Μόλις 201 οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων το α’ τρίμηνο του 2023 - Φωνή του Λ.Σ.

Breaking

20.4.23

Μόλις 201 οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων το α’ τρίμηνο του 2023


 Καθώς έληξε το πρώτο τρίμηνο του 2023, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών  κατηγοριών πλοίων, φορτηγών, LNG και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων  αυξήθηκε κατά περίπου 160 πλοία  σε σύγκριση με το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022.  Πρόκειται για το σύνολο παραγγελιών που έχουν μπει  από  το τέλος του α’ τριμήνου του 2022 έως και το τέλος του α΄ τριμήνου του 2023.


Ειδικότερα, οι παραγγελίες για πλοία  ξηρού χύδην φορτίου, εμπορευματοκιβωτίων και υγραεριοφόρων είδαν τον αριθμό τους να αυξάνεται κατά 19%, 16% και 31% αντίστοιχα, αλλά από την άλλη πλευρά το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων είδε τον αριθμό του να μειώνεται σχεδόν στο μισό, για την ακρίβεια κατά περισσότερο από 40%.


«Παρά τη συνολική αύξηση του βιβλίου παραγγελιών, το πρώτο τρίμηνο του 2023 χαρακτηρίζεται από λιγότερα νέα συμβόλαια σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2022, κάτι που μπορεί να υποδηλώνει μια παύση του ενδιαφέροντος  και της ζήτησης στην αγορά μέσα στο 2023  για νεότευκτα πλοία, καθώς τα ναυπηγεία είναι γεμάτα  και οι τιμές παραμένουν σταθερές» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκους Xclusiv Shipbrokers:


« Εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 τα νέα συμβόλαια στα τέσσερα κύρια τμήματα είναι 201- φορτηγών, LNG,  μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων  και δεξαμενόπλοιων,  ενώ την ίδια περίοδο του 2022 τα νέα συμβόλαια ήταν υπερδιπλάσια, στα 435 συμβόλαια και το πρώτο τρίμηνο του 2021 ήταν 586.


-Οι πλοιοκτήτες και οι επενδυτές έχουν πραγματικά μειώσει την όρεξή τους για τα bulkers και τα εμπορευματοκιβώτια, καθώς αυτά τα δύο τμήματα παρουσιάζουν την ισχυρότερη μείωση της ζήτησης για νέα συμβόλαια με το βιβλίο παραγγελιών των bulkers να έχει μόνο 38 νέα συμβόλαια το 1ο τρίμηνο του 2023 και το βιβλίο παραγγελιών των εμπορευματοκιβωτίων να έχει μόνο 37 νέα συμβόλαια σε σύγκριση με το 1ο τρίμηνο του 2022, όταν τα νέα συμβόλαια ήταν 143 και 158 αντίστοιχα.


-Το βιβλίο παραγγελιών πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου είδε επίσης τον αριθμό των ΝΒ να μειώνεται κατά 15 συμβόλαια, από 52 νέα συμβόλαια το 1ο τρίμηνο του 2022 σε μόνο 37 συμβόλαια την ίδια περίοδο του 2023.


-Το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων είναι αυτό που έχει σταθεροποιήσει σημαντικά τους αριθμούς του παρά την απώλεια στο σύνολο των παραγγελιών, από μόλις 24 νέες παραγγελίες το 1ο τρίμηνο του 2022 σε 64 παραγγελίες το 1ο τρίμηνο του 2023».


Αυτό επισημαίνει ότι η σημαντική μείωση του συνολικού orderboook των δεξαμενόπλοιων οφείλεται κυρίως στη διστακτικότητα των πλοιοκτητών εντός του 2022 να προβούν σε νέες παραγγελίες και καθώς οι τιμές των ναύλων της υγρής αγοράς φαίνονται βιώσιμες και σταδιακά βελτιώθηκαν περαιτέρω προς το τέλος του 2022, το επενδυτικό ενδιαφέρον επέστρεψε στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων.


Οι τιμές

Δεν είναι μόνο η ναυπηγική δραστηριότητα που έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά και οι τιμές των νεότευκτων πλοίων συνεχίζουν να αυξάνονται σταδιακά, ακολουθώντας την ανοδική τάση που ξεκίνησε από το 2021.


Οι περισσότερες τιμές των νεότευκτων πλοίων το 2023 είναι περίπου 28% – 38% υψηλότερες από το 1ο τρίμηνο του 2021 και μόνο 2,5% – 5% υψηλότερες από το 1ο τρίμηνο του 2022.


Οι αυξήσεις των τιμών οφείλονται κυρίως στη σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης, καθώς οι πρώτες ύλες, η ενέργεια και οι μισθοί κινήθηκαν αναμενόμενα υψηλότερα, αλλά και στον ανταγωνισμό μεταξύ των αγοραστών για τις λίγες εναπομείνασες θέσεις στα ναυπηγεία.


Η γενική ενίσχυση του δολαρίου ΗΠΑ (που ξεκίνησε το β’ τρίμηνο του 2022) έναντι των κύριων ναυπηγικών νομισμάτων όπως το γουάν, το γεν, το γουόν και το ευρώ βοήθησε σημαντικά να περιοριστεί η αύξηση των τιμών εντός του 2022 σε μόλις 2,5%-5%.


Οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers αναφέρουν:


«Τα ασιατικά ναυπηγεία κυριαρχούν στην αγορά νεότευκτων πλοίων στα τέσσερα κύρια τμήματα των πλοίων, με τα κινεζικά, ιαπωνικά και νοτιοκορεατικά ναυπηγεία να αντιπροσωπεύουν μαζί περίπου το 93% το 2021 και το 95% το 2022 του βιβλίου παραγγελιών στα τμήματα των πλοίων ξηρού φορτίου, των δεξαμενόπλοιων, των εμπορευματοκιβωτίων και των πλοίων μεταφοράς αερίου με βάση τον αριθμό των παραγγελιών.


–Τα κινεζικά ναυπηγεία κυριαρχούν πλήρως στην αγορά νεότευκτων πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων με μερίδιο αγοράς άνω του 60% τόσο το 1ο τρίμηνο του 2022 όσο και το 1ο τρίμηνο του 2023, ενώ τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία είναι ηγέτες στην αγορά νεότευκτων πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου με μερίδιο αγοράς σχεδόν 70% τόσο το 1ο τρίμηνο του 2022 όσο και το 1ο τρίμηνο του 2023.


-Οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων για το 2023 το Q1/2023 είναι σημαντικά αυξημένες σε σύγκριση με τις παραδόσεις για το 2022 το Q1/2022 τόσο σε deadweight όσο και σε αριθμό πλοίων, στα 72,53 εκατ. dwt (45,55 εκατ. dwt το Q1/2022) και 983 πλοία (761 το Q1/2022)».


Εν τω μεταξύ, ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο σε όρους πλοίων είναι 6,7% για το ξηρό χύδην φορτίο (6% Q1/2022), 4,4% για τα δεξαμενόπλοια (7,3% Q1/2022), 15,7% για τα εμπορευματοκιβώτια ( 15,4% Q1/2022) και 20,4% για τα πλοία μεταφοράς αερίου (16,5% Q1/2022) και σε όρους εκατομμυρίων DWT είναι σχεδόν το ίδιο ποσοστό για το ξηρό χύδην φορτίο ( 6. 9% Q1/2023/6,6% Q1/2022) και δεξαμενόπλοια ( 3,8% Q1/2023/6,4% Q1/2022)και είναι 28,9% (26,5% Q1/2022) για τα εμπορευματοκιβώτια σε όρους εκατομμυρίων TEU και 40,8% (30,1% Q1/2022) για τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου σε όρους εκατομμυρίων CBM.


«Τέλος, μια θετική είδηση αυτής της εβδομάδας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ότι η οικονομία της Κίνας αναπτύχθηκε με ταχύτερο ρυθμό από τον αναμενόμενο το πρώτο τρίμηνο, καθώς το τέλος της πολιτικής Covid Zero έδωσε τη θέση της σε ισχυρότερες καταναλωτικές δαπάνες και εργοστασιακή παραγωγή, ένα σημάδι ότι η ανάκαμψη βρίσκεται σε καλό δρόμο. Το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν διευρύνθηκε κατά 4,5% την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, καθώς η ανάκαμψη των καταναλωτικών δαπανών και η αύξηση των κυβερνητικών επενδύσεων σε υποδομές συνέβαλαν στην ενίσχυση της ανάπτυξης το πρώτο τρίμηνο», τονίζουν οι αναλυτές.

ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πηγή