Αυξήσεις «φωτιά» στις ακτοπλοϊκές μεταφορές Ελλάδας- Ιταλίας αρχικά και στη συνέχεια Πειραιά- Κρήτης βάζει ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός που εντάσσει τη ναυτιλία στο σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων.
Επιβάτες και φορτηγά αυτοκίνητα στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας και το αντίστροφο θα επιβαρύνονται από την 1η Ιανουαρίου με «επίναυλο διοξειδίου του άνθρακος». Ο όμιλος Γκριμάλντι και o όμιλος Attica ενημέρωσαν για τις αυξήσεις σε πρώτη φάση στις γραμμές της Αδριατικής και θα ακολουθήσει μέσα στον Ιανουάριο και ο τιμοκατάλογος για την Κρήτη.
Ο «επίναυλος διοξειδίου του άνθρακος» είναι απόρροια του νέου κανονισμού που προβλέπει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, θα πρέπει να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων που καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους σε ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% των εκπομπών τους σε ταξίδια, όπου είτε ο λιμένας αναχώρησης, είτε ο λιμένας άφιξης είναι εκτός της ΕΕ, για να αντισταθμίσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν τα πλοία.
To EU ETS που εγκρίθηκε τον Απρίλιο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προβλέπει ότι η ναυτιλία θα υποχρεωθεί να πληρώσει για δικαιώματα που καλύπτουν το 40% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) το 2024, ποσοστό που θα αυξηθεί στο 70% το 2025 και στο 100% από το 2026. Το EU ETS ισχύει για φορτηγά και επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 gt από το 2024 και υπεράκτια πλοία άνω των 5.000 gt από το 2027.
Επίσης, οι χώρες της ΕΕ που έχουν επιβατηγά πλοία και προσεγγίζουν σε νησιά που δεν έχουν οδική ή σιδηροδρομική σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα και πληθυσμό μικρότερο από 200.000 κατοίκους μπορούν να ζητήσουν εξαίρεση έως το 2030 από την εφαρμογή του ETS, όπως και έγινε για την ελληνική ακτοπλοΐα, αλλά εξαιρέθηκε η διαδρομή Πειραιάς- Κρήτη.
Ο όμιλος Grimaldi και η Attica Group που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Ελλάδας Ιταλίας αλλά και της Κρήτης ανακοίνωσαν χθες τις προσαυξήσεις ανά φορτηγό ενώ η Attica ανακοίνωσε επιβαρύνσεις και για τους επιβάτες κίνηση στην οποία εκτιμάται ότι θα προχωρήσει και στις επόμενες ημέρες και ο όμιλος Grimaldi. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι Ιταλικός όμιλος που είχε ήδη ανακοινώσει ένα αρχικό τιμολόγιο στα τέλη Νοεμβρίου για τα φορτηγά χθες με νέα ανακοίνωση του το μείωσε σχεδόν στο μισό, λόγω ανταγωνισμού. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά λαμβάνοντας «υπόψη την πολιτική που θα εφαρμόσει ο ανταγωνισμός ως προς τη χρήση του ETS στις γραμμές από Ελλάδα προς Ιταλία και αντίστροφα, χρησιμοποιώντας το εν λόγω τέλος ως μέσο ανταγωνισμού, ο Όμιλος Grimaldi επιθυμεί να επιδείξει, για άλλη μια φορά, τη μέγιστη υποστήριξη προς τους συνεργάτες του, προσαρμόζοντας τα ποσά ανάλογα».
Οι νέες προσαυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Οι προσαυξήσεις των δυο εταιρειών στα φορτηγά, κυμαίνονται ανάλογα τη γραμμή από 1,50 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο στις γραμμές Ηγουμενίτσα-Μπάρι (και το αντίστροφο) μέχρι 5,70 ευρώ στη γραμμή Πάτρα Αγκόνα. Αυτό σημαίνει ότι ένα φορτηγό 20 μέτρων θα πληρώσει επιπλέον από 34 μέχρι και 114 ευρώ.
Στους επιβάτες όμιλος Attica Group ανακοίνωσε προσαύξηση στην τιμή του εισιτηρίου από 4-12ευρώ ανάλογα την γραμμή, που σημαίνει ότι αντιστοίχως το εισιτήριο γίνεται ακριβότερο κατά τον αναλογούντα «επίναυλο CO2».
Το περιβαλλοντικό τέλος που θα συλλέγεται από τις εταιρείες θα αποδίδεται απευθείας στην ΕΕ ως μέρος της πληρωμής του ETS. Το ETS συμπεριλαμβάνεται στο στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης "Fit for 55" για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990) και με μακροπρόθεσμο στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050.
Όπως αναφέρει η Attica σε σχετική ανακοίνωση προς τους συνεργάτες της «η θέσπιση των ευρωπαϊκών κανονισμών EU ETS αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους των πλοίων, καθώς η κάθε ναυτιλιακή εταιρεία θα πρέπει να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίμου που καταναλώνει, τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει. Η συμμόρφωση με τις παραπάνω κανονιστικές υποχρεώσεις, έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων μας, συνεπώς η Κοινοπραξία ANEK SUPERFAST, με γνώμονα το μικρότερο δυνατό αντίκτυπο στους πελάτες της, υποχρεώνεται να θέσει σε ισχύ από 01.01.2024 το νέο περιβαλλοντικό τέλος, EU ETS, στα εισιτήρια φορτηγών οχημάτων, ανά διαδρομή, σε δρομολόγια των γραμμών Αδριατικής. Η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της αγοράς για τις εκπομπές CO2. Θέλουμε επίσης να διαβεβαιώσουμε τους πελάτες μας ότι η χρέωση EU ETS που συλλέγεται από την εταιρεία μας Κοινοπραξία ANEK - SUPERFAST αποδίδεται απευθείας στην ΕΕ ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον» καταλήγει.
Άννα Διανά
No comments:
Post a Comment
Η Φωνή του Λ.Σ. δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οιασδήποτε φύσεως ευθύνη. Για οποιαδήποτε παράπονα και διευκρινίσεις ή αν επιθυμείτε να διαγράψουμε ένα άρθρο ή ένα σχόλιο μπορείτε να στείλετε το μήνυμα σας στο group.voice.ls@gmail.com.