Τι αλλάζει στις τιμές των εισιτηρίων σε Μετρό, Τραμ και αστικά λεωφορεία - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

30.12.22

Τι αλλάζει στις τιμές των εισιτηρίων σε Μετρό, Τραμ και αστικά λεωφορεία


 Επανέρχεται στο προσκήνιο το ζωνικό σύστημα κομίστρου, με βάση το οποίο η τιμή του εισιτηρίου στα ΜΜΜ θα είναι ανάλογη της απόστασης που διανύει ο επιβάτης.


Την κατάργηση του Ενιαίου Εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και την αντικατάστασή του με ένα ζωνικό σύστημα έχει ρίξει στο τραπέζι ο ΟΑΣΑ, ώστε να εφαρμοστεί ένα νέο και πιο δίκαιο καθεστώς τιμολόγησης των προσφερόμενων υπηρεσιών του.


Το ζωνικό σύστημα κομίστρου έρχεται στο προσκήνιο, μετά από τη διακήρυξη Διεθνούς Ηλεκτρονικού Ανοικτού Διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου ο οποίος θα εκπονήσει μελέτη για τη συγκρότηση του «Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών Αττικής» για την περίοδο μέχρι το 2040.


Το Γενικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής θα οδηγήσει σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο τεκμηριωμένων μέτρων, δράσεων και προτάσεων, οι οποίες θα προσδιορίσουν τη δομή, τα στοιχεία, τα χαρακτηριστικά και τη λειτουργία του μεταφορικού συστήματος της πόλης, κατά την επόμενη εικοσαετία.


Τι είναι το ζωνικό σύστημα κομίστρου

Αναφορικά με το ζωνικό σύστημα κομίστρου, πρόκειται για έναν νέο τρόπο τιμολόγησης των εισιτήριων, ο οποίος, ουσιαστικά, θα βασίζεται στην απόσταση που διανύει ο κάθε επιβάτης.


Προβλέπεται, δηλαδή, η δημιουργία ζωνών, καθεμία από τις οποίες θα έχει διαφορετική χρέωση. Η εφαρμογή του συστήματος θα οδηγούσε σε φθηνότερες μετακινήσεις εντός μίας ζώνης και ακριβότερο εισιτήριο για τις μακρινές διαδρομές.


Ενδεικτικά, ένας επιβάτης του Μετρό που θα χρησιμοποιεί το μέσο για μια διαδρομή μόλις 2-3 σταθμών θα πληρώνει φθηνότερο εισιτήριο σε σχέση με αυτό που πληρώνει σήμερα (1,20 ευρώ). Για κάποιες μακρινές διαδρομές, ωστόσο, όπως το Ελ. Βενιζέλος, το κόστος του εισιτηρίου ενδέχεται να αυξηθεί.


Το ζωνικό σύστημα είχε συζητηθεί και κατά το παρελθόν, αλλά ουδέποτε μπόρεσε να εφαρμοστεί. Οι ζώνες χρέωσης προβλεπόταν να διαμορφωθούν από ομόκεντρους κύκλους από το κέντρο της Αθήνας, με τις χρεώσεις να αυξάνονται αναλογικά σε συνδυασμό με τη χιλιομετρική απόσταση που θα διανυόταν αλλά και τον χρόνο που θα περνούσε ο επιβάτης στα ΜΜΜ.


Βάσει των παλαιών μελετών, ο επιβάτης θα έπρεπε να επικυρώνει το εισιτήριό του στην είσοδο και την έξοδο από ένα μέσο ώστε να υπολογίζεται η απόσταση που διένυσε, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα χρεωνόταν με το υψηλότερο ποσό της ζωνικής χρέωσης.


Μελέτη του Ζωνικού Συστήματος Κομίστρου

Όπως αναφέρεται στην πρόσφατη, νέα διακήρυξη του ΟΑΣΑ, ο ανάδοχος θα πρέπει να διαμορφώσει μία νέα δομή και ένα νέο σύστημα τιμολόγησης κομίστρων για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.


Ειδικότερα, στο πλαίσιο της μελέτης θα αναλυθούν τα βασικά στοιχεία της δομής του συστήματος τιμολόγησης: η στρατηγική τιμολόγησης, η μέθοδος πληρωμής και το ύψος των κομίστρων. Θα παρουσιαστούν δύο διακριτοί άξονες:


Ο προσδιορισμός της διάρθρωσης, λειτουργίας και χρήσης του συστήματος κομίστρου και

Ο καθορισμός του ύψους των κομίστρων.

Η μελέτη περιλαμβάνει όλα τα μέσα αστικών συγκοινωνιών (λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, τραμ, προαστιακός), όλους τους εκτελεστικούς φορείς παροχής μεταφορικού έργου (ΟΣΥ ΑΕ, ΣΤΑΣΥ ΑΕ,ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΑΕ), αλλά και όλες τις πληθυσμιακές και κοινωνικές ομάδες που αποτελούν εν δυνάμει χρήστες των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής. Επιπλέον, το έργο περιλαμβάνει και τυχόν υπάρχουσες ή προτεινόμενες - μελλοντικές συνεργασίες με άλλα μέσα (δίκτυο ΟΣΕ, ΚΤΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ), στο συνδυασμό μετακινήσεων και στη χρήση κοινών κομίστρων ή και άλλων εκπτωτικών προϊόντων.

Πηγή