο κ. Δένδιας ανέφερε ότι η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει μείζον πρόβλημα ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν και ότι οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία απειλούν την ανθρώπινη ζωή, τη διεθνή ασφάλεια και τη σταθερότητα.

“Με εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ζήτησα από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνο Φλώρο και τον αρχηγό ΓΕΝ να στείλουν φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού για να συμμετάσχει στην επιχείρηση “Welfare Guard” για την προστασία των εμπορικών πλοίων και των ζωών των ναυτικών”, δήλωσε ο κ. Δένδιαςαναφέρει το TGRT Haber.

Χούθι: Οι επιθέσεις των ανταρτών στα πλοία προκαλούν τεράστια επιβάρυνση στο κόστος των εμπορευμάτων – Οι επιπτώσεις για την Ελλάδα

Οι συχνές επιθέσεις των ανταρτών του Χούθι, ξεκίνησαν στις 19 Νοεμβρίου, ενώ τις τελευταίες έχουν κλιμακωθεί. Οι αντάρτες της Υεμένης, προσπαθούν να διακόψουν τη  ναυσιπλοΐα μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, καθώς εκτοξεύουν βαλλιστικούς πυραύλους κατά των πλοίων.

Οι επιθέσεις πονοκεφαλιάζουν, καθώς προκαλούν αλυσιδωτές αντιδράσεις στην παγκόσμια οικονομία και στο εμπόριο.

Με αφορμή τις επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία από τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά θάλασσα, μίλησε στην εκπομπή «Συνδέσεις» του ERTNEWS o Γιάννης Εγκολφόπουλος ναύαρχος ε. α . Όπως επισημαίνει «Το σύνολο των εμπορευμάτων που περνάνε από τη διώρυγα του Σουέζ είναι αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολλαρίων ημερησίως». Οι επιθέσεις των Χούθι στο στενό του Άντεν (σημείο εισόδου στην Ερυθρά θάλασσα) αναγκάζουν 60 εμπορικά πλοία, από Κίνα και Αν. Ασία κάθε ημέρα που θα πέρναγαν από τη διώρυγα του Σουέζ, να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής. Έτσι αυξάνονται οι δραματικά οι ημέρες του δρομολογίου των εμπορικών πλοίων (από 27 σε 42 από Κίνα για Ρότερνταμ) με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους σε καύσιμα και ασφάλιστρα που μετακυλίεται στον καταναλωτή.

Για τις επιπτώσεις στην Ελλάδα από το κλείσιμο της διώρυγας μίλησε ο Ναπολέων Μαραβέγιας καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας στο ΕΚΠΑ και πρώην υπουργός. Επισήμανε σε περίπτωση που δεν ανοίξει η διώρυγα, αύξηση στο κόστος των εμπορευμάτων, στις τιμές του πετρελαίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και στην ελληνική ναυτιλία.

Ν. Μαραβέγιας «Η Ελλάδα θα πληρώσει δυσανάλογα το κόστος γιατί είναι πολύ κοντά»

Για το πότε θα φανεί το κόστος στην Ελλάδα, μίλησε ο Ναπολέων Μαραβέγιας. Όπως επισήμανε επιπτώσεις θα υπάρξουν τόσο στις τιμές των εμπορευμάτων, όσο και στις τιμές του πετρελαίου και επιπρόσθετα στην ελληνική ναυτιλία.

Όπως επισήμανε «η Ελλάδα θα πληρώσει δυσανάλογα το κόστος αυτό, διότι είναι πάρα πολύ κοντά. Από το Σουέζ μέχρι την Ελλάδα ήταν πολύ πιο εύκολο να έρθουν τα εμπορεύματα παρά να έρθουν από τη βόλτα μέσω νοτίου Αφρικής».

«Επίπτωση υπάρχει και στην ελληνική ναυτιλία» σημείωσε. «Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι ελέγχουν με τον άλφα βήτα τρόπο, είτε με σημαίες είτε με τα συμφέροντά τους γύρω στο 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, είναι γνωστό αυτό.
Άρα λοιπόν θα έχουμε ζημιά και στο ζήτημα των εφοπλιστών, των Ελλήνων δηλαδή και βεβαίως θα έχουμε και ζημιά.
Μπορεί να αποβεί και σε κέρδος αυτό, διότι το έχουμε δει άλλες φορές με το κλείσιμο του Σουέζ πολλοί πλούτισαν. Ανάμεσα σε αυτούς και ο Ωνάσης».

«Εάν συνεχιστούν οι επιθέσεις των Χούθι θα έχουμε σημαντικές αυξήσεις στα καύσιμα»

Για μεγάλες συνέπειες στις τιμές του πετρελαίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου που περνάει από τη διώρυγα και προμηθεύεται η χώρα μας έκανε λόγο ο καθηγητής. «Φυσικά θα μας φανεί λίγο παράξενο το γεγονός ότι πιθανότατα εάν συνεχιστούν οι επιθέσεις των Χούθι, να έχουμε αυξήσεις σημαντικές στα καύσιμα. Η Ελλάδα και η Κύπρος και οι χώρες της Ανατολικής Μεσογείου θα έχουν άμεσες επιπτώσεις πάνω στις τιμές των καυσίμων».

Παγκόσμια ανησυχία για ανατιμήσεις

Καθώς κανένα από τα πλοία δεν είχε προορισμό το Ισραήλ ή δεν ανήκε σε ισραηλινές εταιρείες, οι επιθέσεις των Χούθι εντείνουν τις ανησυχίες για το παγκόσμιο εμπόριο και πιθανές ανατιμήσεις σε διεθνές επίπεδο, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Time.

Περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο.

Αλλαγή δρομολογίων

Η αποστολή πλοίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής αντί για το Σουέζ θα επιμηκύνει τους χρόνους ταξιδιού έως και κατά δύο εβδομάδες. Εάν όλες οι μεταφορές που κατευθύνονται προς το Σουέζ αναδρομολογούνταν, θα υπήρχε περίπου 6% μείωση της προσφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση.

Κάτι τέτοιο θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων με αύξηση της τιμής των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, ανατρέποντας την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς θα περιοριστεί ο πληθωρισμός σε παγκόσμια κλίμακα.

Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Hapag Lloyd , MSC και Maersk, η μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία BP και ο όμιλος πετρελαιοφόρων Frontline ανέφεραν ότι θα αποφύγουν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και θα επαναδρομολογήσουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική.

Ωστόσο, πολλά πλοία εξακολουθούν να περνούν από την Διώρυγα του Σουέζ. Αρκετά από αυτά τα πλοία έχουν ένοπλους φρουρούς επί του σκάφους, όπως αναφέρει το Reuters.

Eπίσης, τουλάχιστον 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν περάσει από το Σουέζ και προσέγγιζαν την Υεμένη μεταφέροντας καταναλωτικά αγαθά και σιτηρά με προορισμό χώρες όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, είναι τώρα αγκυροβολημένα στην Ερυθρά Θάλασσα μεταξύ του Σουδάν και της Σαουδικής Αραβίας.
Κατά 25% πιο ακριβά τα δρομολόγια

Eπιπλέον, πέραν των εκτιμώμενων καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα από την αλλαγή των δρομολογίων, παρουσιάζεται και μια έντονα αυξητική τάση στις τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μια ματιά στην ιστοσέλιδα freightos.com δείχνει ότι για ένα κοντέινερ 40 ποδιών που βάση δρομολογίου διέρχεται την Διώρυγα του Σουέζ, η τιμή έχει εκτοξευτεί στα 2.617 δολάρια από 2.414 μέσα σε δύο ημέρες.

Μικρή αύξηση των τιμών πετρελαίου

Η διακοπή των ενεργειακών ροών στην Ερυθρά Θάλασσα είναι απίθανο να έχει μεγάλες επιπτώσεις στις τιμές του αργού και του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), δήλωσε τη Δευτέρα η Goldman Sachs, καθώς τα πλοία μπορούν να ανακατευθυνθούν.

«Εκτιμούμε ότι μια υποθετική παρατεταμένη ανακατεύθυνση των πλοίων θα αύξανε τις τιμές του αργού πετρελαίου κατά 3-4 δολάρια ανά βαρέλι», ανέφερε η επενδυτική τράπεζα.
Αυξημένο κόστος ασφάλισης

Επιπρόσθετα, έχει αυξηθεί κατά 10 φορές και το κόστος ασφάλισης των πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, προσθέτοντας έναν ακόμη λόγο στην ανησυχία για αυξήσεις τιμών παγκοσμίως.
Ανησυχία των κεντρικών τραπεζών

Εν τω μεταξύ, προβληματισμός επικρατεί και ανάμεσα στους επικεφαλής των κεντρικών τραπεζών, καθώς μια ενδεχόμενη «ανάφλεξη» των τιμώς, πιθανότατα να «χαλάσει» τα σχέδιά τους για μείωση των επιτοκίων μέσα στο 2024.

Συμμαχία της Δύσης

Οι ΗΠΑ, η ΕΕ, το ΝΑΤΟ και πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Υεμένης, εξέδωσαν κοινή δήλωση την Τρίτη καταδικάζοντας την «ανάμιξη των Χούθι στα δικαιώματα και τις ελευθερίες της ναυσιπλοΐας» εν μέσω των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας Λόιντ Όστιν, κατά την επίσκεψή του στο Μπαχρέιν, προσδιόρισε αρκετές χώρες που συμμετέχουν σε μια διεθνή δύναμη δράσης.

Τα συμμετέχοντα έθνη υπό την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων το Μπαχρέιν, τη Βρετανία, τον Καναδά, τη Γαλλία, την Ιταλία, τις Κάτω Χώρες, τη Νορβηγία, τις Σεϋχέλλες και την Ισπανία.

Οι απειλές των Χούθι

Ο ηγέτης του σιιτικού, υποστηριζόμενου από το Ιράν κινήματος των Χούθι της Υεμένης, Άμπντελ Μάλεκ αλ Χούθι, προειδοποίησε την Πέμπτη ότι η οργάνωσή του θα αρχίσει να εκτοξεύει πυραύλους κατά αμερικανικών πολεμικών πλοίων στην περίπτωση που η Ουάσινγκτον αναμιχθεί περισσότερο στις υποθέσεις της οργάνωσης του ή στοχοθετήσει την Υεμένη.
Ο ρόλος της Ελλάδας