Πυρετός deals στην ελληνική ακτοπλοΐα - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

16.6.24

Πυρετός deals στην ελληνική ακτοπλοΐα



Αγοραπωλησίες, νέες αφίξεις και στο βάθος νέες ναυπηγήσεις. Οι ούριοι άνεμοι που φυσούν στην ελληνική ακτοπλοΐα το 2024 έχουν φέρει διάφορες αλλαγές στα χαρτοφυλάκια των εταιρειών, οι οποίες συζητούν την ανανέωση και το πρασίνισμα του στόλου τους αρκετά επιφυλακτικά ακόμα. Ο όμιλος Attica έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάληψη πρωτοβουλιών για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, έχει δώσει και ώθηση στις εξελίξεις προς μια πιο "πράσινη", βιώσιμη εποχή, μένοντας να κλειδώσει το deal για νέες ναυπηγήσεις στην Ελλάδα. 

Πούλησε η Attica στη Seajets
Tο Ε/Γ-Ο/Γ Skiathos Express της Attica βρίσκεται στα χέρια του Μάριου Ηλιόπουλου, ο οποίος μέσω της Seajets ενισχύει την παρουσία του στις Σποράδες, όπου έχει δρομολογημένο το Super Star. Η Attica Group αποχώρησε από τα τακτικά δρομολόγια των Σποράδων αλλά και από το Μαρόκο. Όπως έκανε η ίδια η Attica γνωστό, ήρθε σε δεσμευτική συμφωνία με τη Stena Line HoldingBV, για τη μεταβίβαση της συμμετοχής της στο μετοχικό κεφάλαιο της μαροκινής εταιρείας AfricaMorocco Link (AML), ποσοστού 49%, το οποίο κατέχει μέσω θυγατρικής της εταιρείας.

Η συμφωνία προβλέπει και την ταυτόχρονη πώληση των πλοίων Morocco Star και Highspeed 3, πλοιοκτησίας θυγατρικών του ομίλου, τα οποία συνδέονται με την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης αγοράς. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε 49 εκατ. ευρώ, ενώ το καθαρό κέρδος για τον όμιλο αναμένεται να ξεπεράσει τα 21 εκατ. ευρώ και θα συμπεριληφθεί στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου με την ολοκλήρωση της συναλλαγής. 

Η AML ιδρύθηκε το 2016 από την Attica Group και την Bank Of Africa, μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες του Μαρόκου. Η ΑΜL πέτυχε σε σύντομο χρονικό διάστημα να εγκαθιδρυθεί ως ένας από τους κυρίαρχους παίκτες στην αγορά όπου δραστηριοποιείται.

Την ίδια ώρα η Attica φέρεται να έχει ναυλώσει το Caldera Vista από τη SeaJets του Μάριου Ηλιόπουλου το οποίο θα δρομολογήσει στη γραμμή Ταγγέρη-Αλχεθίρα, όπου έχει ήδη έντονη παρουσία με τα πλοία Maroco Sun και Maroco Star, ενώ όπως κάθε καλοκαίρι θα προσθέσει και το Hellenic Highspeed, με το όνομα Morocco Express 1. Είναι γραμμή προσοδοφόρα τόσο σε μεταφορά επιβατών όσο και οχημάτων/φορτηγών. Μετά την εξαγορά από τη Stena Line, αποφασίστηκε και το ξεκίνημα μιας νέας γραμμής –που θα εξυπηρετείται αποκλειστικά από ταχύπλοα σκάφη– μεταξύ Tangier Ville (Μαρόκο) και Tarifa (Ισπανία). H συγκεκριμένη γραμμή εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει ετήσια αύξηση κίνησης κατά 5%-10% τα επόμενα 3 χρόνια, η οποία διαθέτει και αυξημένο ανταγωνισμό.

Στο μεταξύ, με τα χρώματα της Superfast Ferries θα ταξιδεύει πλέον το επιβατηγό- οχηματαγωγό Aριάδνη, που ανήκε στην Hellenic Seaways. Kαι οι δύο εταιρείες είναι υπό την ομπρέλα του ομίλου Attica, όπως και η Blue Star Ferries και η ANEK. Tο Aριάδνη δραστηριοποιείτο κυρίως στις γραμμές Πειραιάς-Xίος-Λέσβος και Πειραιάς-Δωδεκάνησα, ενώ έκανε και αντικατάσταση πλοίων του ομίλου στην Aδριατική. Σύμφωνα με πληροφορίες, το γεγονός ότι ντύθηκε με τα χρώματα της Superfast Ferries το μονιμοποιεί στις διεθνείς γραμμές Πάτρας-Iταλίας.

Δύο νέα πλοία
Τα δίδυμα πλοία Osman Gazi 1 και Orhan Gazi 1 ναυπηγήθηκαν στα φημισμένα Austal (Henderson) της Αυστραλίας το 2007, έφτασαν στην Ελλάδα τον Απρίλιο και είναι πλέον ενταγμένα στον στόλο της Seajets. Τα δύο εντυπωσιακά ταχύπλοα σκάφη έχουν χωρητικότητα 6.133 gt (470 dwt), μήκος 87,85 μέτρα, πλάτος 24 μέτρα και βύθισμα 3,63 μέτρα. Η μεταφορική τους ικανότητα είναι για 1.200 επιβάτες και 225 οχήματα ή 158 Ι.Χ. και 126 γραμμικά μέτρα.

Μόνο τον τελευταίο χρόνο η Seajets πρόσθεσε στον στόλο της –εκτός από τα 2 πλοία– 3 ταχύπλοα σκάφη, τα Superrunner Jet 2 (έτος κατασκευής το 1999), Champion Jet 3 του 1997 και το Eurochampion Jet του 2008 και 2 συμβατικά πλοία, το Super Star II του 1986 και το Express Skiathos του 1996 από την Attica, ενώ με μακροχρόνια ναύλωση απέκτησε πρόσφατα το πρώην Santorini Palace του 2005 των Μινωικών Γραμμών, ενισχύοντας τον στόλο της μέσα σε ελάχιστο χρόνο. 

Ανανεώσεις στόλου
Την ανανέωση του στόλου της Minoan Lines προανήγγειλε η εταιρεία ως στρατηγική προτεραιότητα για την ανάπτυξη της γραμμής Πειραιάς-Ηράκλειο. Η απόφαση αυτή ελήφθη μετά και την ανάθεση της εκμετάλλευσης του λιμανιού του Ηρακλείου από τον Όμιλο Grimaldi.

"H Minoan Lines έχει θέσει ως στρατηγική προτεραιότητα την ανάπτυξη της γραμμής Πειραιάς-Hράκλειο, καθώς και την ανανέωση του στόλου της, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη ανάθεση και εκμετάλλευση του λιμένος Hρακλείου, σε κοινοπραξία με την Grimaldi Euromed SpA, στοχεύοντας να συνεχίσει να προσφέρει τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες της" ανέφερε η εταιρεία.

Παράλληλα η Minoan Lines έδωσε με πολυετή χρονοναύλωση το High-speed Catamaran Santorini Palace στη Seajets του Mάριου Hλιόπουλου. Tο πλοίο έκανε το δρομολόγιο για Mύκονο, Σαντορίνη, Πάρο, Σύρο, Nάξο ή Tήνο, από Πειραιά ή από Hράκλειο. 

Από την άλλη πλευρά, η Attica είναι η πιο έτοιμη εταιρεία να προχωρήσει το φιλόδοξο σχέδιο της ναυπήγησης νέων σύγχρονων πλοίων. "Αγκάθι" φαίνεται πως είναι ακόμα ο τρόπος χρηματοδότησης του εγχειρήματος. Εξάλλου, ήδη στα ναυπηγεία της ONEX η Attica πραγματοποιεί αρκετές εργασίες σε πλοία του ομίλου, ειδικότερα μετά και την επίσημη εξαγορά της ΑΝΕΚ, που μοιραία έφερε ανακατατάξεις στον συνολικό στόλο του ομίλου.

Τέλος, στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται πλέον το Magic 1, το νέο ταχύπλοο της Magic Sea Ferries. Το ταχύπλοο έχει πραγματοποιήσει ένα ταξίδι γνωριμίας στην Ύδρα, και αυτή την εβδομάδα ξεκινά το εμπορικό δρομολόγιό του στη γραμμή Πειραιάς-Αγία Μαρίνα-Ύδρα.
της Αναστασίας Βαμβακά